(Patria) - Dok filmska industrija širom svijeta doživljava procvat i postaje ključni alat u jačanju identiteta i međunarodne prepoznatljivosti naroda i država, Bosna i Hercegovina, nažalost, hrli ka suprotnom pravcu, i to putem tihe i postojane destrukcije vlastite filmske industrije, kaže za Novinsku agenciju Patria (NAP) federalna zastupnica Jasmina Bišćević Tokić (SDA).
U proteklim danima, javnosti je s mnogo pompe prezentirano potpisivanje ugovora u oblasti sporta i kulture, koji se finansiraju iz dodatne dividende BH Telecoma. No, kad se sve to odmakne od kamere i reflektora - onda ostaje zabrinjavajuće pitanje - zašto je od svih prijavljenih kulturnih projekata podržan samo jedan?
- Gdje je nestala transparentnost? Zašto ni nakon višemjesečnih najava ne postoji jasan plan za raspodjelu preostalih sredstava, i to navodno oko dva miliona KM - pita Bišćević Tokić.
Poseban udarac, dodaje, pretrpjela je upravo filmska industrija. U zemlji čiji su reditelji i producenti godinama pronosili ime Bosne i Hercegovine širom svijeta - od Los Angelesa, preko Berlina do Cannesa - danas se doslovno gase svjetla na setovima.
- Produkcijske kuće koje apliciraju na međunarodne koprodukcijske fondove, obavezne su osigurati najmanje 30 posto sredstava iz vlastite države. Bez institucionalne podrške Fondacije za kinematografiju, ti projekti ostaju mrtvo slovo na papiru - ističe Bišćević Tokić.
Uprkos provedenim konkursima, uprkos potpisanim ugovorima tokom 2024. godine, sredstva nisu isplaćena. Čak je i isplata iz prethodne godine djelimično povučena.
- I sve to zbog višemjesečnog "nadzora" od strane Jedinice za budžetsku inspekciju, koja nema zakonski osnov da vrši provjere zakonitosti rada Fondacije.
Članovi 25. i 26. Statuta Fondacije jasno propisuju da je za nadzor zakonitosti nadležan isključivo resorni organ, u ovom slučaju Ministarstvo kulture i sporta Federacije BiH. Ovu nadležnost je Vlada FBiH i formalno potvrdila svojim zaključkom.
Pa se s pravom pitamo - zašto se mimo zakona blokira rad Fondacije? Zašto se vrši institucionalna opstrukcija na štetu jednog od najvrijednijih kulturnih sektora koje BiH ima? I ko će odgovarati za projekte koji više nikada neće biti realizirani - govori naša sagovornica.
U vrijeme kada nas dijele dani do početka Sarajevo Film Festivala (SFF), manifestacije koja je godinama simbol međunarodnog ugleda naše zemlje, Bišćević Tokić potcrtava kako se postavlja pitanje - da li ćemo i dalje šutjeti dok posljednja traka domaće produkcije ne završi u arhivi birokratske nebrige?
- Filmska industrija ne traži posebne privilegije. Traži ono što bi trebalo biti osnovno: poštivanje zakona, fer tretman i sistemsku podršku. Vrijeme je da se prekine ova paraliza. Vrijeme je da institucije Federacije BiH rade svoj posao u interesu umjetnosti, kulture i naroda kojem duguju odgovornost.
Kao i svake godine, zvaničnici Vlade FBiH će prošetati crvenim tepihom Sarajevo Film Festivala, pozirati pred kamerama i dijeliti osmijehe, ali ostaje gorko pitanje - šta su zaista uradili da taj festival i čitava filmska industrija, prežive i opstanu - dodala je Bišćević Tokić u izjavi za NAP.
(D.K.)