Članak

PROBLEMI VEĆ VIDLJIVI

Nexperia - nova kriza koja se nazire za evropske proizvođače automobila

(Patria) - Evropski proizvođači automobila, koji su već pogođeni američkim carinama i teškim prelaskom na električna vozila, sada se suočavaju s novom prijetnjom - nedostatkom poluprovodnika koje isporučuje kineska kompanija Nexperia, javlja AFP.

Peking je u sukobu s nizozemskim zvaničnicima koji su se u septembru pozvali na zakon iz doba Hladnog rata kako bi efektivno preuzeli kompaniju, čije se fabrike nalaze u Evropi. Proizvođači automobila, kao i dobavljači dijelova, već su upozorili na nestašice koje bi mogle uzrokovati prekide na proizvodnim linijama širom kontinenta.

Kompanija Nexperia

Kompanija proizvodi relativno jednostavne tehnologije poput dioda, regulatora napona i tranzistora, koje su ipak ključne, jer se vozila sve više oslanjaju na elektroniku. Čipovi se uglavnom nalaze u automobilima, ali i u širokom spektru industrijskih komponenti, kao i u potrošačkoj i mobilnoj elektronici poput frižidera. Nexperia ih proizvodi u Evropi prije nego što ih pošalje u Kinu na doradu, a zatim se ponovo izvoze evropskim klijentima.

Sa sjedištem u Nizozemskoj i nekada dijelom elektronskog giganta Philipsa, 2018. godine ju je kupila kineska kompanija Wingtech Technology. Ali u septembru je nizozemska vlada preduzela neobičan korak preuzimanja kompanije, pozivajući se na svoj „Zakon o dostupnosti robe“ iz 1952. godine kako bi osigurala osnovne artikle. Kao odgovor, Kina je zabranila svaki ponovni izvoz Nexperia čipova u Evropu, što je izazvalo nove geopolitičke tenzije.

Zašto je automobilski sektor ranjiv?

Nexperia snabdijeva 49 posto elektronskih komponenti koje se koriste u evropskoj automobilskoj industriji, prema njemačkom finansijskom dnevniku Handelsblatt. Evropski automobilski lobi ACEA upozorio je da će proizvodnja biti ozbiljno pogođena. „Bez ovih čipova, evropski dobavljači automobilske industrije ne mogu proizvoditi dijelove i komponente potrebne za snabdijevanje proizvođača vozila i to stoga prijeti prekidima proizvodnje“, saopštila je grupa. Samo za Njemačku, analitičari Deutsche Bank predviđaju pad proizvodnje od deset posto, dok upozoravaju na smanjenje od trideset posto u „najgorem slučaju“.

Kako reaguju proizvođači automobila?

Njemački automobilski gigant Volkswagen (VW) upozorio je da ne može isključiti „kratkoročne“ prekide proizvodnje, istovremeno naglašavajući da traži alternativne dobavljače. Nexperia ne snabdijeva direktno VW, ali neki od VW-a dobavljača dijelova koriste njegove čipove.

Bosch, na primjer, kaže da još nije smanjio smjene zaposlenih u svojim njemačkim pogonima, „ali se pripremamo da to učinimo u našem pogonu u Salzgitteru“, rekao je glasnogovornik za AFP.

Francuski proizvođač dijelova Valeo rekao je da ima „vidljivost za naredne sedmice“ u vezi sa „svim svojim komponentama“ i da je pronašao alternative za „95 posto količina“ koje se svake godine kupuju od Nexperije, ali „još ih nisu odobrili naši klijenti“.

Drugi dobavljači?

Prema OPmobility, još jednom francuskom proizvođaču dijelova, Nexperiini čipovi, iako se široko koriste, nisu „jedinstveni“ u smislu tehnologije i stoga „lahko zamjenjivi“. Ali dobavljači moraju dobiti odobrenje novih proizvoda od proizvođača automobila, što se ne može brzo učiniti.

Oni frenetično traže druge dobavljače, ali te firme ne mogu preko noći izgraditi proizvodne kapacitete“, rekao je Ferdinand Dudenhoeffer, direktor njemačkog Centra za istraživanje automobilske industrije. „U najgorem slučaju, ova situacija bi mogla trajati dvanaest do osamnaest mjeseci“, rekao je za AFP.

Međutim, dodao je da smo, od poremećaja uzrokovanih globalnim zatvaranjima tokom pandemije Covid-19, „naučili da obraćamo više pažnje, kako među generalnim menadžmentom, tako i među timovima za nabavku“.

U svakom slučaju, rekao je Dudenhoeffer, „stopostotna zaštita od poremećaja u snabdijevanju je nemoguća - ili u svakom slučaju preskupa“.

#Evropa #Kina #Njemačka #Ekonomija #Volkswagen #Peking #Bosch #Nexperia #Valeo #ACEA #Salzgitter