(Patria) - Skupština Kantona Sarajevo je u Programu rada Skupštine Kantona Sarajevo za 2022. godine predvidjela donošenje Zakona o prevenciji i suzbijanju korupcije u Kantonu Sarajevo, gdje je kao nosilac izrade zakona utvrđeno Ministarstvo pravde i uprave Kantona Sarajevo. Na sutrašnjoj sjednici Skupštine KS naći će se i Prijedlog Zakona o prevenciji i suzbijanju korupcije u Kantonu Sarajevo koji je prošao javnu raspravu, a Ministarstvo odlučilo o svim pristiglim primjedbama na tekst zakona.
Glasanje za ovaj zakon pokazat će da li postoji stabilna većina u Skupštini KS koja se opredijelila za borbu protiv korupcije. Kao i svako zakonsko rješenje koje propisuje novčane kazne i sankciju kao što je razrješenje s funkcije izaziva različite reakcije, pa je već sada jasno da će biti burna rasprava zastupnika. No, ovaj zakon ispit je zrelosti i vladajuće trojke NIP-a, SDP-a i Naše stranke, ali i svih stranaka koje imaju svoje zastupnike u Skupštini KS.
Usvajanjem ovog zakona bit će tačno propisani pojmovi sukoba interesa, zaštite prijavitelja korupcije, te jačanja integriteta u javnom sektoru.
„Trenutno važeći Zakon o sukobu interesa u institucijama vlasti BiH kao i Zakon o sukobu interesa u organima vlasti u Federaciji BiH sadrže rješenja koja su zastarjela i koja nisu u skladu sa preporukama i međunarodnim pravnim aktima u ovoj oblasti. Uz to, od usvajanja izmjena Zakona o sukobu interesa u institucijama vlasti BiH 2013. godine, ne postoji mehanizam za utvrđivanje sukoba interesa na nivou Federacije BiH, jer novoformirana komisija zadužena za provedbu ovog zakona na državnom nivou nije ovlaštena za provođenje zakona na nižim nivoima vlasti, a do danas nisu uslijedile izmjene Zakona o sukobu interesa FBiH kojim bi se uspostavio institucionali okvir za njegovu implementaciju, tako da se u Federaciji BiH već devet godina ne utvrđuje niti sankcioniše sukob interesa“, navodi se u obrazloženju Ministarstva pravde i uprave KS.
Predloženim zakonom propisuju se obaveze nosilaca javnih funkcija u Kantonu Sarajevo u vršenju javnih funkcija, pravila o prevenciji, utvrđivanju i odlučivanju o sukobu interesa u vršenju javnih funkcija, zaštita lica koja prijavljuju korupciju, jačanje integriteta institucija i njihovih zaposlenika, ograničenja i odgovornosti u vršenju javnih funkcija, kao i druga pitanja od značaja za prevenciju, suzbijanje i borbu protiv korupcije u Kantonu Sarajevo.
Ovim zakonom osigurava se zabrana vršenja nespojivih javnih funkcija, prevencija sukoba interesa i koruptivnog djelovanja u vršenju javne funkcije, zaštita integriteta javne funkcije, definisanje mjera za unapređenje integriteta, zaštita lica koja prijavljuju korupciju u institucijama i jačanje organa koji imaju nadležnosti u oblasti prevencije, suzbijanja i borbe protiv korupcije u Kantonu Sarajevo i osiguranja efektivne, kvalitetne i pravovremene zaštite prijavitelja korupcije.
Pod “nosiocima javnih funkcija” u ovom zakonu smatraju se: poslanici/zastupnici u Skupštini Kantona Sarajevo, vijećnici u Gradskom vijeću Grada Sarajevo i vijećnici u općinskim vijećima općina na teritoriji Kantona Sarajevo, premijer Kantona Sarajevo i članovi Vlade Kantona Sarajevo, gradonačelnik Grada Sarajevo i općinski načelnici općina na teritoriji Kantona Sarajevo, direktori, izvršni direktori, pomoćnici direktora, agencija, fondova, javnih preduzeća i javnih ustanova i institucija koji se imenuju ili postavljaju na mandatni period i zamjenici direktora agencija, fondova, zavoda, javnih preduzeća, javnih ustanova i drugih institucija čiji je osnivač Kanton Sarajevo, Grad Sarajevo ili općina na teritoriji Kantona Sarajevo ili u kojima Kanton Sarajevo, Grad Sarajevo ili općina na teritoriji Kantona Sarajevo učestvuju sa više od 50% ukupnog kapitala.
Zakonom je propisano da je Ured za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom nadležan za pokretanje postupka za utvrđivanje postojanja sukoba interesa, donošenje odluke o postojanju sukoba interesa i izricanje sankcije nosiocu javne funkcije koji je u utvrđenom sukobu interesa.
Ured ima obavezu pokretanja postupka za utvrđivanje postojanja sukoba interesa po službenoj dužnosti, na osnovu zahtjeva institucije u kojoj nosilac javne funkcije vrši javnu funkciju, zahtjeva fizičkog ili pravnog lica i na lični zahtjev nosioca javne funkcije.
Ured je dužan štititi identitet podnosioca zahtjeva i podatke o njemu ne može dostaviti nikome, izuzev nadležnom tužilaštvu i sudu radi vođenja postupka i donošenja odluka iz njihove nadležnosti.
Ured po službenoj dužnosti prikuplja isprave i dokaze kojima se utvrđuju činjenice u postupku utvrđivanja postojanja sukoba interesa nosioca javne funkcije. Ured ima ovlaštenje obratiti se svim institucijama, privrednim društvima i drugim pravnim licima sa zahtjevom za dostavu podataka o činjenicama o kojima vode službenu evidenciju, a koje su relevantne za provođenje postupka utvrđivanja postojanja sukoba interesa nosioca javne funkcije
Odluke Ureda u vezi utvrđivanja sukoba interesa su obavezujuće za nosioce javne funkcije. Također, Ured je nadležan za izricanje novčanih sankcija u slučaju neprovođenja ovog zakona.
Zakon propisuje i postupanje sa prijavama i prijaviocima od strane Ureda za borbu protiv korupcije.
S obzirom da je ovim prijedlogom zakona proširena nadležnost Ureda, u ovom organu je potrebno izvršiti prijem novih državnih službenika, odnosno zaposlenika, i to: dva stručna saradnika, dva stručna savjetnika i jedan namještenik.
Inače, ukoliko Zakon bude usvojen njegova primjena počinje 1. januara 2023. godine.