Članak

BROJNI PROBLEMI

Forto na javnom saslušanju priznao da nema rješenja za javni RTV servis

(Patria) - U toku je javno saslušanje ministra prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine Edina Forte zbog nezadovoljavajućih rezultata rada ovog ministarstva u 2023. i 2024. godini.

Javno saslušanje je zakazala Komisija za saobraćaj i komunikacije Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH kako bi saznala neophodne informacije i utvrdila razloge nezadovoljavajućih rezultata rada Ministarstva komunikacija i prometa BiH u 2023. i 2024. godini i zašto Ministarstvo nije realiziralo zaključke Komisije.

Šemsudin Mehmedović, koji je inicijator ovog saslušanja, naveo je na početku kako je ovo izvrstan alat zakonodavnog tijela da osnažni komunikaciju sa izvršnim organima vlasti.

- Jedan od razloga zbog čega sam inicirao današnje saslušanje je činjenica da minsitra Fortu nismo često viđali na sjednicama Komisija iako je uredno pozivan. Komisija je u protekle dvije godine održala tri tematske sjednice, ministar nije prisustvovao niti jednom. Krajne složena situacija BHRT i kršenja zakona o javnom RTV sistemu bile su teme dvije tematske sjednice. Nakon tragične saobraćajne nesreće u Sarajevu u kojoj su poginule dvije mlade doktorice, Komisija je održala i treću sjednicu - naveo je Mehmedović.

Istaknuo je i da je Zastupnički dom Parlamentarne skupštine BiH na osmoj sjednici usvojio jednoglasno zaključak "traži se od Ministarstva prometa i komunikacija BiH da u što kraćem roku Vijeću ministara BiH dostavi na usvajanje i upućivanje u proceduru prijedlog zakona o dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH".

Bahata vožnja na bh. cestama

Upitao je Fortu zašto nije postupio u skladu sa zaključkom najvišeg zakonodavnog organa koji ga je imenovao na funkciju ministra.

Forto je naveo kako su zakonu potrebne i druge izmjene pored člana o bahatoj vožnji.

- Električni skuteri koji su postali urbana pojava nisu definisani zakonom... Zatim jedna saobraćajna nezgoda koja košta par stotina KM potpuno zakrči saobraćaj. U skladu sa EU obrascem koji vozači mogu popuniti i skloniti se sa ceste oni čekaju policiju. Mislim da se dolazak policije treba plačati - naveo je Forto.

Dodao je i da je razgovarao sa Nedeljkom Čubrilovićem, te da je prijedlog zakona upućen Vijeću ministara "sa zakašnjenjem".

- Ministri koji dolaze iz RS-a odbijaju glasati za bilo šta bez pozitivnog mišljenja iz RS-s. Oni su uspostavili tu političku praksu... Zadnji put kad smo sve usaglasili i kad je stiglo negativno mišljenje, shvatio sam da je to ulaganje vremena na nešto što ne funkciora i zbog čega smo tražili rekonstrukciju vlasti - dodao je.

Mehmedović je pitao zašto od navedenih 11 zakona, ministarstvo nije izradilo niti jedan zakon, te da je u parlamentarnu proceduru upućen samo jedan, onaj koji nije planiran, Zakon o Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) - inače ovaj zakon u javnosti je poznat kao "zakon o zetu" zbog pogodovanja da na funkciji direktora ostane Davorin Primorac, inače zet Dragana Čovića.

Forto je naveo da se radi o 10 zakona.

- Ja mogu pobrojati za svaki od zakona koji je u kojoj fazi donošenje... Za Zakon o radnom vremenu prikupljena su sva mišljenja, obavljene sve konskultacije. Čekamo još Direkciju za evropske integracije i bit će spreman za Vijeće ministara. Zakon o sigurnosti saobraćaja može biti na Vijeću ministara svaki dan. Veliki zakon o sigurnosti saobraćaja, u smislu objedinjavanja, on je imao preko 10 izmjena, ako uspijemo izglasati ove izmjene to bi bio dovoljan broj izmjena da se uskladi integralni tekst - pojašnjavao je Forto.

Osvrnuo se i na Zakon o RTV sistemu.

- Imajući u vidu da je u radnoj grupi i da trebaju biti direktori sva tri javna servisa. Evidentno je da politički ne mogu na istu ravan da dođu. Zamolili smo da se dogovore oko naplate. Čini se da ne postoji dobra volja. Moja nada je da će ovaj sektor javnog servisa se riješit kroz pristupanje EU - istakao je.

Mehmedović je pitao o etničkoj zastupljenosti uposlenika u ministarstvu koja je vrlo loša.

- Postoji debalans Bošnjaka u Ministarstvu. Ministar Mitrović je pokušao zaposliti što veći broj Srba, a što manji broj Bošnjaka. Isto je ranije radio HDZ, samo što su oni zapošljavali Hrvate. Da li ste vodili računa o etničkoj strukturi, da li je smanjen debalans Bošnjaka - pitao je Mehmedović.

