(Patria) - Obnovljen i svježe ofarban, kultni 15 metara visoki natpis "Hollywood" u Griffith Parku, u planinama iznad Los Angelesa, slavi 100. rođendan.
Nakon prigodnih događaja tokom cijele godine i objave velikih planova za ovu atrakciju, glavna zabava bit će održana u decembru na Hollywood Boulevardu.
Iako se ne zna tačan datum kada je postavljen, uvečer 8. decembra 1923. godine ogroman natpis od trinaest petnaestmetarskih slova prvi je put zasvijetlio, i to u fazama: "Holly" pa " Wood” pa “Land”, a onda i cijeli "Hollywoodland".
Trebao je biti tek obična svijetleća reklama za prodaju nekretnina u novoj gradskoj četvrti i nakon godinu i po dana biti razmontiran. Ipak, iako su ga i voljeli i mrzili, i dalje stoji.
Davno je postao nezamjenjiv detalj sa razglednica i iz filmova, simbol čitavog jednog svijeta i industrije i kult(ur)na atrakcija Los Angelesa, piše Punkufer.
Postavljen je tokom 1923. kao velika svijetleća reklama za stambeni kompleks koji se gradio podno njega u Hollywood Hillsu.
Imao je četiri slova više nego ovaj koji danas poznajemo jer je na njemu pisalo ime nove četvrti - Hollywoodland.
Prvi novinski napisi o "električnom" natpisu, koji je, naime, bio "pojačan" s 4.000 sijalica koje su ga osvjetljavale noću, pojavili su se u decembru 1923.
Prvo se palilo prvih pet slova "Holly", potom "Wood" pa "Land". Ovaj dotada neviđeni efekt bio je pravo čudo jer ništa slično u tadašnjem svijetu nije postojalo: Vegas se počeo graditi tek dvije decenije kasnije.
Godine 1932. mlada glumica Peg Entwistle, koju su tabloidi prozvali "The Hollywood Sign Girl", bacila se u smrt s 15 metara visokog slova "h" i postala tragično i trajno nadahnuće za rasprave o privlačnostima i opasnostima Hollywooda.
Natpis je postao omražen, a do početka 1940-ih i sasvim oronuo, a i odavno već nije svijetlio jer je to bilo preskupo, da bi na kraju decenije ipak bilo odlučeno da se obnovi, ali bez zadnja četiri slova, i postane - reklama za Hollywood.
Natpis je 1973. godine proglašen kulturno-historijskim spomenikom Los Angelesa, ali uprkos tome i dalje ga nisu baš održavali, pa kada se prvo slovo srušilo i ostao je "Ollywood" rugali su mu se da je progovorio "cockney" dijalektom.
Kasnije su se vrh slova "d" i cijelo treće "o" spektakularno otkotrljali niz planinu Lee, a drugo "l" zapalio je neki piroman. Krajem 1970-ih spasio ga je tata Playboya Hugh Hefner.
Priredio je "prodajnu zabavu" u svojoj poznatoj vili, a kupci su bili slavne osobe ili firme, između ostalih Alice Cooper i Warner Bros. Iznos od oko 27.000 dolara po slovu bio je dovoljan za potpunu restauraciju.
Stari je natpis srušen, a tri mjeseca kasnije postavljen novi. Izrađen od čelika, na čeličnim stupovima i čvrstom betonskom temelju, bio je neusporedivo izdržljiviji od onog starog, napravljenog od drveta i lima.
Ali novi problem nastao je 2010. kada se prodavalo zemljište u Griffith Parku na kojem natpis stoji - grad Los Angeles nije imao novca za kupovinu, pa je Hefner - opet - priskočio u pomoć.
Iako je natpis bez sumnje postao simbol Los Angelesa i Hollywooda, i sam je izgradio uspješnu filmsku karijeru - uz česta pojavljivanja u kadru, uništen je barem osam puta, kao npr. u "Supermanu" ili "Danu poslije sutra".
Fondacija koja njime upravlja zato čak traži da ima vlastitu zvijezdu na hollywoodskoj stazi slavnih.
Ista fondacija - Hollywood Sign Trust, o stotom je rođendanu natpisa najavila izgradnju centra za posjetitelje s predavaonicama, kinom, muzejom, suvenirnicom i WC-ima.
Posljednje je vjerovatno istaknuto zbog napetih odnosa sa susjedima. Obožavanoj atrakciji, naime, prilazilo se kroz stambene četvrti, pa su stanari čak natjerali IT kompanije da promijene navigacijske upute, a oko samog natpisa ne postoje nikakvi sadržaji za gomilu posjetilaca koji dolaze u planine Santa Monice.
Jedini dozvoljeni pristup znaku zapravo je onaj planinarskom stazom, a turistički vodiči rado će preporučiti više mjesta u gradu s kojih se natpis dobro vidi, a do njih je jednostavnije stići.