Članak

Salkić pisao Novaliću i ministrima: BH-Gas je u teškoj situaciji, Južna interkonekcija stopirana

Sve je zaustavljeno i dužan sam bio kao direktor javne kompanije da upoznam sve nadležne o ovome. 

SARAJEVO, (Patria) - V.d. direktora BH Gasa Jasmin Salkić uputio je pismo premijeru FBiH Fadilu Novaliću i svim ministrima u Vladi FBiH. 

Na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije Vlada FBiH je usvojila privremenu tarifu kojom je BH-Gasu odobreno da za transport prirodnog gasa kroz sistem cjevovoda kojim upravlja BH-Gas naplati 34,17 KM/1.000 Sm 3. Ovaj iznos tarife će biti naplaćivan od Energoinvesta d.d. Sarajevo koji će biti jedini korisnik ovog sistema transporta gasa.

Obrazloženje ministarstva je da će se na ovaj način odobriti BH-Gasu da iz prihoda ostvarenih po ovom osnovu može finansirati sljedeće aktivnosti:
- operativni trošak BH-Gasa u visini od 3.180.000 KM,
- projekat Južne interkonekcije u visini od 1.500.000 KM i
- kredit prema EBRD u visini od 2.500.000 KM

Odluka o primjeni tarife i finansiranju BH-Gasa će biti u primjeni od dana usvajanja tj. 11.08.2021. godine do kraja 2021. godine.

Razlog obraćanja svima iz ovog dopisa je da javno i pregledno ukažemo da BH-Gas sa tarifom od 34,17 KM sa primjenom od 11.08. do kraja 2021. godine ostvariti će ukupan prihod u iznosu od 2.390.000 KM. Ovaj iznos smo dobili kada pomnožimo količine gasa koje će biti transportovane za Energoinvest (70 mil. Sm3 do kraja godine) sa odobrenom tarifom.

Kako je ministarstvo izračunalo da se od 70 mil. Sm3 i cijene od 34,17 KM može dobiti 7.180.000 KM BH-Gasu nije jasno, ali nam je jasno da od 2.390.000 KM možemo finansirati do kraja godine ratu kredita EBRD-u u visini od 1.231.847 KM, plaće, naknade i obaveze prema Nadzornom odboru i Odboru za reviziju u visini od cca 1.000.000 KM što čini 2.231.847 KM i preostane 160.000 KM do ukupno odobrenih 2,39 mil. KM. Ovaj preostali iznos može biti samo za zakup poslovnih prostorija (da ne bi radili online) i za el. energiju za prenos podataka i katodnu zaštitu.

BH-Gas je u ovom procesu apsolutno zanemaren do te mjere da niti jedan podatak koji smo dostavili nije valorizovan na način koji omogućava normalno poslovanje i sigurnost transportnog sistema. Istovremeno, Južna interkonekcija se iz ovih 2,39 mil KM ne može finansirati i stoga mi je obaveza sve iz ovog dopisa obavijestiti o ovoj činjenici. Ovdje mislim na sve učesnike koji su zaduženi za realizaciju energetske strategije BiH/FBiH i realizacije javnih investicija BiH/FBiH. Deklarativna podrška ministarstva ovom projektu nije dovoljna jer za slijedeću fazu ovog projekta (glavni projekat i eksproprijacija) biće potrebno do 30 mil. KM. Pored ovoga treba obnoviti kompletan gasovod od Sarajeva do Zenice što je dodatnih 50 mil. KM.

Trenutno stanje je takvo da BH-Gas pored nedostajućih sredstava iz odobrene tarife ima i odlive novca jer Energoinvest nije raskinuo ugovore sa transporterima kroz Srbiju i Mađarsku (najavljeno prije nekoliko mjeseci) tako da su ostale obaveze za zakupe na starom pravcu snabdijevanja. Ovo je bio glavni razlog zašto je BH-Gas odbio da supotpiše Aneks sa Gazprom Exportom o prelasku na Turski tok. Tražili smo prvo da se riješimo tih ugovora i obaveza, a onda da, ako je povoljnije, pređemo na Turski tok. Drugi razlog je bio veća cijena gasa sa Turskog toka. Sada se dešavaju upravo ove dvije stvari, plaćaju se obaveze na starom pravcu snabdjevanja, a ugovor se ne raskida i dolazi do drastičnog povećanja cijene gasa iz Turskog toka. 

Zaustavljanjem aktivnosti na projektu Južne interkonekcije dovodi se u pitanje sigurnost snabdjevanja gasom svih potrošača jer je postojeći gasovod star već preko 40 godina i opet imamo samo jedan dobavni pravac Turski tok. BH-Gas je sve uradio da pokuša objasniti ministarstvu da se gasovodi ne grade sa 2 ili 5 ili 10 miliona KM, ali to je bilo uzalud. Apsurdno je objašnjavati ministarstvu da je BH-Gas-u kao transporteru potreban gas za vlastite potrebe jer raditi na gasovodu, a da ne ispustite gas u atmosferu je opasno po život, a taj gas moramo nadoknaditi i za to nam se ne priznaju troškovi (cca 600.000KM).

Ujedno, sestrinske kompanije u Srbiji i Hrvatskoj imaju prihode od 100 mil. KM na transportu gasa i gotovo razvijene sisteme, a BH-Gasu se daje 2,39 mil. KM. BH-Gas je do samo prije nekoliko mjeseci imao promet na gasu od 100 mil. KM i bili smo jedna od najboljih kompanija u BiH i sa kreditnim rejtingom koji je omogućavao angažovanje preko 200 mil. KM kredita.  Sa 2,39 mil. KM nismo nikom interesantni za kreditiranje velikih projekata jer sa ovim iznosom ne možemo niti osnovne funkcije izvršavati.

Koliko je teška situacija dajemo za kraj i primjer da od ponedjeljka BH-Gas ostaje i bez terenskih vozila neophodnih za održavanje gasovoda jer ne možemo objaviti niti javnu nabavku za osiguranje vozila iz razloga što Plan poslovanja nije usvojen iz neobjašnjivih razloga, a isti smo predložili još prije 8 mjeseci. 

Ukoliko neko može pomoći u ovoj situaciji molimo da to i učinite jer BH-Gasu je onemogućeno da normalno radi jer niti jednu činjenicu ministarstvo ne prihvata, a sve iz razloga odbijanja da prihvatimo snabdijevanje Turskim tokom i zakulisnih radnji u opstrukciji realizacije Južne interkonekcije. Za Južnu interkonekciju ova godina je izgubljena što u realizaciji projekta znači odlaganje od minimalno dvije godine. Sve je zaustavljeno i dužan sam bio kao direktor javne kompanije da upoznam sve nadležne o ovome. 

Da bi plastično objasnili datih 34,17 KM dajemo primjer, trenutna cijena gasa za stanovništvo iznosi 0,66 KM /1 Sm 3 , i predloženi iznos za razvoj i održavanje transportnog gasova bi iznosio 0,03 KM/1 Sm3 za cca 200 km gasovoda u FBiH. Na kraju bih dodao, ako je potrebno svakom zakonodavnom i izvršnom organu stojim na raspolaganju da otvorim svu dokumentaciju koju BH-Gas posjeduje (sve u ovom dopisu ima podlogu u dokumentima) i odgovorim na sva pitanja ako treba i pred kamerama jer uništava se jedan projekat i dovodi u pitanje sigurnost snabdjevanja prirodnim gasom.

#BiH