Prodaja novih automobila u BiH zadnje dvije godine održava nepovoljan trend – ili bilježi pad ili stagnira, a ako postoji rast, uglavnom se radi o određenom modelu jedne od tržišno prisutnih marki.
Na prvi pogled, ovo se može činiti netačnom informacijom uzimajući u obzir ogroman broj vozila na ulicama glavnog bh. grada, gdje 'špica' više i ne postoji.
Odgovor na dilemu treba tražiti u razlici između novih i polovnih, te uvezenih automobila.
Naime, statistika pokazuje da je u BiH samo u oktobru ove godine registrovano 6,102 uvezenih rabljenih vozila, što je najdramatičniji omjer do sada – na jednog registrovanog novog, registruje se 12 uvezenih rabljenih automobila.
U potrazi za informacijom iz prve ruke o tome koliko su ugroženi ovlašteni trgovci, razgovarali smo sa Mirzom Alispahićem, direktorom AC Quattro d.o.o. Sarajevo, firme koja već 18 godina radi kao ovlašteni trgovac i servis Volkswagen programa u BiH.
Zanimalo nas je u kojoj mjeri tržište uvezenih vozila ugrožava prodaju novih vozila u AC Quattro:
- Pozitivno je to da vidimo raznolikost u pogledu brendova na našim cestama, na kraju krajeva, i ukusi su različiti. Negativna strana je u tome što je previše uvezenih (više od 10 godina starih) vozila na našim cestama. Međutim, ono što je bitno istaći u našem slučaju je to da je Volkswagen dugi niz godina, usudio bih se reći – otkako je prisutan u BiH, u samom vrhu najprodavanijih brendova.
Kupci su još davno prepoznali vrijednost Volkswagena kao marke i učinili da se stvori jedna prava tradicija - tvrdi Alispahić.
Ista statistika ukazuje i na pad mjesečnog prosjeka prodaje novih automobila putem ovlaštenih trgovaca u BiH. Mjesečni prosjek prodanih novih automobila ove godine je 502, što je značajno manje nego 544 u 2014. godini ili 555 u 2013. godini ili sada već nevjerovatnih 735 – prosjek 2013. godine.
Ipak, Volkswagen koji uporno drži drugo mjesto na ljestvici tržišnog učešća, u zadnjem tromjesečju je ostvario značajniji pomak nego prvak na istoj ljestvici - Škoda. Volkswagen je, ipak, ostvario relativno dobar rezultat, čemu doprinosi i ovogodišnja rekordna prodaja Golfa 7.
Planovi i ostvarenja
Manje je poznato da ovlašteni trgovci imaju kvalitativne i kvantitativne godišnje planove koje su obavezni ostvarivati da bi zadržali licencu. Kvalitativni planovi uključuju brojčani cilj pojedinih modela date marke – brenda.
- Mi u AC Quattro smo sa ovim decembrom uspjeli ispuniti svoj kvalitativni plan, a siguran sam da ćemo do kraja godine, zahvaljujući jednoj flotnoj isporuci vozila, to zaokružiti i sa ispunjenjem količinskog plana - obavijestio nas je Alispahić.
Planovi, također, obuhvataju unaprijeđenja na poljima edukacije i treninga tehničkog osoblja, kao i izgled prodajnih salona. Tako svaka godina donese i nove ciljeve u pogledu rasta i razvoja Volkswagena.
- I pored naših predviđanja, svaka godina nosi nešto novo. I dalje smo se fokusirali na aktivno školovanje naših servisno-prodajnih kadrova. U početku tekuće poslovne godine, startovali smo sa prodajom novog Passata osme generacije, a sredinom godine smo predstavili još dva nova modela iz privrednog programa - Transporter 6. generacije i novi Caddy, što je doprinijelo tome da napravimo znatno bolji rezultat u 2015. godini - objašnjava Alispahić.
Porodična firma
Nadajući se da će nam tako otkriti pojedinosti vezane za različite modele, direktora AC Quattro smo pitali koji model on lično vozi i 'koje je po njemu najbolje auto', Alispahić šarmantno kroz osmijeh kaže "najbolje auto je novo auto, po mogućnosti Volkswagen".
- Vozim Golf 7. Odlučio sam se za ovu klasu i model jer u potpunosti odgovara mojim potrebama i, što je za nas vozače najvažnije, odlikuje se visokom pouzdanošću.
Podsjetio bih i na rezultate istraživanja jednog relevantnog njemačkog auto časopisa: na pitanje „Kad bi trebali odlučiti koje bi auto do kraja života izabrali da vozite“, najviše odgovora glasilo je 'Golf 7' - otkriva Alispahić.
Kao i većina drugih bh. privatnih firmi, tako je i AC Quattro prošao fazu krize. Iz krize je izašao kao pobjednik i to sa gotovo istim brojem uposlenika.
- Naša firma je prošla kroz veliku reorganizaciju, prije svega mislim na finansijski plan. U ovom procesu ključnu ulogu je odigrala Ziraat banka. Možemo zaključiti da su dobri strateški partneri i adekvatna unutarnja organizacija - ključ uspjeha - kaže Alispahić.
AC Quattro je porodična firma koju vode dva brata. I dok se neki protive konceptu porodičnih firmi, smatrajući ih rizičnim zbog uplitanja složene porodične dinamike u poslu, drugi ih smatraju konceptom koji i funkcioniše i pobjeđuje.
- Istina je, ja sam direktor, a brat je izvršni direktor AC Quattra. Obzirom da je on magistar mašinstva, zadužen je za servisni dio koji značajno bolje razumije od mene koji sam diplomirani pravnik. Utoliko se nadopunjujemo. U toku jutarnjeg sastanka razmijenimo mišljenja i postignemo dogovore u pogledu zadataka i pristupa dnevnoj problematici. Ipak, kao stariji brat i direktor, preuzimam odgovornost za poslovanje firme.
Alispahić: Sigurno je da porodične firme mogu jako dobro funkcionisati, a jedan od primjera je i naša firma.
AC Quattro očito radi u korist kupaca jer već drugu deceniju zadržava zavidnu klijentelu. Interesovalo nas je šta je to posebna vrijednost AC Quattra zbog koje se kupci i klijenti vraćaju i ostaju.
- Naš cilj je zadovoljstvo kupca. Godinama sarađujemo sa brojnim fizičkim i pravnim licima, razvili smo međusobno povjerenje. Sve je više i novih klijenata koji prepoznaju naš profesionalni odnos gdje savjetima i radom riješimo problem na zadovoljstvo kupca - kaže Alispahić.
Novo u 2016.
Ljubitelji Volkswagena i, uopšte, automobila, nalaze pravi užitak u predviđanjima šta nova godina donosi u pogledu novih modela - kako njihovog posve novog izgleda, tako i tzv. 'facelift' verzije gdje se poduzimaju samo manje promjene i ažuriranja u skladu sa novim svjetskim trendovima. Tako je i nas interesovalo šta će donijeti nova 2016. u okviru VW programa.
- Postavili smo visoke, ali realne poslovne ciljeve. Ne sumnjam da ćemo ih dosegnuti. I dalje smo optimisti u pogledu budućeg privrednog rasta. Naš plan uključuje uvođenje novog Tiguana već u aprilu iduće godine, koji će, siguran sam, napraviti značajan prodajni pomak na bh. tržištu. Jednako očekujemo od redizajniranog modela idealnog gradskog automobila UP!, čije je predstavljanje planirano za drugu polovinu iduće godine - kaže Mirza Alispahić, direktor AC Quattro.