Piše: Muamer Bandić, zastupnik u Skupštini KS i član Predsjedništva Stranke za BiH
Vlasti su se dokopali već usavršenom metodom “kupovinom papaka”, čime su programsko koaliranje u potpunosti obesmislili, rastočili i sveli na jedan pijačarski trgovinski odnos, u kome se za svaku tačku dnevnog reda utvrđuje posebna cijena svake ruke.
Zloupotrebom mehanizma većinskog odlučivanja, izmijenili su Poslovnik SKS i nametnuli pravila koja smanjuju demokratsku debatu u ovom zakonodavnom organu, što za direktnu posljedicu ima uskraćivanje mogućnosti kritičkog preispitivanja odluka vladajuće većine koju bi građani mogli čuti.
Poslovnik o radu, na čijim normama je Trojka došla na vlast, davao je pravo svakom zastupniku na dvije diskusije po svakoj tački dnevnog reda, ukupno 25 minuta (15+10). Sarajevski Vučićevci su devastirali Poslovnik i ovo pravo ograničili na samo jednu diskusiju i to na cijelih 10 minuta za šefa kluba, a 8 minuta za zastupnike koji nisu šefovi.
Jedini cilj ovog ograničavanja slobode govora izabranim zastupnicima je da se izbjegne bilo kakva rasprava o lošim odlukama vladajuće kamarile i uguši svaka javna kritika.
Kolegiji Skupštine KS je u gaženju demokratije otišao i korak dalje, pa je bez uvažavanja stavova opozicije, a koristeći brojčanu nadmoć, vanustavno i vanposlovnički uveo novo pravilo spajanje više tačaka dnevnog reda u jednu tačku. Tim potezom smo došli u situaciju da se vodi jedna diskusija o izvještajima deset različitih institucija.
To u praksi znači da, kada su u pitanju izvještaji o radu ustanova iz oblasti zdravstva ili iz komunalne privrede ili neke druge oblasti, zastupnici imaju pravo diskutovati deset, odnosno osam minuta za deset ustanova. Dakle, ove vrle demokrate Vučićevog kova, su nam velikodušno zajamčili/osigurali tek po jednu minutu za svaku instituciju, dok se prilikom glasanja za svaki izvještaj glasa pojedinačno. Zvuči suludo, ali je to pravo stanje demokratije u sarajevskom Apsurdistanu.Bandić: Budžet nije usvojen, Skupština KS održala tek jednu redovnu sjednicu
A sve nas je ovo dovelo do toga da se nalazimo u drugoj polovini mjeseca marta, a da još nije usvojen Budžet za 2025. godinu.
Što je još pogubnije, Skupština KS je održala tek jednu redovnu sjednicu u ovoj godini sa tri tačke dnevnog reda, a koja je okončana nastavkom, jer na redovnoj sjednici nije bilo dovoljno namirenih ruku!
Očigledno je da se opet ponavlja prethodna kabadahijska i neradna godina u kojoj je održano tek šest redovnih i jedna hitna sjednica. Dakle, ukupno SEDAM sjednica u čitavoj 2024. godini! A i od ovih sedam, nisu sve okončane.
Vladajuća klijentelistička kamarila ovaj javašluk i nerad krije od očiju javnosti, jer tako najlakše provodi svoje lične interese kroz institucije. Vođeni tim ciljem, konstantno zloupotrebljavaju mehanizam većinskog odlučivanja, pretvarajući Skupštinu KS u arenu za obespravljivanje političkih neistomišljenika.
Tako su ovi lažni Europejci odlučili da smanje broj redovnih sjednica Skupštine KS, te da u okviru dnevnog reda smanje broj tačaka, a povećaju broj podtačaka, uvodeći potpuni haos u parlamentarnu praksu. Mali broj redovnih sjednica ugrožava ravnopravan odnos opozicije u zakonodavnim procesima. Na taj način se opozicionim zastupnicima ciljano ograničava broj inicijativa i pitanja Vladi ili ministrima, što direktno utiče na slabljenje kontrolnih mehanizama nadzora nad radom izvršne vlasti.
Manje sjednica znači i manje škakljivih pitanja, a više prostora za kršenje zakona i procedura. Kako to funkcioniše možemo vidjeti u slučaju imenovanja pravobranioca Pravobranilaštva KS.
