(Patria) - Putovanje avionom jedan je od najsigurnijih načina transporta, a šanse da neko pogine u avionskoj nesreći su 1:11.000.000, piše Daily Mail.
No, ono što je manje poznato jeste da šanse za preživljavanje nesreće ovise i o izboru mjesta za sjedenje u avionu.
Australski stručnjak za zrakoplovstvo i profesor na Univerzitetu Central Queensland Doug Drury otkrio je stopu smrtnosti od 44 posto za putnike koji sjede na sjedištima pored prolaza u sredini aviona, u poređenju sa 28 posto za centralna zadnja sjedišta.
Drury kaže da sjedišta uz prolaz ne nude odbojnik s jedne strane, pa će putnik vjerovatno biti pogođen krhotinama pri udaru.
Putnici koji ne mogu osigurati najsigurnija sjedišta možda će imati više sreće za preživljavanje na centralnim i sjedištima do prozora u srednjem dijelu aviona.
- Ipak, šanse da poginete u avionskoj nesreći manje ovise o tome gdje sjedite, a zapravo više o okolnostima pada - ističe Drury.
Istovremeno, uvjerava da je putovanje avionom najsigurniji način prijevoza.
No, s obzirom na to da se avionske nesreće ipak događaju, Drury je otkrio najbolje i najgore mjesto za sjedenje u avionu.
Za primjer je koristio Unitedov let 323, koji se 1989. godine srušio u Sioux Cityju u Iowi (SAD). U toj su nesreći 184 od 269 putnika preživjela, a većina njih sjedila je iza prve klase.
Istraživanje magazina Time, koje je trajalo 35 godina, pokazalo je da su sjedišta u zadnjoj trećini aviona imala 32 posto smrtnih slučajeva, u poređenju sa 39 posto u srednjoj trećini i 38 posto u prednjoj trećini aviona.
Prema studiji Univerziteta Greenwich, preživjeli u avionskoj nesreći koji sjede blizu izlaza za slučaj opasnosti imaju mogućnost bržeg izlaza iz aviona, zbog čega je vjerovatnije da će se udaljiti od samog mjesta nesreće.
Naučnici otkrivaju da sjedišta do pet redova od izlaza nude veću šansu za bijeg u slučaju požara u avionu.
Međutim, kada sjedite šest ili više redova od izlaza, šanse da poginete daleko su veće od onih da preživite, kažu naučnici.
Ista navedena studija pokazuje da je za sjedište na prolazu samo "marginalna" razlika u šansama za preživljavanje avionske nesreće.
Naučnici su rezultate temeljili na iskazima 2.000 preživjelih u 105 avionskih nesreća širom svijeta.
Kada je riječ o preživljavanju požara u avionu, putnici koji su sjedili u prolazu imali su marginalno veće šanse za preživljavanje, odnosno 65 posto, za razliku od 58 posto od putnika koji su sjedili pokraj prozora.
Putnici u prednjem dijelu aviona imali su 65 posto šanse za bijeg od požara, dok su oni na zadnjoj strani imali samo 53 posto šanse.
- Vaša šansa za preživljavanje ne bi se trebala temeljiti na vašoj sposobnosti da platite mjesto za izlaz u slučaju nužde ili da rezervišete svoje mjesto online - kaže Robert Gifford, direktor britanskog Parlamentarnog savjetodavnog vijeća za sigurnost prometa.
Svi avioni moraju proći test da bi se ispraznili za 90 sekundi. U testovima kabinsko osoblje pomaže putnicima pri izlascima.
No, stručnjaci ističu da eksperimentalne situacije ne uzimaju u obzir društvene veze među putnicima, naprimjer - da odrasli obično pomažu djeci da pobjegnu prije njih.
Izlazi iz aviona isto tako mogu biti neupotrebljivi ili blokirani, a neki članovi posade isto tako mogu i sami poginuti u nesreći.
Veća je vjerojatnoća da će se putnici u sigurnosnoj studiji više pridržavati uputa kabinskog osoblja, nego u stvarnom slučaju nužde.
U stvarnim hitnim slučajevima, gdje putnici mogu birati smjerove u kojima će pobjeći, na kraju mogu ignorisati naredbe posade i pokušati koristiti svoj najbliži izlaz, pokazala je studija iz 2008. godine.