

(Patria) - Otvaranjem izložbe "Leaving and Waving" renomirane američke umjetnice Deanne Dikeman, u Umjetničkoj galeriji BiH svečano je započelo 4. izdanje Sarajevo Photography Festivala, jednog od najznačajnijih događaja posvećenih savremenoj fotografiji u regionu.
U punoj dvorani Umjetničke galerije, direktorica programa Jelena Janković zahvalila se prisutnima i istakla da je rad Deanne Dikeman prvi selektirani projekt ovogodišnjeg izdanja festivala.
- Kada sam pitala Deannu gdje je granica između privatnog i umjetničkog, rekla mi je da joj je cilj bio obilježiti ljubav i odnos - ne stvoriti seriju koja će je proslaviti, već onu koja živi za sebe - dodala je Janković.
Ova intimna i dirljiva serija fotografija nastajala je 27 godina, tokom kojih je Dikeman dokumentovala trenutke oproštaja s roditeljima ispred njihove kuće u američkom gradu Sioux Cityju.
Serija svjedoči o protoku vremena, starenju, gubicima i tišini svakodnevnih rastanaka - sve do posljednje fotografije, na kojoj je prilaz kući ostao prazan.
Sarajevo Photography Festival okuplja fotografe, kustose, galerije i ljubitelje umjetnosti iz regije i svijeta, a ovogodišnji program posebno osvjetljava aktuelne društvene i ekološke izazove kroz temu Weltschmerz.
Na dan otvaranja održana je i konferencija za medije na kojoj su govorile Aida Redžepagić, direktorica festivala, Jelena Janković, programska direktorica i Dženat Dreković, fotograf.
Redžepagić je istakla da se Sarajevo Photography Festival od lokalne inicijative razvio u globalno relevantan događaj koji sarađuje s ključnim kulturnim institucijama.
Među njima su Umjetnička galerija BiH, Historijski muzej BiH, Goethe-Institut, Europe House, Evropska unija u BiH, Ambasada Španije u BiH, Općina Novo Sarajevo, Ministarstvo kulture i sporta Kantona Sarajevo, Canon Avtera, kao i platforma Kultura na ulice.
- Za ovogodišnji festival stigle su prijave iz čak 66 zemalja. Ponosna sam što gradimo festival koji povezuje, edukuje i pruža prilike kako mladim, tako i afirmisanim fotografima - poručila je Redžepagić.
Programska direktorica Janković istakla je da je Festival zamišljen kao mjesto susreta lokalne, regionalne i međunarodne fotografske scene, koje njeguje dostupnost, otvorenost i zajedništvo.
- Programi su besplatni i dostupni svima. Poseban fokus je na radionicama, predavanjima i sesijama sa vrhunskim profesionalcima, koje učesnicima pružaju priliku za profesionalni razvoj i umrežavanje - navela je Janković.
Ovogodišnja festivalska tema Weltschmerz provlači se kroz sve programske linije - od izložbi, preko edukativnog programa, pa do umjetničkog izraza.
Jedna od najupečatljivijih izložbi festivala je i "Bamburci" Dženata Drekovića, koji kroz lični narativ i dokumentovanje paganskog običaja koji se preko 600 godina održava u selu Ratevo, u Sjevernoj Makedoniji, osvjetljava teme zaboravljenih tradicija, identiteta i tihe pustoši u mjestima iz kojih mladi odlaze.
- Bamburci smo svi mi - sve ono što smo pokušali da istjeramo, zapravo postajemo - rekao je Dreković, osvrćući se na emotivnu vezu između djetinjstva i kolektivne traume.
U okviru festivala bit će otvorene i brojne druge izložbe: kolektiv Belgrade Raw i umjetnica Jelena Nikolić izlažu seriju "Not many things disgust me, a lot of things make me sad" u Manifesto galeriji, dok Dženat Dreković predstavlja svoj moćni konceptualni ciklus "Bamburci" u Historijskom muzeju BiH.
Na Trgu Susan Sontag bit će izložena serija "Solar Portraits" španskog fotografa Rubéna Salgada Escudera, a u Umjetničkoj galeriji BiH može se pogledati i izložba finalista festivala.
Festival i ove godine ima takmičarski karakter, sa Grand Prix nagradom u iznosu od 2.000 eura, dok pobjednici u osam kategorija (portret, dokumentarna fotografija, život, moda, konceptualna fotografija, pejzaž, event i mobilna fotografija) imaju mogućnost da osvoje vrijedne nagrade, uključujući opremu sponzora Canon i festivalske statue.
O radovima učesnika odlučuje međunarodni žiri koji čine istaknuti profesionalci iz svijeta fotografije: Alessia Glaviano (direktorica PhotoVogue), Kiana Hayeri (nagrađivana dokumentarna fotografkinja), Marina Paulenka (direktorica izložbi u Fotografiska Berlin) i Irfan Hošić (historičar umjetnosti i kustos).