Građani u Bosni i Hercegovini često ne razumiju proceduru usvajanja pojedinih zakona, ali ni svoja prava u toku javne rasprave po pitanju istih, piše Patria.
U nastavnku donosimo cjelokupnu proceduru koja se obavlja od prijedloga zakona, pa do njegove objave u Službenom listu.
Prijedlog zakona može podnijeti svaki poslanik/delegat, komisije domova, zajedničke komisije oba doma, domovi, kao i Predsjedništvo BiH i Vijeće ministara BiH, u okviru svojih nadležnosti. Prijedlog zakona podnosi se predsjedavajućem doma, koji ga odmah dostavlja kolegiju doma.
Kolegij dostavlja prijedlog zakona ustavnopravnoj komisiji radi davanja mišljenja, a nakon što odluči koja je komisija nadležna i nadležnoj komisiji.
U prvoj komisijskoj fazi ustavnopravna komisija razmatra usaglašenost prijedloga zakona sa Ustavom BiH i pravnim sistemom, a nadležna komisija razmatra principe na kojima je prijedlog zakona zasnovan. Obje komisije dostavljaju domu svoje pozitivno ili negativno mišljenje.
U prvom čitanju u domu se vodi rasprava koja se završava usvajanjem ili odbijanjem prijedloga zakona u prvom čitanju. Ako dom prihvati negativno mišljenje ustavnopravne ili nadležne komisije, predloženi zakon smatra se odbijenim, a ako prihvati pozitivno mišnjenje, smatra sa usvojenim u prvom čitanju. Ako ne prihvati mišljenja komisija, dom traži da komisije izrade novo mišljenje zasnovano na novim smjernicama i rokovima koje utvrdi dom.
Tokom druge komisijske faze, komisija raspravlja, a zatim i glasa o tekstu prijedloga zakona i eventualno predloženim amandmanima, a nakon toga i o prijedlogu zakona s prihvaćenim amandmanima. Amandmane mogu dostaviti poslanik/delegat, klub poslanika/naroda, nenadležna komisija, predlagač zakona i Vijeće ministara BiH.
U drugom čitanju na sjednici doma raspravlja se o prijedlogu zakona i izvještaju nadležne komisije te eventualnim amandmanima dostavljenim u plenarnoj fazi. Poslanici/delegati i klubovi poslanika/naroda mogu predlagati amandmane koji osporavaju amandmane koje je komisija usvojila. Nakon što se glasalo o amandmanima, glasa se o prijedlogu zakona u njegovom konačnom tekstu. Ako tekst prijedloga zakona usvoji jedan dom, prijedlog zakona upućuje se drugom domu, gdje se procedura u potpunosti ponavlja.
Zakon se smatra donesenim kada ga oba doma usvoje u identičnom tekstu. Ako to nije slučaj, osniva se zajednička komisija za usaglašavanje koja nastoji postići sporazum o identičnom tekstu. Ako jedan od domova ne usvoji izvještaj zajedničke komisije, prijedlog zakona smatra se odbijenim.
Usvojeni zakon objavljuje se u Službenom glasniku BiH.