Borba za ostanak i opstanak povratnika, ali i ostalog domicilnog stanovništva u južnim naseljima Mostara (Kosor, Malo Polje, Blagaj, Ortiješ i Lakiševine) traje od januara 2017. kada
je Zastupnički dom Parlamenta Federacije BiH usvojio prostorni plan područja posebnih obilježja, tj. izmijenio trasu Koridora Vc Mostar jug – Počitelj. Glasanjem u Parlamentu i Domu naroda Fedracije BiH pomenuta trasa je spuštena sa oboda Podveležja i „premještena“ tako da ide plodnom obradivom zemljom i preko povratničkih naselja.
U stilu najpoznatijih svjetskih režima, koji ne vode računa ni o čemu osim svojoj dobrobiti, parlamentarci su bez ikakve analize, stručnog mišljenja i javne rasprave podiglu ruku i donijeli
odluku. Ne vodeći računa o tome kako će se ta odluka odraziti na lokalno stanovništvo, koje želi i planira da ostane u svom i na svom i živi od svoga rada.
„To što neko obrađuje zemlji i živi od svoga rada, ne znači da ne zna svoja prava. Ljudi znaju šta znači privatno vlasništvo, šta je njihovo bilo i ostalo i to znaju i braniti. Niko nema pravo da bez znanja vlasnika cijepa privatne parcele i „otkupljuje“ dio koji se njemu sviđa. Niko nema pravo da provlači evropski koridor preko privatnih kuća i parcela, bez komunikacije i saradnje sa ljudima na koje će to uticati.“ kaže Amna Popovac, predsjednica udruženja „Eko dvogled“ iz Mostara.
Ova trasa napravila bi veliku štetu i rijekama Buni i Bunici, kao i presjekla podvodne tokove vode, što bi moglo dovesti do presušivanja bunareva koje ljudi koriste za piće, kao i navodnjavanje vinograda i voćnjaka.
Sud u Mostaru je prepoznao greške koje su napravljene tokom donošenja odluka o izmjeni trase, utvrdio diskriminaciju dijela stanovništva.
„Ovdje se radi o posrednoj-prikrivenoj dskriminaciji. Donositelji odluka o izmjeni trase postupali su naizgled neutralno, na jednak način prema osobama koje su u nejednakom položaju. Polazeći od činjenice da je 2017. godine promijenjena trasa autoputa, na način da ide preko povratničkih naselja, bez jasnih i objektivnih razloga za to i bez prethodno provedene javne rasprave, sud je utvrdio da su tužitelji učinili vjerojatnim da je promijena trase akt posredne/neizravne diskriminacije.
Naročito je važno da je sud u obrazloženju presude konstatirao: „U konkretnom slučaju, Federacija BiH nije dokazala da je izmjena trase autoputa bila opravdana i nužna, pa samim tim nije isključena ni mogućnost da je nova trasa autoputa motivisana prikrivenim političkim motivima.“ , kaže odvjetnik Milenko Krčum, pravni zastupnik tužitelja.
Ovo je prvostepena presuda u predmetu diskrimancija povratnika, koja pokazuje da su oni koji se bore za svoje pravo na život na vjekovnim ognjištima u pravu. Svaka država mora da donosi odluke imajući u vidu dobrobit stanovništva, samo u Federaciji BiH odluke se donose bez poštivanja prava ljudi i tako da pogoduju pojedincima.
"Pozivamo građane, ukoliko žive u području od 500 metara lijevo i desno od zamišljene trase kordirora Vc Mostar jug – tunel Kvanj da nam se jave, kako bi bili obaviješteni o svim poduzetim pravnim koracima u budućnosti.
Naročito pozivamo one koji trpe pritiske u vidu cijepanja parcele bez njihovog znanja ili pokretanja eksproprijacije. Naš pravni tim je spreman svima pružiti pomoć u borbi za život na
vjekovnim ognjištima", navode iz 'Eko pogleda' Mostar.