SARAJEVO, (Patria) - Ured za reviziju institucija BiH u izvještaju o provedenoj reviziji Granične policije BiH uočio je nedostatke na koje je upozorio i dao preporuke rukovodstvu ove policijske agencije. Prema prezentovanom pregledu službenih vozila, zaključno sa 31.12.2019. godine, Granična policija raspolaže jednim službenim vozilom i 305 specijalizovanih vozila koja su u upotrebi. Pored toga, van upotrebe je 25 vozila. Analizirajući upotrebu određene vrste specijalizovanih vozila, kombi vozila, terenskih i putničkih vozila, može se konstatovati da Granična policija raspolaže većim brojem vozila od odobrenog važećim Pravilnikom.
Nadalje, analizirajući sistem uspostavljene kontrole nad upotrebom službenih vozila može se konstatovati da i pored jasnih i preciznih pisanih procedura o načinu i uslovima korištenja vozila pojedine jedinice ne evidentiraju blagovremeno sve podatke o upotrebi vozila, što narušava uspostavljeni sistem i ne osigurava tačne i pouzdane podatke o načinu korištenja vozila koja su prezentovana u bazi podataka. Revizori su dali preporuku da je Granična policija dužna uskladiti vozni park, po vrsti i broju specijalizovanih vozila, sa važećim Pravilnikom, te osigurati da se podaci o upotrebi vozila unose jednoobrazno, a sve u cilju uspostavljanja pouzdanih internih evidencija o njihovoj upotrebi.
Pravilnikom o vozilima Granične policije je definisano da direktor može, u cilju osiguravanja kontinuiteta i efikasnosti u izvršenju poslova i zadataka, utvrditi pravo na korištenje specijalizovanih službenih vozila u skladu sa operativnim potrebama. S tim u vezi, direktor je Odlukom o pravu korištenja specijalizovanih službenih vozila definisao da pored direktora, zamjenika direktora i pomoćnika direktora, pravo na korištenje pomenutih vozila, a u vezi sa operativnim potrebama i osiguranjem kontinuiteta i efikasnosti izvršenja poslovnih i zadataka iz nadležnosti osnovnih organizacionih jedinica, imaju i načelnici osnovnih organizacionih jedinica i savjetnici. Prema prezentovanim podacima, pravo na raspolaganje vozilima po ovom osnovu ostvaruje, pored direktora, zamjenika i pomoćnika direktora, još 17 osoba.
„Uvidom u mjesečne izvještaje o korištenju pomenutih vozila, koji se dostavljaju u kabinet direktora, kao i u putne naloge za navedena vozila, nismo se mogli uvjeriti da u svim slučajevima postoji neposredna veza između korištenja vozila i operativnih potreba službe“, naveli su revizori.
Dali su preporuku da je potrebno osigurati da se specijalizovana službena vozila koriste isključivo za obavljanje operativnih potreba Granične policije, uz osiguranje pune efikasnosti za izvršavanje poslova i zadataka iz osnovnih nadležnosti Granične policije.
„Granična policija u 2019. godini nije vršila analizu opravdanosti i efikasnosti postojećeg voznog parka. I pored činjenice da su povećane aktivnosti zbog migrantske krize, i dalje pojedina vozila na godišnjem nivou prelaze neznatnu kilometražu. Uvidom u dostavljene preglede o upotrebi vozila može se konstatovati da su ukupno 34 vozila prešla manje od 6.000 km, od čega su neobilježena 24 vozila“, navodi se.
Kada je riječ o troškovima reprezentacije, revizori su uvidom u dokumentaciju, vezano za internu reprezentaciju, uočili da se uz fakture Službe za zajedničke poslove institucija BiH prilaže više računa (konzumiranja hrane) sa različitim datumima, a obrazloženje nastalih troškova vezano je za samo jedan događaj (datum). Također je uočeno da se uz određene fakture prilažu obrazloženja nastalih troškova, ali bez preciziranja na koje događaje (datume) se odnose.
Još je uočeno i da se Granična policija nije pravilno i blagovremeno evidentirala donirana osnovna sredstva. Tačnije, metodom uzorka uočeno je da je Graničnoj policiji, na osnovu ugovora zaključenih u decembru, donirano pet motornih vozila i ponton Marinetek sa sistemom za sidrenje i pristupnim mostom koji nisu blagovremeno evidentirani u modulu dugotrajne imovine.
„Oprema je preuzeta u decembru, registracija vozila je izvršena u decembru, ali evidentiranje sredstava u modul osnovnih sredstava izvršeno je tek u aprilu 2020. godine. Granična policija je u obavezi da prilikom nabavke/donacije opreme istu blagovremeno evidentira u poslovnim knjigama, te da u potpunosti poštuje odredbe Instrukcije o pravilnom i blagovremenom evidentiranju, načinu rada i zatvaranju perioda u modulu dugotrajne imovine“, navodi se.
Kada je riječ o unutrašnjoj organizaciji i načinu rada Granične policije BiH revizori su istakli da je „zbog ukazanih potreba za promjenom organizacione strukture, a posebno povećanja broja policijskih službenika koji obavljaju poslove nadzora državne granice i granične provjere, Granična policija je sačinila Nacrt pravilnika o unutrašnjoj organizaciji u saradnji sa stručnjacima iz Savezne policije SR Njemačke.“
„Tokom 2017. i 2018. godine pribavljena su mišljenja nadležnih institucija na sačinjeni Nacrt pravilnika o unutrašnjoj organizaciji Granične policije. Prijedlog pravilnika o unutrašnjoj organizaciji je dostavljen nadležnom Ministarstvu sigurnosti BiH 07.05.2018. godine sa dopunom 16.05.2018. godine na dalje postupanje tj. upućivanje Vijeću ministara BiH na davanje saglasnosti. Prema dobijenim informacijama u Graničnoj policiji, nacrt pravilnika o unutrašnjoj organizaciji nije usvojen na Vijeću ministara BiH. Kako je navedenim pravilnikom planirana reorganizacija Granične policije na način da se broj operativnog osoblja poveća, a smanji broj rukovodećeg, to nije dobilo podršku nadležnih institucija. Graničnoj policiji je sugerisano da sačini novi pravilnik kojim bi se broj zaposlenih utvrdio na bazi evropskih standarda za pokrivanje zelenog pojasa granice. Po tom osnovu Graničnoj policiji će trebati dodatnih 1.300 policijskih službenika“, navode revizori.
Preporuka revizora je da je potrebno preduzeti sve potrebne aktivnosti u cilju kreiranja novog pravilnika o unutrašnjoj organizaciji kako bi isti što prije bio upućen u proceduru i kako bi shodno tome došao na razmatranje u Vijeće ministra BiH.