(Patria) - Nakon 101 godine od osnivanja i prvog leta, češka nacionalna aviokompanija prestala je da postoji.
U subotu je obavljen posljednji let Czech Airlinesa (ČSA) - na praški aerodrom "Vaclav Havel" sletio je posljednji avion ČSA na liniji iz Pariza. Inače, ČSA je peta najstarija aviokompanija na svijetu.
ČSA će se "utopiti" u drugu češku aviokompaniju - Smartwings, a do tog scenarija došlo je zbog dugoročnih finansijskih poteškoća.
One su uzrokovane i nizom velikih događaja kao što su napad na SAD 11. septembra, ekonomska kriza 2008. i covid pandemija, ali i zbog uspona low cost aviokompanija.
Problemi kompanije počeli su još devedesetih godina s prvim neuspješnim pokušajem privatizacije.
Nakon događaja iz ovog stoljeća, flota kompanije počela je da se smanjuje, a pod okrilje Smartwingsa, ČSA je došao još 2018. kada je rivalska kompanija kupila gotovo 98% akcija.
Češka televizija kao probleme navodi i konflikte unutar aviokompanije i neiskustvo menadžmenta koje je dovelo do loših poslovnih odluka.
Češki mediji podsjećaju i da je pod vodstvom biznismena Jaroslava Tvrdika tokom prethodne decenije došlo do kupovine novih, skupih aviona, i povećanja drugih troškova.
Bivši predsjednik ČSA Miroslav Kula okrivio je Tvrdikove "megalomanske projekte" i "nekompetentan menadžment" za neuspjeh kompanije.
S druge strane, Tvrdik, koji je vodio kompaniju prije 20 godina, prije toga je ocijenio da je gašenje neizbježan rezultat usljed eksternih okolnosti.
U posljednje vrijeme, aviokompanija je letjela na samo dvije linije - do Pariza i Madrida.
Također, u floti je imala samo dva aviona Airbus A320-200. Jedan od njih je već letio samo za Smartwings. Ipak, Smartwings kupovinom dobija još četiri aviona koji su prethodno naručeni. Dva bi trebalo da stignu do kraja godine, a dva u prvoj polovini sljedeće.
Prvi let koji je ČSA obavio 1923. godine bio je na tada domaćoj liniji Prag-Bratislava. Na tom letu bile su samo dvije osobe - pilot Karel Brabenec i novinar koji je izvještavao.
Letjeli su tri sata. Prvi avion zapravo je bio dvosjed-dvokrilac kakvi su korišteni u Prvom svjetskom ratu.
Prva međunarodna linija bila je za Jugoslaviju kada je 1930. godine ČSA počeo da leti za Zagreb. Za daleke destinacije ČSA je letio od sedamdesetih - Montreal, New York i Havana.
Starije od ČSA bile su samo aviokompanije kao što su holandski KLM i kolumbijska Avianca (obje osnovane 1919.), australski Qantas (1920.) i sovjetski odnosno ruski Aeroflot (1923).
ČSA je bio poznat i po tome što je imao svoj kod, odnosno oznaku OK.