Sindikat osnovnog obrazovanja i odgoja Kantona Sarajevo zatražio je od SDA-ovog ministra obrazovanja Elvira Kazazovića da hitno potpiše novi Pravilnik, koji definiše način prijema nastavnika u predškolske ustanove, osnove i srednje škole na području Kantona Sarajevo.
Novi Pravilnik prema tvrdnjama iz Sindikata treba da smanji mogućnost zloupotrebe položaja direktora škola u Sarajevu, prilikom prijema novih nastavnika, i to najmanje za 30 posto.
Iz Sindikata objašnjavaju za Patriju da Kazazović Pravilnik mora potpisati najkasnije do naredne sedmice, kako bi se on moga početi primjenjivati od 1. avgusta, kada će započeti prijem nastavnika. Trenutno instant reforme u obrazovanju nanose štetu čini se svima, a najviše djeci.
Iz Udruženja direkotra sarajevskih osnovnih škola u Ministarstvo je upućen dopis s primjedbama na prijedlog Pravilnika sa kriterijima za prijem zaposlenika u radni odnos u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama kao javnim ustanovama na području Kantona Sarajevo
- Najiskrenije uvažavajući namjere Ministarstva i ministra da se urede određeni zakonski i podzakonski akti u cilju otklanjanja uočenih nedostataka, nedefinisanih, zbunjujućih i loše formulisanih članova, ponuđeni Pravilnik sa kriterijima za prijem zaposlenika u radni odnos u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama kao javnim ustanovama na području Kantona Sarajevo, neće ponudititi ništa od navedenog, čak naprotiv izazvaće dodatnu konfuziju zbog nabrzinu ponuđenih rješenja, a bez prethodne konstulatcije s bazom i onih na koje se najviše odnosi ovaj Pravilnik – mišljenja su u udruženju.
Pojašnjeno je da u odnosu na važeći Pravilnik gdje se radni staž bodovao maksimalno sa 15 bodova, sada je taj kriterij udvosručen i boduje se maksimalno s 30 bodova. To znači da će pri zapošljavanju apslutnu prednost imati kandidati s više godina radnog staža. Očito je da se nije vodilo računa o kvalitetu kandidata. Na ovaj način se diskriminišu mladi ljudi kojima se, bez obzira na kvalitet (prosjek ocjena, “zlatna značka“, utisak pri provjeri radnih i stručnih sposobnosti koji nudi minimum bodova... , neće moće pružiti prilika za zaposlenje.
Kada su u pitanju ostali kriteriji za bodovanje, smatramo da treba drugačije bodovati ranije stečena zvanja u odnosu na zvanja stečena prije Bolonjskog procesa. Vrijeme provedeno na evidenciji Službe za zapošljavanje je u odnosu na važeći pravilnik boduje sa 20% bodova manje, pa se na taj način ne ostavlja nikakva mogućnost za izvanredne kandidate, kao i kandidate koji ne mogu dobiti priliku za zapošljavanje jer se neopravdano nalaze i do 10 godina na Birou za zapošljavanje – upozorava se.
Nadalje, izbacivanje kriterija za bodovanje „Uspjeh tokom školovanja/studiranja nema nikakvo opravdanje. U cijelom svijetu valorizuje se kvalitet, stimuliše prosjek ocjena prilikom studiranja, a ovdje se čak ni studentima sa „zlatnom značkom“ ne daje nikakva prednost, odnosno ni jedan bod prilikom bodovanja.
- S obzirom na odgovornost, kompetencije i obaveze direktora škola neprihvatljivo je i ponižavajuće oduzeti pravo članovima Komisije, a na osnovu toga direktno direktorima škola, da na provjera radnih i stručnih sposobnosti ne mogu kandidatu dati više od 4 boda. Na taj način se dodatno minimizira uloga nastavnika (člana Komisije), direktora škole i diskredituje njegova pozicija. Uvjeravamo vas da većina direktora čestito, stručno i profesionalno obavlja svoj posao, a oni koji ne rade tako imaju svoje ime i prezime i ne smiju se stavljati u istu ravan – navode iz Udruženja.
Oni su predlažili da se zadrži kriterij kao u prethodnom pravilniku, s tim da se kandidat može ocijeniti s minimalno tri, a maksimalno 9 bodova.
Također, predlaženo je da jedan od kriterija za bodovanje bude i Dopunska prava boraca-branitelja BiH u skladu s predloženim redosljedom prednosti prilikom zapošljavanja ove populacije kandidata, a da se ostavi mogućnost direktoru ustanove da nakon obavljenog završnog razgovora vrši izbor između tri najbolje rangirana kandidata sa konačne bodovne rang-liste i uz adekvatno obrazloženje donosi Odluku o izboru zaposlenika.
- Ponuđeno rješenje je diskriminirajuće jer se direktoru škole koji ima maksimalnu ogdovornost za organizaciju škole, kvalitet nastave... oduzima se zakonsko pravo izbora zaposlenika – kaže se.
Inače, u skladu sa članom 75. važećeg Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju direktor škole vrši izbor i postavljenje zaposlenika i sa njima zaključuje ugovor o radu.
Za radni staž stečen u obrazovnim ustanovama treba bodovati po 0,25, a smanjiti na 0,05 za kandidate koji nemaju radni staž u obrazovnim ustanovama.
- Razumljivo je da su se u periodu nakon rata zapošljavali kandidati koji nisu imali odgovarjuću stručnu spremu. Međutim davati 0,20 bodova za svaki navršeni mjesec u ustanovama obrazovanja prije stjecanja stručne spreme i radnom mjestu predviđenom Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta koji se traže konkursom je legalizacija rada kandidta koji su radili i vjerovatno još uvijek rade bez adekvatne diplome – napominju iz Udruženja.
Istina je da je bilo zloupotrebe pisanja preporuka od strane pojedinih direktora škola. Međutim, zašto preporuka koja je validna u cijelom svijetu ne bi imala odgovarajuću vrijednost, ako se radi o kandidatu koji već nekoliko godina radi u istoj školi.
- Dakle, predlažemo da preporuka od strane direktora škole bude validna samo za one kandidate koji su neprekidno, najmanje nastavnu godinu proveli u istoj školi. Na taj način dala bi se blaga prednost kvalitetnijim kandidatima. Za svaku zloupotrebu pisanja preporuka treba biti odgovoran direktor škole. Kada je u pitanju provjera radnih i stručnih sposobnosti predlažemo da se zadrži postojeće rješenje u važećem Pravilniku i da direktor škole ima pravo izbora između tri najbolje ragirana kandidata, bez davanja apsolutne prednosti bilo kom kandidatu.