Piše: Muamer Bandić, zastupnik u Skupštini KS i član Predsjedništva SBiH
Rukovodstvo Skupštine Kantona Sarajevo kontinuirano i sistematski, već treću godinu zaredom, postupa suprotno odredbama Poslovnika o radu Skupštine Kantona Sarajevo, čime se grubo narušavaju principi zakonitosti i transparentnosti, ugrožava pravna sigurnost i ozbiljno dovodi u pitanje institucionalni integritet i legitimitet rada najvišeg zakonodavnog tijela Kantona Sarajevo.
Poslovnik o radu Skupštine, kao temeljni normativni akt kojim se uređuju organizacija, način rada i odlučivanja Skupštine, u praksi se primjenjuje selektivno, suprotno njegovoj svrsi i pravnoj prirodi. Odredbe koje po svojoj suštini osiguravaju sistemski rad zakonodavnog tijela, njegovu funkcionalnost, produktivnost i efikasnost u značajnoj mjeri se zanemaruju ili u potpunosti ignorišu od strane aktuelne parlamentarne većine okupljene oko političkih subjekata, tzv. „Trojke“.
Posebno je problematično kontinuirano nepoštivanje člana 68. Poslovnika o radu Skupštine Kantona Sarajevo, kojim je izričito propisano da se godišnja sjednica Skupštine održava jednom godišnje, u decembru, sa jasno definisanim ciljevima i sadržajem.
Svrha godišnje sjednice jeste informisanje Skupštine i javnosti o implementaciji ciljeva, politika i rada Skupštine u protekloj godini, prezentacija ciljeva i politika za narednu godinu, donošenje Programa rada Skupštine, kao i rasprava i usvajanje Budžeta Kantona Sarajevo i Zakona o izvršenju budžeta za narednu fiskalnu godinu.
Uprkos mom insistiranju na sjednicama Kolegija Skupštine, aktuelno rukovodstvo Skupštine u potpunosti zanemaruje ovu zakonsku obavezu, postupajući suprotno jasnim i nedvosmislenim odredbama Poslovnika. Time se direktno krše propisi te narušavaju principi pravne sigurnosti, institucionalne odgovornosti i parlamentarnog nadzora.
Jedina svrha izostanka održavanja godišnje sjednice jeste izbjegavanje institucionalne i javne evaluacije stvarnih rezultata rada zakonodavne i izvršne vlasti, te onemogućavanje sveobuhvatne rasprave o stepenu realizacije utvrđenih ciljeva i politika. Na taj način se od javnosti kriju podaci o stvarnoj produktivnosti Skupštine, budući da bi se kroz godišnju sjednicu jasno i transparentno utvrdili stvarni dometi i efekti rada aktuelne parlamentarne većine.
Porazna je činjenica da se današnja vlast ponaša na takav način, iako je upravo takve obrasce vladanja kritikovala kod svojih prethodnika. Obećane promjene ne samo da se nisu desile, već je aktuelna parlamentarna većina bahatim ponašanjem i vanzakonskim djelovanjem unijela dodatnu nestabilnost u već nedovoljno uređen sistem. Tako danas, umjesto uspostavljanja jasnih i dosljednih pravila, svjedočimo razgradnji postojećih normativnih okvira, obesmišljavanju institucionalnih procedura i zanemarivanju svih relevantnih aktera koji nisu politički bliski aktuelnoj većini.
Već pune tri godine aktuelna parlamentarna većina ne poštuje odredbe člana 60. Poslovnika o radu Skupštine Kantona Sarajevo, kojim je jasno propisano da Skupština donosi Program rada za narednu godinu do kraja tekuće godine, kao ni odredbe člana 62. Poslovnika, koje obavezuju Kolegij Skupštine da tromjesečno razmatra ostvarivanje Programa rada i preduzima odgovarajuće mjere za njegovo izvršenje, te o tome informiše Skupštinu.
Program rada Skupštine nije fakultativni akt, već izričita i obavezujuća obaveza propisana Poslovnikom o radu.
U tom kontekstu posebno je problematičan pravni stav rukovodstva Skupštine KS, koje Program rada Skupštine kvalifikuje kao „plan namjera“, odnosno kao neobavezujući dokument. Takav stav u potpunosti je suprotan važećim odredbama Poslovnika o radu Skupštine Kantona Sarajevo.
Nažalost, ovakav javni stav rukovodstva Skupštine KS preslikava se i na rad javnih ustanova, javnih preduzeća i drugih institucija Kantona Sarajevo, koje krajem 2025. godine Skupštini dostavljaju programe rada i finansijske planove za 2025. godinu. Takva, neozbiljna praksa, predstavlja direktan put ka urušavanju sistema javnih usluga i ozbiljnom poremećaju funkcionisanja službi izvršne vlasti, sa potencijalno teškim socijalnim posljedicama.
Tako će se na dnevnom redu 27. redovne sjednice Skupštine naći prijedlozi odluka o davanju saglasnosti za programe rada sa finansijskim planovima za 2025. godinu za osam ustanova iz oblasti socijalne zaštite, trinaest ustanova iz oblasti kulture, kao i Program rada i Finansijski plan Javne ustanove “Memorijalni centar Sarajevo” za 2025. godinu.
Takva praksa ne samo da je pravno neodrživa, već ukazuje na sistemsko kršenje zakona sa potencijalno dalekosežnim posljedicama po zakonitost rada cijelog sistema.
Kantonu Sarajevo nisu potrebne nove tužbe, barem ne u vremenu dok nisu isplaćeni ni stari dugovi, posebno ne u vremenu dok se nalazi u nezavidnoj finansijskoj situaciji, a koja je posljedica nezakonitog rada i bahatosti trenutne vladajuće većine.