(Patria) - Crnogorski pisac sarajevskih korijena, Andrej Nikolaidis našao se, uglavnom na društvenim mrežama, na udaru dijela sarajevske javnosti koja je naklonjena novim državnim vlastima.
Povod za napade na Nikolaidisa, kojeg već neko vrijeme ne mirišu čaršijski kvaziintelektualni krugovi, a ponajviše zbog Nikolaidisovog protivljenja konceptu konstitutivnosti naroda, bio je njegov intervju za magazin Stav.
Sarajevska javnost koja je mobilizirana oko ispunjenja ideološkog i političkog cilja takozvane osmorke, a to je povratak u 1983. godinu i oduzimanje političkih prava Muslimanima, Nikolaidisu u prvom redu zamjera što je uopće dao intervju za magazin Stav. Vjeruju da je Nikolaidis svoja politička stajališta koja u posljednje vrijeme obiluju razumijevanjem za pitanje pojave bošnjačkog nacionalizma, time upotpunosti približio političkom stanovištu magazina Stav, koje je katkad znalo odzvanjati i radikalno desnim tonovima.
Razumije se, prigovor "poštene inteligencije" okupljene oko sarajevske osmorke uopće ne stoji, jer kao što reče jedan od korisnika društvene mreže twitter, Nikolaidis bi iste političke principe izrekao i u Stavu i u "Veseloj svesci".
Obzirom da "poštena inteligencija" okupljena oko intelektualno - policijskih krugova sarajevske osmorke uveliko pretjeruje u napadima na Nikolaidisa, insinuirajući da je Nikolaidis postao plaćenik Stranke demokratske akcije, dio sarajevske twitter inteligencije koji se u međuvremenu otkačio od pre(poštene) inteligencije, jer više nije bogzna kakav trend zastupati ideologiju i ideologeme trojke, dao se u odbranu Nikolaidisa.
Tako dojučerašnji ideološki megafoni trojke sada zdušno napadaju svoju subraću koja su se drznula udariti čak i na jednog Andreja Nikolaidisa. Načelno, njihovi motivi su ispravni i Nikolaidis svakako zaslužuje da ga se odbrani od 'soukbunarške' ofanzive koju su povele pristalice osmorke.
Međutim, ako se za trenutak pogleda s onu stranu napada na Andreja Nikolaidisa i tekuću (na momente patetičnu) odbranu od istih napada, ne može se ne primijetiti sva bijeda položaja Bošnjaka muslimana i njihove čaršijske inteligencije. Zašto?
Zar je trebalo, a očito da jeste, tim istim Bošnjacima, i njihovoj sarajevskoj čaršijskoj inteligenciji da jedan Andrej Nikolaidis potegne iz Podgorice put Sarajeva, kako bi im saopćio da bošnjačko - muslimanski nacionalizam nisu isto što i genocidno - uzepeovska nastojanja za istrebljenjem Bošnjaka i uništenjem Bosne i Hercegovine. Zašto ti isti nemaju hrabrosti da to i sami bez Andreja Nikolaidisa kažu?
Zašto se u konačnici izrečeno može ozbiljno pojmiti kada to izgovori Andrej, a sve dok to u Sarajevu izgovara neki Hasan, to se ne može, čak i uopće ne smije pojmiti. Do kada će imena određivati vrijednost pojmova i do kada će muslimansko ime značiti nemogućnost arbitraže u ideološkim i političkim pitanjima?
Među brojnim braniocima Nikolaidisa nalaze se i dojučerašnji promotori i zagovarači koncepta osmorke ili trojke, koji su, ruku na srce, direktno odgovorni za raspirivanje narativa na kojem je trojka/osmorka uz pomoć stranaca došla na vlast. To je narativ o istovjetnosti tri nacionalizma, a na koji se upravo sam Nikolaidis snažno obrušio.
Njihova odbrana Andreja Nikolaidisa nije ništa drugo do posipanje pepelom, i pokušaj da se ranijem vlastitom štetočinskom angažmanu zametne svaki trag.
Iako se ponekad u ovoj zemlji čini da niko ništa ne čita i niko ništa ne pamti, ipak postoje oni koji su naučili da čitaju, te jako dobro pamte. I ne zaboravljaju. Takvi znaju da je i sam Nikolaidis okasnio sa svojim tezama. Kao i to da ne može Nikolaidis popraviti ogromnu štetu koju su pričom o tri nacionalizma, i to na svakom mogućem i nemogućem primjeru, nanijeli oni što danas Nikolaidisa najglasnije brane od zajapurenih pristalica osmorke.
Ta šteta je nepopravljiva, i nju najbolje ilustrira političko držanje Milorada Dodika i Dragana Čovića koji sada dodatno ojačani i ohrabreni nastavljaju sa podrivanjem države, ne mareći za naivnu nadu "muslimanskih partnera" u vlasti da će s tim prestati, te još manje za smiješna upozorenja međunarodnih zvaničnika u BiH.
Kasno Andrej u Sarajevo stiže! Narativ o tri nacionalizma je odnio pobjedu. Protiv njega se trebalo boriti u godinama koje su iza nas, a ne diviti se hvalospjevima o Alenu Šeraniću, ili onima koju su se za preuzimanje vlasti spremali trenirajući bošnjački demografski oportunizam kod Eda Joshepa.
(M.T.)