

(Patria) - Detaljna analiza digitalne verzije "Titanica", napravljene za potrebe novog dokumentarca "Titanic: Digitalna vaskrsnuća", došla je do novih saznanja o posljednjim satima jednog od najpoznatijih brodova u historiji, koji je 1912. potonuo na dno Atlantskog okeana.
Vjerna 3D replika broda pokazala je razorne posljedice udara u santu leda, koje su dovele do gubitka oko 1.500 života.
Simulacija nesreće pokazala je da su se nakon udara na trupu pojavile rupe, ne veće od papira A4 formata, ali koje su na kraju dovele do potonuća.
- "Titanic" je posljednji preživjeli svjedok te tragedije i još uvijek ima priče koje želi da ispriča - kaže Parks Stephenson, analitičar specijalizovan za tu čuvenu olupinu.
Olupina, koja se nalazi na dubini od 3.800 metara u hladnim vodama Atlantskog okeana, mapirana je pomoću podvodnih robota za potrebe dokumentarca koji su producirali National Geographic i Atlantic Productions.
Više od 700.000 fotografija, snimljenih iz svih uglova, iskorišteno je za izradu digitalnog blizanca "Titanica", koji je prvi put predstavljen javnosti na kanalu BBC 2023. godine.
Zbog veličine olupine i njene pozicije na okeanskom dnu, dosadašnje ekspedicije uz pomoć podmornica mogle su da pruže samo fragmentarne uvide. Novi snimak prvi put nudi cjelokupni pogled na "Titanic".
Pramac broda leži uspravno na morskom dnu, gotovo kao da nastavlja svoje putovanje. Na 600 metara udaljenosti, krma je u potpunosti zgnječena - oštećena je prilikom udara o morsko dno nakon što se brod prelomio.
Na jednom od detaljnih prikaza vidi se prozorčić, odnosno okno na kojem je staklo vjerovatno razbijeno prilikom kontakta s ledenim brijegom. To se poklapa s izjavama preživjelih koji su rekli da je led prodro u kabine nekih putnika tokom sudara.
Jasno je vidljiva i jedna od ogromnih kotlarnica, pa čak i ulupljeni kotlovi, što ukazuje da su još uvijek bili pod pritiskom kada su potonuli.
Na palubi krme pronađen je i ventil koji je ostao otvoren, što ukazuje na to da je para još uvijek kružila kroz sistem za proizvodnju električne energije. To je bila zasluga tima inženjera na čelu sa Josephom Bellom, koji su ostali do samog kraja da lože ugalj i osiguraju struju i osvjetljenje.
Svi su poginuli u katastrofi, ali zahvaljujući njihovom herojstvu, spašeno je mnogo života.
- Oni su omogućili da svjetla i napajanje ostanu uključeni do samog kraja, kako bi posada imala dovoljno vremena da spusti čamce za spašavanje. Spriječili su haos koliko su mogli i sve to simbolizuje taj otvoreni ventil na krmi - rekao je Stephenson za BBC.
Nova simulacija dala je dodatne uvide u način na koji je brod potonuo. Koristeći detaljan strukturni model izrađen po originalnim planovima broda, kao i informacije o brzini, pravcu i poziciji broda, istraživači su pokušali da precizno prikažu kako su oštećenja nastala.
Profesor Jeom-Kee Paik s Univerzitetskog koledža u Londonu, koji je predvodio istraživanje, rekao je da su rekonstrukciju napravili služeći se naprednim numeričkim algoritmima, kompjuterskim modelima i superračunarima.
Simulacija pokazuje da je udarac u ledeni brijeg bio blag, ali da je ostavio niz manjih rupa duž jednog uskog dijela trupa. Iako je "Titanic" bio projektovan da pluta čak i ako četiri vodootporna odjeljenja budu poplavljena, ispostavilo se da je led probio šest - što je bilo dovoljno da brod potone.
Rupe koje su se nakon udara pojavile na trupu vidljive su u simulaciji, ali se ne vide na samoj olupini, jer je taj dio zatrpan sedimentima.
- To su rupe veličine običnog lista papira. Problem je što su bile raspoređene duž velikog dijela broda. Voda je ulazila postepeno, ali stalno - i na kraju su svi odjeljci bili puni - objašnjava Simon Benson, stručnjak za brodogradnju s Univerziteta u Newcastleu.
Iako novi snimak donosi dragocjene uvide o kobnoj noći, stručnjacima će biti potrebne godine da detaljno analiziraju svaki segment 3D modela.
- "Titanic" nam otkriva priče dio po dio. Svaki put ostavlja osjećaj da želimo da saznamo još - zaključuje Stephenson.