(Patria) - Današnja tema Kruga 99 je fokusirana na pitanje da li su posljednje „Odluke visokog predstavnika: doprinos pravnoj državi ili pravnoj nesigurnosti?“ Današnjoj uvodničarka Alma Čolo, poslanica je u Predstavničkom domu Parlamentarne Skupštine BiH, a govorila je o ovoj temi od najvećeg značaja za našu političku javnost, i još više za budućnost države i društva BiH.
Čolo je osoba neospornog pravnog autoriteta, ali i podjednako osoba racionalnog i odmjerenog stava koji ne slijedi matricu populizma, već argumente znanja i opšteg dobra države i društva.
Kontekstualno, međutim, ova tema teško da se može razumjeti samo iz nje same.
Niti samo iz jurističke nauke. Pa ni dominantne prakse i politike populizma radi dnevnih efekata na zbunjene mase i utjecaja na takvo pogodno tlo pretežne političke neprosvijećenosti.
"Dakle, ne sumnjajući u ključne uvide koje će nam poslanica Čolo iznijeti, mi se moramo suočiti i sa grubim moćima realpolitike, one politike koja ne slijedi ni vlastite verbalne proklamacije, niti dominantne vrijednosti vlastitih demokratskih društava, ni moral ni pravdu takođe, već ogoljene interese i realpolitičke ciljeve čiji su metodi i efekti tek kolateralna šteta na račun slabijih i nemoćnijih. Visoki predstavnik je tek glasnogovornik ansambla upravo takvih silnica. I njegove posljednje odluke su njihov zajednički nazivnik i izraz dominantnog odnosa prema BiH.
Sjetite se Palmerovih rijeci Komšiću, kada je rekao da se ne može primijeniti potpuni demokratski sistem u BiH, jer 'vama treba nešto drugo zbog povijesnih i etničkih specifičnosti'. Dejton je mapa puta i to mora ostati, rekao je u Zagrebu još u aprilu Escobar. Ustvari, radi se jednostavno o potcjenjivanju građana BiH. Politika Escobara očito hoće zaustavit nužan put BiH od Daytona ka Briselu, ka liberalnoj demokraciji, učiniti irelevantnim presude internacionalnih sudišta za genocid i udružene zločinačke poduhvate protiv BiH, presude Evropskog suda po apelacijama građana za diskriminaciju, stavove evropskih institucija o demokratskom preobražaju BiH, 14. prioriteta iz Mišljenja Evropske komisije za članstvo BiH, te redefinisati putokaz za evropske integracije BiH.
Ta matrica „ko je šta jamio -jamio je zauvijek“ u konačnici obesmišljava današnju ukrajinsku borbu za vlastitu slobodu, ako će njen ishod biti u raljama i matrici realpolitike kao prema BiH. Morbidno je Eskobarovo i drugih odbijanje evropskih vrijednosti za demokratski preobražaj BiH na konceptu liberalne demokracije i građanske države. Logička zamka da se o njoj može razgovarati tek „nakon što BiH postane članica Europske unije“, protivrječi sama sebi: ovakva BiH nikada ne može postati članica EU.
Tada, još u aprilu, Krug 99 se ovakvom argumentacijom direktno obratio pismom i Državnom sekretaru SAD Blinkenu, i State Departmentu, i europarlamentarcima takođe. Pismom bez direktnog odgovora do današnjeg dana. Mit o nepromjenjivosti pogubne dejtonske etničke formule, podjednako je lažan kao i oni mitovi o Bosni koji su vladali tokom rata - od podjednake krivnje za
izazivanje rata, mirotvorne funkcije embarga na oružje, potrebnih sto hiljada NATO-vih vojnika da bi se zaustavio rat, itd. Lažan je, koristeći se pravničkim autoritetom porodice Sadiković, jer ga pobija Ustavna odrednica da je Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava nadređena i dejtonskom Ustavu, kao nadređeno pravo koja se mora primjeniti i na cjelinu Ustava i sve zakone u zemlji. Visoki predstavnik i posljednjim odlukama slijedi tu matricu. Sve pomenuto ne ističem da bi na bilo koji način relativizirao odgovornost visokog predstavnika za donesene odluke. Naprotiv, već da bi apelirao i na naš realpolitički, a ne adrenalinski odnos i prema njemu osobno.
Naprosto, on nije samo posljednji tumač DMS, već i autoritet za sve vanredne situacije. A pogotovo mjera koje se tiču takvih okolnosti, uključujući i one zbog kojih Savjet bezbjednosti UN-a treba da donese ili ne donese odluke vezane za EUFOR i druge, pa i NATO snage, radi očuvanja mira u BiH.
Zbog toga i naš oprez i upozorenje pred zahtjevom iz najavljenih sutrašnjih protesta za smjenom Schmidta, bez prethodnog jasnog odgovora na pitanje šta bi slijedilo i kako, posebno u kontekstu sadašnjih odnosa i realpolitičkih interesa u SB UN", saopćeno je iz Kruga 99.