(Patria) - Vijeće za demokratizaciju politike (DPC) iznijelo je kao treća strana zapažanja o predmetu Slaven Kovačević vs. Bosna i Hercegovina.
“Misija DPC-a je da vrši pritisak na uspostavljene i nove demokratije i transnacionalne i međunarodne institucije da vode politiku zasnovanu na liberalno-demokratskim vrijednostima i principima u okviru svojih međunarodnih angažmana i obaveza. Svojim istraživanjem, analizom, zagovaranjem i javnim angažmanom DPC nastoji da skrene pažnju kreatora politike, zakonodavaca i civilnog društva na zadiranje u slobode u demokratskim okvirima”, kaže se u uvodu zapažanja.
Dodaje se: “Od svog osnivanja 2007. godine, DPC pomno prati politička i sigurnosna dešavanja na Zapadnom Balkanu i ulogu zapadnih aktera, posebno SAD i Evropske unije, u skladu sa svojom misijom. DPC je tokom godina poduzeo široka istraživanja, analize i zagovaranje, postajući najdosljedniji think-tank izvan regiona, prateći uspone i padove demokratskog razvoja i uključivanje vanjskih aktera u šest zemalja zapadnog Balkana”.
Interes i zahtjev za razmatranje ovih zapažanja
DPC je dostavio ova zapažanja u isto vrijeme kada je podnio zahtjev za intervenciju. DPC priznaje da je ova prijava podnesena neuobičajeno, jer se zahtjev da mu se dozvoli iznošenje zapažanja podnosi istovremeno sa podnošenjem predloženih zapažanja. Ovo je rezultat ograničenog vremena na raspolaganju prije navedenog ročišta pred Velikim vijećem, a potaknuto je željom DPC-a da ne uzrokuje nepotrebno odlaganje. U ovom pristupu nema nepoštovanja prema Sudu. DPC s poštovanjem tvrdi da bi razmatranje ovih zapažanja bilo u interesu pravde u smislu člana 36(2) Konvencije i pravila 44(3)(a) Poslovnika Suda.
DPC iznosi ova zapažanja zbog svoje razumne zabrinutosti da bi poništavanje prvostepene odluke stvorilo vještačko ograničenje potencijala za građane da razviju ustavne alternative koje bi bile kompatibilne sa osnovnim nalazima iz kojih se navodi presuda Kovačeviću, kao i njenim pet prethodnika, počevši od predmeta Sejdić i Finci 2009. godine…
Zahtjev za dozvolu za intervenciju od strane DPC-a
Ovaj zahtjev podnosi Vijeće za demokratizaciju politike (DPC). Misija DPC-a je da vrši pritisak na ustanovljene i nove demokratije, kao i na transnacionalne i međunarodne institucije, da sprovode politike zasnovane na liberalnim demokratskim vrijednostima i principima u okviru svojih međunarodnih angažmana i obaveza. Kroz svoje istraživanje, analize, zagovaranje i javni angažman, DPC nastoji skrenuti pažnju donosiocima odluka, zakonodavcima i civilnom društvu na ugrožavanje sloboda unutar demokratskog okvira.
DPC nema nikakve veze sa stranama u ovom slučaju. Želi da iznese svoje opservacije u javnom interesu i u interesu pravilnog sprovođenja pravde.
U skladu sa članom 36(2) Konvencije i pravilom 44(3)(a) Pravila suda, DPC je relevantna strana za potrebe ovog važnog zahtjeva u vezi sa Bosnom i Hercegovinom (BiH). U interesu ubrzanja postupka, DPC podnosi ovaj zahtjev i istovremeno dostavlja i svoje predložene pisane opservacije. Prepoznaje se da je ovo van uobičajene prakse ovog Suda i DPC želi jasno da istakne da ni na koji način ne pokazuje nepoštovanje prema Sudu zbog ovog postupka. DPC jednostavno želi da izbegne svaku mogućnost nepotrebnog kašnjenja i da izbegne svaku sugestiju da njegova intervencija ne bi trebalo da bude dopuštena jer bi mogla biti prekasna da bi se izbegao prekid predstojećeg ročišta.
DPC posjeduje specifično znanje o političkom i civilnom društvu u BiH koje će biti od pomoći ovom Sudu. DPC je zainteresovan da, s obzirom na tvrdnje podnijete u ime visokog predstavnika, osigura da Sud ima uravnotežen pogled na politički pejzaž u BiH. To se, kako se s poštovanjem tvrdi, može postići samo ako se uzmu u obzir ne samo okviri originalnog Dejtonskog sporazuma, već i način na koji se BiH razvila kao društvo i demokratija od 1995. godine. DPC želi da pomogne ovom Sudu u vezi sa tim pitanjima, uključujući i primjenu Bonnskih ovlasti od strane različitih visokih predstavnika. DPC s poštovanjem smatra da će takva kontekstualizacija biti od pomoći – i u stvari može biti ključna – kada Sud bude razmatrao aplikaciju.
Nada se da će Sud, nakon što razmotri ove opservacije, prepoznati da ih treba uzeti u obzir kao dio odlučivanja o aplikaciji, te stoga da će biti korištena diskrecija predsjednika komore u skladu sa pravilom 44 da odobri podnošenje aplikacije van uobičajenih vremenskih rokova. DPC s poštovanjem smatra da bi razmatranje ovih opservacija bilo u interesu pravde u smislu člana 36(2) Konvencije i pravila 44(3)(a) Pravila suda i stoga poziva Sud da dozvoli razmatranje ovih opservacija.
Trenutni ustavni okvir u Bosni i Hercegovini (BiH) štiti sadašnje političke elite na način koji je izazvao široku ljutnju, nezadovoljstvo i razočaranje političkim sistemom, što se jasno vidi kroz nizak izborni entuzijazami proteste. Čini se da te elite nastoje da učvrste svoju prednost mobilizovanjem međunarodnih aktera koji bi zagovarali trenutni sistem. Glavni razlog zašto DPC nije iznio ove opservacije ranije je taj što nije bio svjestan stava koji je navodno zauzeo Visoki predstavnik u svom podnesku Sudu. Nakon što je bio obaviješten o tom stavu, DPC je smatrao da je dužan da osigura da ovaj Sud ima podneske o činjenicama u BiH, od strane posmatrača koji je svjestan razvoja događaja u posljednjih 30 godina, kako bi se izbjegao bilo kakav nesporazum.