Komisija za izbor imenovanje i administrativna pitanja je, nakon tri godine kašnjenja, pokrenula proceduru imenovanja pravobranioca Pravobranilaštva KS, objavila Javni oglas i imenovala Komisiju za provođenje postupka.
Predsjednik komisije za izbor imenovanja je Elvedin Okerić, koji sam sebe imenuje za predsjednika Komisije za provođenje postupka. Uz njega su još četiri člana komisije, od kojih su dva zastupnika iz vladajuće većine, i naravno bez ijednog člana Komisije iz opozicije.
Ovakvo izolovanje opozicije iz neposredne procedure, uvida u akte i dokumente o ispunjavanju formalnih uslova neophodnih za donošenje pravno valjane odluke, ograničava transparentnost svakog, pa i ovog procesa, što uveliko umanjuje legitimnu snagu donijetih odluka.
Sa druge strane, svaka procedura provedena bez opozicije narušava princip ravnoteže moći vlasti i opozicije, jer se odluke od interesa za građane donose daleko od očiju javnosti, netransparentno i u zatvorenom krugu stranački podobnih i vlasti bliskih kadrova.
Na kraju te telenovele, gospodari procedura izabranim zastupnicima nisu omogućili uvid ni u jedan dokument kojim se može utvrditi da kandidati koji su aplicirali ispunjavaju uslove za tu poziciju!
Iz materijala koji nam je dostavljen možemo samo konstatovati da su svi akti potpisani od strane jednog čovjeka, Elvedina Okerića. Njegov potpis je i na aktu Komisije za izbor i imenovanje kojim je sam sebe imenovao za predsjednika Komisije za provođenje Javnog oglasa. Njegov potpis je na aktu Komisije za provođenje Javnog oglasa kojim Skupštini predlaže imenovanje pravobranioca. I u konačnici, samu odluku o imenovanju od strane Skupštine KS potpisuje opet predsjedavajući SKS.
Iz dostavljenih materijala jedino saznajemo da samo članovi Komisije imaju ekskluzivno pravo da znaju da li su dostavljeni svi dokumenti kojima se dokazuje da kandidati ispunjavaju uslove za imenovanje. Veća transparentnost je vladala u CK KPJ prije 50 godina, nego što je ima danas u Skupštini Kantona Sarajevo!
Još veći cirkus smo doživjeli tokom diskusije o ovoj tački dnevnog reda, kada su nas zastupnici Trojke besramno uvjeravali da je procedura provedena u skladu sa zakonom, javno i transparentno i da su naše kritike ovog sramnog procesa, populističke.
Izgleda da neki ljudi uopšte ne razumiju da niko, pa ni Skupština KS, nije u stanju donijeti pravno valjanu odluku o izboru pravobranioca koji treba sutra da zaštiti imovinu i imovinske interese našeg Kantona, a da nema uvid u dokumente kojima se dokazuje da kandidat ispunjava sve zakonom propisane uslove.
Ovakav način rada je zaista zabrinjavajući, da se na ovako netransparentan način donose važne odluke koje se tiču svih nas. Izbjegavanje i zamagljivanje procedura uzrokuju pravnu nesigurnost i zbog takvih stvari građani gube povjerenje u institucije. Pri tome su gospodari procedura svojim siledžijstvom i amaterizmom kompromitovali cijeli postupak, pa i samog kandidata za pravobranioca, doveli u neugodnu situaciju.
Čisto je ludilo i nedostatak elementarne logike, svojstven samo totalitarnim režimima, omogućiti članovima Komisije, koji ne glasaju na Skupštini, uvid u dokumentaciju, a to pravo uskratiti zastupnicima koji svojim glasom imenuju tog istog pravobranioca. U uređenim državama ovo je nepojmljivo!
Nažalost, neozbiljnim ljudima, bez ikakve političke vizije, osim da nahrane gladne oči, je dato u ruke da vode preozbiljne procese, pa zato imamo ovo što imamo – rastureno društvo sa visokim stepenom pravne nesigurnosti i obiljem svakodnevnog proceduralnog dilentatizma. Zato se nemojmo uopšte čuditi što se Dragan i Milorad onako lahko poigravaju sa njima!