Forto je naveo da je trenutno Bošnjaka ima 40 posto, Srba 40 posto, Hrvata 18 posto i Ostalih 1 posto, te da je evidentno da nedostaje Bošnjaka.

- Mogu vam reći da kad se raspiše konkurs u Banjoj Luci, nema puno Bošnjaka prijavljenih. To je iz onoga što sam čuo kolokvijalno. U mom mandatu je primljeno četvero ljudi, tri Bošnjaka i jedan Srbin... Nisam ljubitelj zapošljavanja - naveo je Forto.

Milan Dunović (DF) je pitao o pravilniku za obilježavanja vozila za osobe sa invaliditetom koji se trenutno odnosi da samo osobe sa 100-postotnim invaliditetom mogu dobiti pristupačnost, dok je u EU standard 80 posto.

- Ministre, niste ispoštovali zakonski rok da taj pravilnik donesete. Sredinom 2023. godine bio sam predlagač izmjene Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH u segmentu prava dobijanja znaka pristupačnosti za osobe sa invalidetom. Dobio je jednoglasnu podršku... Prošla je godina. Osoba sa invaliditetom od 90 posto u MUP-u općinskom podnese zahtjev za znak pristupačnosti i ispunjava sve zakonske uslove. Bude odbijena jer se MUP poziva na pravilnik. Vi ga niste još prilagodili. Još piše 100 postotni invaliditet. Kada će to biti konačno usvojeno - upitao je Dunović.

Forto je naveo da će pravilnik biti brzo donesen, te da je tekst gotov, na šta je Dunović kazao da rok ipak nije ispoštovan. Dunović je prenio zabrinutost predstavnika Privredne komore, tačnije Udruženja ovlaštenih uvoznika automobila koji su iznijeli tri problema koji se tiču pravilnika.

- Predstavnici privredne komore su naveli da se suočavaju sa problemom koji ne postoji u EU državama, a to je da se kupci koji kupe novi automobil i žele ga registrovati moraju imati tri frakture. To stvara problem. Suština je što je to posao za carinsku upravu, time se ne opterećuju kupci. Rekli su da su probleme iznijeli ministarstvu i dali prijedlog novog. I dalje se ne olakšava procedura... - naveo je Dunović.

Dunović je dodao da je drugi pravilnik, pravilnik o homologaciji čije nedonošenje izaziva dodatne troškove vozačima. Treći pravilnik, pravilnik o tehničkim pregledima kojim bi se pojednostavnile procedure.

Jasmin Emrić je upitao da li je da izradu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH (ZOBS BiH) formirao radnu grupu i kada i da li su one dostavile prednacrt zakona. Forto je naveo da je formirana radna grupa.

Emrić je naveo da nema rezultate u vezi sa ZOBS-om. Osvrnuo se i na prethodno saslušanje u vezi sa Zakonom o Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) te pitao da li nosilac javne funkcije (Dragan Čović) može koristiti utjecaj javne funkcije s ciljem stjecanja materijalne ili nematerijalne koristi za povezano lice, direktora BHANSA-e, svog zeta, Davorina Primorca.

Forto je istaknuo da Zakon o sukobu interesa propisuje to što je rekao Emrić, ali da njegov resor nema nadležnost nad tim.

- Zakon omogućava direktoru da se prijavi na veći broj mandata... Pozivam Vas i koji ste član Komisije za borbu protiv korupcije, da pokrenete potrebne procedure u skladu sa Zakonom koji sam ja donio, a vi ga izglasali, da se ovo pitanje tretira - naveo je Forto.

Forto je dodao i da je neograničavanje mandata evropska praksa, na šta je Emrić upitao gdje to piše.

- Ja sam istraživao, nema te direktive. To je samo u rigidnim sistemima gdje žele da drže stvari pod kontrolom - kazao je Emrić.

Upitao je i da li mu je poznato da je brat Davorina Primorca, Ivica Primorac, rukovodilac odjela za ekonomske poslove od osnivanja BHANSA-e. Forto je kazao da mu nije poznato.

- E pa vidite. U BHANSA-i imamo tu vezu punac-zet-brat. To je problem - kazao je Emrić.

Pitao je i da li zna da je Marin Raspudić, koji je prema navodima u bliskom odnosu sa Čovićem, bi v.d. direktora BHANSA-e od 2010.-2013. godine, dok je u tom periodu Davorin Primorac bio član Vijeća BHANSA-e dok nije imenovan za direktora.

- Ovdje imamo samo rotacije. Sve se vrti u krug. Jedna potpuna kontrola - naveo je Emrić i kazao da se to može otkloniti samo zakonima, zbog čega je Fortina uloga važna.

Emrić je dodao i da je budžet BHANSA-i oko 80 miliona KM godišnje, te da je sporna i nacionalna struktura zaposlenih.

#EdinForto #javniservis #Ministarstvo #RTV #BIH