(Patria) - "Dvadeset godina reforme odbrane u BiH: Izazovi i mogućnosti budućeg razvoja", tema je današnje redovne sesije Kruga 99, na kojoj je uvodničar vojni komentator i novinar Dean Džebić.
Kulenović: Ključni agens neuspjeha
Predsjednik Kruga 99 Adil Kulenović kaže da današnja tema nije odabrana radi memorijalizacije jedne važne godišnjice, već zbog izazova stvarnosti ove naše bosanske, regionalne i geopolitičke.
- Većina nas vjerovatno misli da reforma odbrane nije dala željene rezultate. A pogotovo ne u sadašnjem vremenu i pred realnim opasnostima sa kojima se suočavamo i možemo suočiti.
U tom kontekstu podsjećam na naše posljednje saopštenje u vezi s posjetom Albina Kurtija, u kojem smo istakli da bi "zaključci NSRs o ovoj posjeti bili vrijedni prezira, da nisu otvorena ratna prijetnja BiH tzv. otcjepljenjem Republike srpske."
To će oživjeti sve aveti tragične neposredne prošlosti ovog, ali i šireg prostora, pomenuli smo također. Nama je naravno jasno da postojeći, oktroisani, etnopolitički sistem jeste ključni agens pomenutog neuspjeha, koliko i otuđeni suverenitet države od strane Srbije i Hrvatske.
Također želim spomenuti da smo na brojnim sesijama isticali pitanje sigurnosti kao jedno od najvažnijih političkih pitanja državotvornih političkih i društvenih snaga.
Danas bismo se morali osvrnuti i na neiskorištene mogućnosti civilnih struktura u funkciji odbrane. Moramo odgovorno otvoriti pitanje kapaciteta civilne zaštite i nužnosti njene reforme.
A posebno traženje novih odgovora primjerenih sadašnjem vremenu u kojem će svaki građanin imati definisano svoje mjesto i poziciju u sistemu, organizaciji, obuci i odgovornosti civilne zaštite.
Tu nas bar ne mogu zaustavljati sistematske i antibosanske blokade, izuzev nojevsko zabijanje glave u pijesak. Takav sistem mora revalozirati i još više osposobiti službe hitne pomoći, vatrogasne jedinice, GSS, profesionalne i druge službe obavještavanja i uzbunjivanja itd.
Apelujemo na kantonalne i druge organe vlasti da što prije u obrazovni sistem uvedu predmete iz oblasti samozaštite stanovništva za sve vanredne okolnosti i izuzetne situacije - poručio je Kulenović.
Džebić: Brojni izazovi koče razvoj sistema odbrane BiH
Džebić smatra da reforma sistema odbrane Bosne i Hercegovine predstavlja jednu od najuspješnijih reformi u postdejtonskoj Bosni i Hercegovini.
Ovaj reformski proces, ističe Džebić, zahtijevao je niz odricanja ali i kompromisa koji su omogućili integraciju entitetskih vojski u jedan jedinstven aparat.
- Period izgradnje institucije Ministarstva odbrane Bosne i Hercegovine nije završen usvajanjem Zakona o odbrani BiH, već se radi o procesu koji traje 20 godina, pri čemu se u dvije decenije rada ova instutucija suočila s cijelim nizom izazova koji su kočili njen funkcionalni rad - govori Džebić.
Prema njegovim riječima, izazovi koji koče perspektivu i razvoj sistema odbrane BiH i Ministarstva odbrane mogu se podijeliti u tri grupe: nužnost izmjena i dopuna strateškodoktrinarnih načela dokumenata Odbrambena politika (2006) i Sigurnosna politika (2008), neispunjavanje finansijskog okvira - budžetsko i odbrambeno planiranje i set političko-društvenih izazova.
- Strateški dokumenti državne politike Bosne i Hercegovine nisu u skladu s postojećim sigurnosnim trendovima koji su usmjereni na nove sigurnosne izazove iz domena humane sigurnosti. Ovakvo stanje stvara loš ambijent za funkcionalno korištenje sistema nacionalne sigurnosti i odbrane jer ne pruža adekvatne smjernice za odbrambeno planiranje.
Odbrambeno planiranje institucija Bosne i Hercegovine proizilazi iz strateških i doktrinarnih smjernica koje država kreira na osnovu svoje državne politike, a u institucionalnoj formi za Ministarstvo odbrane BiH to su dokumenti Sigurnosna politika (2006), Odbrambena politika (2008) te Zakon o odbrani (2005).
Ono što je očigledno jeste arhaičnost i prevaziđenost ovih dokumenata koji su usvojeni i stvarani prije više od 16 godina. U periodu nastanka ovih dokumenata sigurnosni trendovi nacionalne, regionalne i međunarodne sigurnosti bili su usmjereni i opterećeni tadašnjim okolnostima koje su se u proteklih više od 15 godina bitno izmijenili.
Pored zakonske legislative, koja čini ustavno-pravni okvir, za funkcionisanje i provođenje državne i odbrambene politike nedovoljno budžetiranje MO BiH predstavlja dodatni izazov.
Ovaj izazov postaje trend od 2011. godine i za sobom nosi cijeli niz novih izazova čije se reperkusije reflektuju na operativne sposobnosti Oružanih snaga Bosne i Hercegovine, što je u direktnoj koliziji sa Zakonom o odbrani BiH.
Između ostalog, zaostali troškovi održavanja neperspektivne vojne imovine, odnosno
lokacija, kasno usvajanje državnog budžeta, okupiranost budžeta Ministarstva odbrane troškovima personala samo su neki od efekata neodgovarajućeg modela finansiranja i budžetiranja Oružanih snaga BiH.
Dugoročno će pored ovih izazova jedan od vodećih ostati i permanentna politička kriza u
kojoj se uloga i značaj cjelokupnog sistema nacionalne sigurnosti zloupotrebljavaju na različite načine. S druge strane, pored izazova nacionalne i regionalne sigurnosti, dodatno opterećujući nivo jeste i nivo globalne, odnosno međunarodne sigurnosti - smatra Džebić.
Ističe da je sistem međunarodne sigurnosti sistem spojenih posuda, prema kojem promjena sigurnosne realnosti u jednom dijelu svijeta, s obzirom na globalizaciju, vrlo često ima implikacije globalnog dometa.
- S tim u vezi, ukrajinsko-ruski rat trajno je izmijenio obrasce i modele savremenih sigurnosnih prijetnji te je stvorio konture budućeg koncepta oružanih snaga za 21. stoljeće.
Razumijevanje i implementacija obrasca koji je stvoren pod uticajem konvencionalnog rata na evropskom tlu, predstavlja imperativ uz dodatno apostrofiranje za zemlje reda BiH koje su po mnogim segmentima udarna tačka geostrateških i geopolitičkih silnica - poručio je Džebić.