SARAJEVO, (Patria) - Federalna vlada je upoznata sa informacijom o upisu učenika u osnovne i srednje škole u školskoj 2019./20. godini u Federaciji BiH koja će, zajedno s predloženim preporukama, biti upućena vladama kantona.
Analizom trenda od školske 2014./15. do 2019./20. godine uočljivo je smanjenje broja učenika upisanih u prvi razred osnovne škole za 2.986 ili 13,41 posto. Treba naglasiti da je obuhvat djece programima predškolskog odgoja i obrazovanja u godini pred polazak u osnovu školu potpun ili gotovo potpun u Tuzlanskom, Zeničko-dobojskom, Bosansko-podrinjskom, Sarajevskom i Kantonu
10, a evidentno je povećanje broja i u ostalim kantonima. Ukupan broj učenika osnovnih škola u Federaciji BiH za ovaj period je manji za 12.585 ili 6,46 posto.
Broj učenika upisanih u prvi razred srednjih škola u FBiH u tekućoj godini, u odnosu na period 2014./15 - 2019./20. godina, prema podacima iz osam kantona, manji je za 18,66 posto.
Sličan negativan trend je prisutan i kada je riječ o podacima o ukupnom broju učenika srednjih škola u FBiH za period 2014./15 - 2019./20. godina. Broj učenika srednjih škola u ovom periodu za Federaciju BiH, zasnovano na analizi podataka za osam kantona, za tekuću školsku godinu smanjen je za 23,27 posto.
U preporukama datim u ovoj informaciji je navedena potreba da svoj djeci predškolskog uzrasta bude osigurano uključenje u programe predškolskog odgoja i obrazovanja u godini pred polazak u osnovnu školu, te da bude uspostavljen efikasan sistem evidentiranja djece koja se ne upisuju osnovnu i srednju školu i napuštaju osnovno i srednje obrazovanje prije njegovog završetka.
Također, potrebno je razvijati i podržati programe naknadnog sticanja osnovnog i srednjeg obrazovanja za odrasle bez kvalifikacije i osigurati određena sredstva za ovu namjenu iz federalnog,
kantonalnih i općinskih budžeta.
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, u saradnji s kantonalnim ministarstvima obrazovanja, treba nastaviti provoditi projekt nabavke besplatnih udžbenika za djecu iz socijalno ugroženih porodica i transformirati ga u redovan program za koji će se svake godine izdvajati sredstva iz federalnog i kantonalnih budžeta, a općine i kantoni svake godine u svojim budžetima trebaju izdvojiti dovoljno sredstava za osiguranje besplatnog prijevoza učenicima osnovnih škola, koji na to imaju pravo u skladu s važećom zakonskom regulativom.
Neophodno je djeci s poteškoćama u razvoju osigurati nesmetan pristup i učešće u kvalitetnom predškolskom, osnovnom i srednjem obrazovanju i poboljšati kapacitete odgojno-obrazovnih ustanova za stvaranje inkluzivnog okruženja za socijalizaciju, odgoj i obrazovanje sve djece.
Sa obzirom na kontinuiran trend smanjenja broja učenika u osnovnom i srednjem obrazovanju i neminovne posljedice viška prosvjetnog kadra, predloženo je da viškovi kadra ne budu rješavani
kreiranjem odjeljenja s malim brojem učenika, nego njegovim uključivanjem u programe edukacije i pripreme za rad u inkluzivnom obrazovanju kao asistenata u nastavi.