Piše: A. Čorbo-Zećo
Danas svjedočimo onome o čemu smo pisali i prije nekoliko mjeseci - blagi komunike PIC-a na odluku NSRS da usvoji Nacrt zakona o formiranju VSTV-a Republike Srpske dokazao je nepostojanje volje da se u korijenu sasijeku napori vlasti iz RS-a da Bosnu i Hercegovinu uvedu u totalnu pravnu nesigurnost.
Novi visoki predstavnik u BiH Christian Schmidt od kako je došao u Bosnu i Hercegovinu igra 'toplo-hladno' u svojim potezima i odnosom spram političkih dešavanja u Bosni i Hercegovini, a uzrokovanih raznim blokadama i prijetnjama.
Vrijeme curi, dok nas Schmidt uvjerava da će poništiti ono što je već ništavno!?
Tako visoki predstavnik Christian Schmidt je morao iskoristio bonske ovlasti i poništiti neustavni zakon Republike Srpske. Ali, on to nije učinio, a zakon kojim se dijeli BiH samo što nije stupio na snagu.
U ovim sumornim danima kada nam se uvodi i embargo na demokratiju donijete sankcije Ujedinjenog Kraljevstva za Milorada Dodika i Željku Cvijanović trebale bi biti svjetionik za djelovanje Schmidta. Iako Dodik u svom stilu poručuje da ga 'zaboli za britanske sankcije', izolacija političkih nasilnika, koji poznaju samo vlastite zakone, jedino je rješenje za smirivanje tenzija.
Jer, Schmidt ne bi smio biti učesnik u međunarodno ovjerenom raspadu BiH. A, ovako nečinjenjem djeluje kao da svi čekamo mirno i bez konkretnih radnji – konačno oživljavanje politike koncepta sastavljene države.
Ukoliko ne poduzme radnje u skladu sa svojim mandatom postat će saučesnik u rušenju ustavnog poretka koji se dešava na njegove oči, a suprotno njegovoj misiji i mandatu. Zbog javnosti, ali i samog Schmidta valja podsjetiti da Članom II Aneksa 10 Daytonskog mirovnog sporazuma visokom predstavniku se stavlja u zadatak da prati provedbu Mirovnog sporazuma, ostvaruje bliske kontakte sa stranama potpisnicama Sporazuma u cilju afirmiranja punog poštivanja svih civilnih aspekata Sporazuma, vrši koordiniranje aktivnosti međunarodnih civilnih organizacija i agencija u Bosni i Hercegovini s ciljem osiguranja učinkovite provedbe civilnih aspekata Mirovnog sporazuma.
Visoki predstavnik poštivat će njihovu samostalnost u okviru njihovog djelokruga, te po potrebi davati opće smjernice u vezi sa utjecajem njihovih aktivnosti na provedbu Mirovnog sporazuma.
On je dužan da pomogne, kada to smatra neophodnim, u rješavanju svih poteškoća koje se jave u svezi sa provedbom civilnog dijela Sporazuma.
Jedan od najvažnijih događaja u procesu provedbe mira bio je sastanak PIC-a u Bonnu u decembru 1997. godine. Razrađujući Aneks 10 Daytonskog mirovnog sporazuma, PIC je zatražio od visokog predstavnika da smijeni sa dužnosti javne zvaničnike koji krše zakonski preuzete obveze i Daytonski mirovni sporazum, te da, kada to smatra neophodnim, nametne ključne zakone ukoliko ih ne usvoje zakonodavna tijela Bosne i Hercegovine.
Sada se postavlja pitanje šta Schmidt čeka? Njegova pasivnost može biti pogubna i eventualni potezi doći prekasno.
Bez ikakve sumnje Schmidtov autoritet je na velikom ispitu, a njegova je i međunarodna obaveza da, ukoliko je potrebno, iskoristi sve mehanizme da zaštiti građane Bosne i Hercegovine. Pravo na mirno posmatranje nema!