Članak

ANALIZA ZASTUPNIKA SBIH

Bandić: Svi ćemo platiti ceh avanturizma Vlade KS i kreditnog zaduživanja

Piše: Muamer Bandić

Budžet Kantona Sarajevo predstavlja pravni akt kojim vlast operativno provodi svoje političke prioritete. Budžet nije puki finansijski dokument već konkretizacija politika vladajućih stranaka, gdje se kroz raspodjelu javnih sredstava te politike prevode u pravno obavezujuće odluke.


Iz Nacrta budžeta Kantona Sarajevo za 2026. godinu uočljive su dvije determinante politika ove Vlade Kantona Sarajevo. Prva je ubrzano kreditno zaduživanje Kantona Sarajevo u prethodne tri godine i visoka cijena angažovanja tuđeg kapitala. I druga, značajno reducirana projekcija poreznih i neporeznih prihoda u odnosu na usvojeni Budžet za tekuću godinu nastalog kao posljedica nerealnog i paušalnog napuhivanja prihoda u Budžetu za 2025.godinu.


Kao posljedica naprijed iznesenih činjenica, postavljaju se dva vrlo ozbiljna pitanja:


1. Koliki će biti stvarni dug Kantona Sarajevo zaključno sa 31.12.2025. godine?
2. Koliki će biti akumulirani deficit budžeta Kantona Sarajevo zaključno sa 2025. godinom?


Nažalost, na ova pitanja niko iz vladajuće koalicije nema odgovor. Iz Budžeta za 2026. godinu nije jasno kakve politike ova vlast namjerava provoditi.

Posmatrajući račun prihoda, uslijedile su izmjene u odnosu na 2025. godinu unutar najznačajnijih prihoda koje ubire Kanton Sarajevo (prihodi od poreza na dobit, prihodi od poreza na dohodak i prihodi od indirektnih poreza koji pripadaju Kantonu Sarajevo, neporezni prihodi, krediti i zajmovi). Izmjene su posljedica zadnjih zvaničnih projekcija Federalnog ministarstva finansija, ali i posljedica neutemeljenog i paušalnog napuhavanja prihoda u Prijedlogu i usvojenom Budžetu KS za 2025. godinu.


Budžet Kantona Sarajevo za 2026. godinu, u visini od 1.609.110.744 KM poredeći sa usvojenim Budžetom za 2025. godinu od 1.888.830.720 KM, manji je za 14,8%, odnosno za 279.719.976 KM. Očigledno je da smo bili u pravu kad smo kritikovali prošlogodišnje usvajanje enormno „napuhanog“ budžeta.


Indikativno je da su, u skladu sa preporukama revizije, u Nacrt budžeta za 2026. godinu uvršteni projicirani razgraničeni prihodi i rashodi iz prethodnih godina u iznosu od skoro 210 miliona KM, što vrlo ilustrativno prikazuje da su budžetski prihodi Kantona Sarajevo (porezni i neporezni, bez prenesenih prihoda iz prošle godine i bez dodatnog zaduženja) realno na nivou od 1,48 milijardi KM, a ne u visini od 1,88 milijardi, kako je to pompezno napuhano u prošlogodišnjem budžetu.


A napuhano je samo kako bi se omogućila trenutna likvidnost Kantona Sarajevo kroz nastavak zaduživanja. Posljedice ovakvog avanturističkog pristupa planiranju i budžetiranju, kroz uvećani akumulirani deficit i uvećani dug KS, osjetit će budući naraštaji u Kantonu Sarajevo.


Prihodi od poreza su umanjeni u odnosu na Budžet Kantona Sarajevo za 2025. godinu za 16.436.574 KM ili 1,34%. Najznačajnije smanjenje ove grupe prihoda bilježi se na poziciji prihoda od poreza na dobit u ukupnom iznosu od 22.171.801 KM. Prihodi od indirektnih poreza koji pripadaju Kantonu Sarajevo povećani su u odnosu na usvojeni Budžet Kantona Sarajevo za 2025. godinu za 12.342.738 KM.


U Budžetu Kantona Sarajevo za 2026. godinu planirani su krediti (domaće zaduživanje) u iznosu od 10.236.923 KM, koji će biti usmjereni za kapitalne projekte.


U vezi sa kreditnim i ostalim zaduženjima Kantona Sarajevo, treba istaći da je ukupan dug Kantona sa 31.12.2022. godine (na početku mandata aktuelne Vlade KS) iznosio 483,14 miliona KM (izvor: „Strategija upravljanja dugom Kantona Sarajevo za period 2023.–2025. godinu“, objavljena na web-stranici Ministarstva finansija).


U Nacrtu budžeta Kantona Sarajevo za 2026. godinu navodi se da ukupan dug KS zaključno sa 31.12.2024. godine (dakle, bez podatka o zaduženju u 2025. godini) iznosi 824,85 miliona KM.


Dakle, u samo dvije godine mandata aktuelne Vlade ukupan dug je povećan za 341,71 milion KM ili za 70,72%. Lahko je zaključiti da su tačne procjene organa Stranke za BiH, iznesene polovinom ove godine, da će dug Kantona Sarajevo do kraja tekuće godine narasti na preko 900 miliona KM. I to je jedini „uspjeh“ ove Vlade tokom mandata, kojim se naravno ne hvale. Ali budite sigurni da ćemo svi mi, građani Sarajeva, decenijama plaćati ceh ovog avanturizma.


Obaveze za servisiranje duga u 2026. godini iznose 96,2 miliona KM od čega se samo za kamate, kao direktni trošak finansiranja, u 2026. godini mora uplatiti 34 miliona KM.
Iz detaljne specifikacije projekata čija je realizacija u toku i projekata koji su u postupku zaduživanja vidljivo je sedam projekata Ministarstva saobraćaja u ukupnom iznosu od 160,2 miliona eura kreditnog zaduženja. Od osnivanja Kantona Sarajevo pa do danas, ne postoji Vlada KS koja nas je megalomanski kreditno zadužila poput ove.

U skladu sa planiranim prihodima u iznosu od 1.609.110.744 KM, utvrđeni su i rashodi Nacrta budžeta Kantona Sarajevo za 2026. godinu.


Plaće i naknade troškova zaposlenih planirani su u ukupnom iznosu od 782.172.606 KM i za 21 milion KM veći su od prošlogodišnjih, uglavnom zbog zakonskog povećanja planiranih sredstava za naknade zaposlenih (topli obrok, prijevoz, regres itd.).


Doprinosi poslodavca i ostali doprinosi u ukupnom iznosu od 49.761.340 KM manji su od prošlogodišnjih za 26,9 miliona KM, u skladu sa zakonskim propisima (umanjenje doprinosa na teret poslodavca).

I zato će se i 2026. Vlada boriti s likvidnošću, gaseći požare odgodama plaćanja i novim kreditima. To nije fiskalna politika, to je finansijski improvizacijski teatar, Potemkinovo selo za nove kredite, laži i spinove.


Budžet je mjesto gdje se pokazuje odgovornost i kako se nosimo sa stvarnošću. A u ovom dokumentu odgovornosti nema ni u tragovima. Ni vizije, ni realnih politika, samo krediti, dugovi i finansijske improvizacije. I tišina tamo gdje bi morale stajati ključne činjenice!

#BiH #Budžet #VladaKS #MuamerBandić #analiza #zaduživanje