SARAJEVO (Patria) - U ustavnom i političkom uređenju SAD savezne države imaju široka ovlaštenja. Međutim Kongres (Predstavnički dom i Senat) ima ovlaštenje između ostaloga da donosi sve zakone koji su potrebni kako bi SAD izvršavale svoja ovlaštenja u vanjskoj politici kao i sva druga ovlaštenja („Necessary and Proper Clause“ – „Klauzula potrebe i nužnosti.).
Ovo podrazumijeva usvajanje zakona iz nadležnosti saveznih država bez pristanka ili savjetovanja sa saveznim državama ukoliko su takvi zakoni nužni i potrebni.
Republikanci su u Kongresu blokirali između ostaloga proceduru usvajanja zakona iz oblasti zaštite okoliša, zaštite podataka i prava glasa. Blokirali su i niz drugih zakona važnih za provođenje politike predsjednika Bidena.
Iz tih blokada izveden je novi pristup provođenju ovih politika na način da je težište sa federalne vlasti prebačeno na savezne države. Ovakav pristup koji podrazumijeva implicirano delegiranje nadležnosti sa federalnog na nivo saveznih država je pragmatičan i produktivan u kontekstu političkih i ustavnih prilika SAD-a.
Radi animiranja javnosti i davanje podrške saveznim državama u aktivnom provođenju politika njegove administracije Biden je pozvao guvernera savezne države Kalifornija Newmana na sjednicu šefova država „Samita Amerika“ u junu 2022. godine.
Ne bi tu bilo ništa neobično da vanjska politika i predstavljanje SAD u svijetu nije u isključivoj nadležnosti federalnog nivoa vlasti. Međutim, cilj je bio da se najvećoj glasačkoj bazi Demokratske stranke pokaže da predsjednik i pored republikanskih blokada iznalazi načine da provodi svoje politike.
Savezne države imaju pravo zaključivati međunarodne sporazume koji ne obavezuju SAD ali činjenica da je Newman predstavljao Kaliforniju uz Bidena na Samitu šefova država govori u prilog tezi da se i američki federalizam mijenja i da postaje „labaviji“.
U Bosni i Hercegovini se naziru konture sličnog principa djelovanja američke administracije koja „dobre prakse“ pokušava da primijeni na složene konsocijativne mehanizme ustavnog uređenja Bosne i Hercegovine.
Na primjeru odlaska timova Federalne uprave civilne zaštite i Civilne zaštite Republike Srpske u Tursku, bez odluke Vijeća ministara Bosne i Hercegovine i suprotno Okvirnom zakonu o zaštiti i spašavanju Bosne i Hercegovine možemo zaključiti da se na „bezazlenim“ primjerima u kojim se ne očekuje otpor javnosti, nastoji napraviti presedan koji će postati „novo normalno“ i koji će u ideji zaobići državni nivo gdje se strane „ne mogu dogovoriti“. Ovo jeste pragmatično ali za državu opasno.
Sukladno izjavama članova Vijeća ministara Bosne i Hercegovine u kojim nas obavještavaju da su obavili konsultacije i da je zaključeno da timovi mogu ići bez odluke koja će biti naknadno donesena, potvrđuje tezu o nastojanju da se uvode „novo normalno“.
Savezne države u SAD-u će ići do onih granica koje im postavlja Ustav i federalna vlast ali u Bosni i Hercegovini ovakav i slični precedentni mogu biti jako opasni.
Posebno uzevši u obzir historijat borbe u Ustavnom sudu Bosne i Hercegovine za svaku nadležnost koju država Bosna i Hercegovina ima i uporne nasrtaje vlasti iz entiteta Republika Srpska da te nadležnosti otmu.
Dodik svoje prilike neće propustiti, a garnitura političkih predstavnika iz Federacije Bosne i Hercegovine koji popunjavaju trećinu u ime Bošnjaka mora biti svjesna da poštovanje tih procedura jača državu. Nepoštovanje toga razvlašćuje državu. No čini se da je to već sada prisutan trend koji će se po svoj prilici nastaviti, do potpunog obesmišljavanja državnih institucija a sa ciljem likvidacije istih.
(M.T.)