Članak

Sve je veći interes kineskih firmi za infrastrukturne projekte

Ako je to za utjehu, kineske kompanije sa crne liste prisutne su i u zemljama regije - u Crnoj Gori, Srbiji, Hrvatskoj.

(Patria) - Kineske kompanije iskazuju sve veći interes za infrastrukturne projekte u BiH, ali i zemljama regije. Međutim, zabrinjavajući je podatak da je riječ o kompanijama sa crne liste Svjetske banke, ali i razvojne banke Afrike. Na ovim listama su se našle uglavnom zbog korupcije. U našoj državi to, očito je, nadamo se - trenutno, nije problem. Kinezi već grade u Hercegovini. Ali, kuda vodi kineski put investicija, piše Federalna.

Konzorcij koji čine tri kompanije jedna iz Azerbejdžana i dvije iz Kine izvođači su radova za LOT 2 - most Počitelj. Među njima je i kompanija iz Kine - Sinohydro Corporation Limited. O ovoj korporaciji i njenim navodno sumnjivim poslovima, prevarama ali i korupciji u mnogim zemljama svijeta pisali su brojni svjetski mediji. A čak se nalazila i na crnoj listi Afričke razvojne banke zbog sumnjivih poslova u Ugandi. Utvrdio je to tamošnji ured za borbu protiv korupcije. Od Ugande do BiH, Kinezi polako, ali sigurno osvajaju bh. tržište

“Brojni izvještaji, pokazuju, upozorenja Evropske Unije SAD-a a jeste da generalno kineske kompanije i određene kineske grupacije ipak vole raditi, da kažemo, u zemljama koje imaju visok stepen koprupcije, autoritativne režime, manje demokratske režime, a zašto - zato što neke poslove brže završavaju i ne traže reformu tih sistema”, kaže ekonomski analitičar Admir Čavalić.

Sino korporacija je predala ponudu i za izgradnju poddionice tunel Kvanj - Buna. Inače, Kinezi su posebno zaniteresirani za ovu dionicu. Od pristiglih devet - čak pet ponuda je iz Kine. Sve kompanije su u državnom vlasništvu, a neke od njih i sa sumnjivom historijom poslovanja. Naprimjer, kompanija China Road and Bridge Corporation - China & CCCC Second Highway Engineering Co. Ltd. - China u proteklom periodu nalazila se na crnoj listi Svjetske banke zbog „lažnih“ praksi izgradnje puteva na Filipinima. Na naš upit da li imaju saznanja o kineskim kompanijam sa crne liste, iz Autocesta Federacije navode da se svaki postupak nabavke provodi u skladu sa pravilima i procedurama finansijera: “Svaki finansijer, a u konkretnom slučaju Evropska investicijska banka, koja finansira projekat tunel Kvanj- Buna, ima jasno propisana pravila i propise provjere prihvatljivosti kompanija koje su se prijavile za učešće, odnosno kojima se dodjeljuju ugovori. Dakle, riječ je o provjeri kompanija iz bilo koje zemlje, ne samo kineskih kompanija. Izvještaj o obavljenoj evaluaciji, koja, između ostalog, podrazumijeva i provjeru prihvatljivosti kompanija je predmet odobravanja od strane finansijera”.

Inače, najpovoljniji ponuđač je onaj koji dostavi tehnički zadovoljavajuću ponudu sa najnižom cijenom. Stručnajci upozoravaju da nižim cijenama od uobičajnih Kinezi ostavaraju monopol na tržištu. I dok strane kompanije kupe kajmak, domaćim ostaju samo mrvice. I to ako ih Kinezi angažiraju.  

“Mislim da mi imamo odlične kompanije, korektne kompanije i na neki način je mnogo lakše kontrolisati efikasnost i rad u tome šta rade i kako rade, nego kada su to u pitanju kompanije koje su nekoliko desetina hiljada kilometara daleko, pa onda praktično nemamo nikakvu sigurnost u realizaciji projekata za koje smo im ugovor dali i vrlo često i platili”, podsjeća ekonomist Zoran Pavlović.

Ako je to za utjehu, kineske kompanije sa crne liste prisutne su i u zemljama regije - u Crnoj Gori, Srbiji, Hrvatskoj. Ali, kako prenose tamošnji mediji, kod realizacije određenih projekata došlo je i do nemalih problema. Što je jako važno za ovu priču. Ipak, iz Autocesta FBiH ističu da svaki ugovor jasno propisuje prava i obaveze obje ugovorene strane, te isto tako i sankcije u slučaju nepoštivanja ugovora. Postupak izbora najboljeg je u toku.  

#Biznis