SARAJEVO, (Patria) - Milan Dunović, potpredsjednik Federaciji BiH (DF), kazao je za N1 da visoki predstavnik Christian Schmidt posljednjim izmjenama Izbornog zakona nije onemogućio blokade entiteta, što je bio jedan od glavnih argumenata OHR za korištenje bonskih ovlasti. Dunović je, kako je i sam rekao, bio brutalan ocijenivši da je za "Schmidta dobar popis iz 2013. koji je rezultat etničkog čišćenja".
Jeste li zadovoljni rezultatom DF-a?
Definitivno smo postigli bolji rezultat nego 2018. Ponovo imamo člana Predsjedništva BiH koji je sada dobio malo više glasova nego na prošlim izborima. U državom parlament i dalje ćemo imati 3 ruke, u Federalnom parlament imamo najveći rast i sada ćemo imati 12 ili 13 zastupnika. U skupštinama kantona rezultat je isto odličan, konkretno u KS imat ćemo 4 zastupnik, prošli put je bilo 3.
A vaš rezultat?
Bio sam na 4. poziciji tako da se nije očekivao veliki broj glasova.
Šta smo dobili nametnutim izmjenama Izbornog zakona? Jesu li one po vama ustavne i kredibilne?
Želim reći da se često pravi korelacija i reakcija u FBiH sa reakcijam koje ima SNSD i Dodik. To su potpuno različite stvari. Dodik i SNSD osporava legitimitet viskogo predstavnika. Mi nema taj problem. Mi kritikujemo odluke, a uloga političara bi trebala biti da pojasni šta donosi ta odluka ili zakon.
Vaš članski kolega Zlatan Begić je poručio kako će zapačatiti Schmidtovu karijeru. Mogu li se povuči paralele sa reakcijama iz SNSD-a?
Ne mogu se povući paralele. Begić govori da Schmidt ne radi dobro. Niz stvari u ovoj odluci, po mome mišljenju, nisu u skladu sa Ustavom FBiH i pogoduje HDZ-u. Kako se približava popuna Doma naroda svi vide da je to tako. Schmidt je potpuno negirao presudu Ustavnog suda po apelaciji Željka Komšića. Po toj presudi je postojala diskriminacija prema građanima koji nisu iz konstitutivnih naroda jer im je onemogućeno da se mogu birati za predsjednika i potpredsjednika entiteta. Schmidt je takošer ignorisao presude Evropskog suda za ljudska prava.
Kako ove izmjene Izbornog zakona, po vašoj tvrdnji, idu u korist samo jednoj stranci?
Za delegiranje mandata iz kantonalnih skupština u Parlament FBiH primjienjuje se popis iz 2013. Tak popis se po Ustavu može primijeniti samo ako je ispoštovan Aneks 7, tj. povratak svi na svoje. Rezult etničkog čišćenja je za Schmidta dobar popis. Istovremeno on ostavlja popis iz 1991. za formiranje Vlade Federacije jer bi po popisu iz 2013. kvota bila manja za ministre iz reda hrvatskog naroda. Drugi problem kod popune Doma naroda je povećan procenat za imenovanje predsjednika i potpredsjednika FBiH. Prije je bila potreba jedna trećina, sada je otišlo na gotovo 50 posto.
Moram biti brutalan da bi se razumjelo, u sredinama gdje je jedan narod homogeniziraniji više se delegira delegata iz tog naroda. Pretpostavlja se da onaj Hrvat koji nije član HDZ-a ili HNS-a nije ni Hrvat. To nije u skladu sa demokratskim principima. Također, izborna volja građana je pokradena. I politički subjekti su pokradeni jer se glasalo po jednim pravilima, a rezultati će se implementirat po drugim. HDZ će uvijek biti nezaobilazan faktor za formiranje vlasti u FBiH.
Iz vaše stranke su poručili da je ovo aparthejd. Da li je to malo previše?
Da li je previše ako imamo vladavinu manjine nad većinom. Očito sada jedan glas vrijedi mnogo manje nego što je vrijedio prije.
Da li je Schmidt posljednjom odlukom onemogućio blokade?
Jedna od stvari gdje je OHR uložio najviše truda kod izmjena Izbornog zakona jeste imenovanje sudija Ustavnog suda FBiH. Napravljen je niz koraka da ne bi došlo do blokade. Definisano je do kod penzionisanja postojećeg sudije to se ne može uraditi do ne bude zamijenjen. Ovo je možda dobar primjer. Sve ostale stvari nisu deblokirane. Možemo biti stalno u istim situacijama u kojima smo bili od 2018. Popunjavanje Doma naroda je po mom ubjeđenju neustavno. Nakog toga postoje rokovi za izbor čelništa Federaciji, samo što su to sada tri imenovane osobe koje se trebaju dogovoriti ko je od njih predsjednik, a ko će biti potpredsjednik entiteta. Po mom iskustvu mislim da taj dogovor neće biti moguć. OHR je u protumjeri kazao da Predstavničkim dom Parlamenta FBiH odlučuje većinom ko je od njih predsjednik. Šta je većina ako budemo imali tri kandidata i svaki dobije po 33 posto glasova? Onaj koji je ovo pisao ima problem sa matematikom. Hajde da pretpostavimo da su se dogovorili. Popunimo Dom naroda, imamo predsjednika i potpredsjednika FBiH i OHR je dao rok od 30 dana za formiranje Vlade. I šta ako se ne formira? Nema sankcija. Onaj koji ucjenom nešto dobije vidi da mu to prolazi. Ucjena u Bosni i Hercegovini ne donosi sankciju, a udovoljava se vašim zahtjevima.
Ivo Komšić je u Pressingu kazao kako podržava ove izmjene Izbornog zakona i da sada bošnjački radikali rade hajku na Schmidta?
Ta njegova izjava je blago reći čudna. Jesam li ja bošnjački radikal? Nisam Bošnjak niti radikal. Valjda je svima jasno da je Schmidt pogodovao HDZ-u.