Članak

ŠTA KAŽE ZJN

Ministar Forto nezakonito promijenio nosioca konzorcija digitalizacije javnih RTV servisa nakon američkih sankcija Siriusu 20

Piše: Almir Bečarević

Realizaciju Projekta digitalizacije javnih RTV servisa u BiH po okončanju postupka javne nabavke je dodijeljena konzorciju ponuđača na čelu sa firmom Sirius 2010 koji je nosilac grupe ponuđača.

Pravno lice Sirius 2010 kao nosilac grupe ponuđača i potpisnik Ugovora je u međuvremenu uvršten na listu sankcionisanih subjekata od Američkog ureda za kontrolu imovine stranaca (OFAC) što otežava pravovremeno i uredno izvršenje Ugovora sa Ministarstvom prometa i komunikacija na čijem je čelu Edin Forto.

Uzmemo li Zakon o javnim nabavkama Bosne i Hercegovine imamo jasnu situaciju:

Grupa ponuđača u skladu sa ZJN BiH su dva ili više ponuđača koji su dostavili zajednički zahtjev za učešće ili zajedničku ponudu. U konkretnom slučaju radi se o zajedničkoj ponudi koju predvodi Sirius 2010. U skladu sa članom 58. ZJN BiH ponuda je trebala sadržavati u konkretnom slučaju za grupu ponuđača “podatke o svakom članu grupe ponuđača, jasno određenje člana grupe koji je ovlašten predstavnik grupe ponuđača za učešće u postupku javne nabavke, za komunikaciju i za zaključivanje ugovora”.

Pretpostavljamo da je ova zakonska odredba u postupku javne nabavke ispoštovana, jer iz nastupa ministra Forte da se zaključiti da komunikaciju obavlja sa nosiocem grupe Sirius 2010. Dakle, navedeno pravno lice je imalo ovlaštenje po članu 58. ZJN BiH i isti su potpisnici ugovora u ime i za račun cijelog konzorcija.

Dolazi do potpisivanja Ugovora i "čestitke" od strane američkog OFAC-a. Kamo dalje rođače??? Ako se pravilno i potpuno primjenjuje ZJN BiH i podzakonski akti istog, situacija je vrlo jasna. Ugovorni organ u skladu sa ZJN BiH i Zakonom o obligacionim odnosima ide na raskid ugovora i aktiviranje garancije za uredno izvršenje ugovora koja se obavezno dostavlja za slučaj da ponuđač ne izvršava svoje obaveze iz ugovora ili ih neuredno izvršava.

U skladu sa članom 61. ZJN BiH Ugovorni organ ne može zahtijevati garanciju u iznosu većem od 10% od vrijednosti ugovora. U konkretnom slučaju Grupa ponuđača je bila obavezna dostaviti garanciju koja odgovara traženom iznosu, bez obzira da li je dostavlja jedan član, više njih ili svi članovi grupe ponuđača.

Svakom poznavaocu legislative iz oblasti javnih nabavki u BiH je na prvu jasno zasto je banjalučki Sirius 2010 bio nositelj konzorcija, odgovor upravo leži u obavezi primjene preferencijalnog tretmana domaćeg. Dakle, formalno je ispoštovana zakonska odredba preferencije domaćeg kroz Sirius 2010. Naime, obaveza preferencije domaćeg tretmana nije samo bila u primjeni na nivou BiH u periodu Covid-a. Svako korištenje preferencijalnog domaćeg tretmana mora biti navedeno u tenderskoj dokumentaciji, kao i dokazi da ponuđači dokazuju da podliježu primjeni istog.

Obzirom da sada imamo situaciju da Nosilac konzorcija koji je potpisnik Ugovora sa Ministarstvom na čijem je čelu Forto ne može nastaviti Ugovorni odnos, u medijima se pojavljuju informacije da će se nastavak realizacije Ugovorenih obaveza nastaviti sa zagrebačkom firmom kao “nosiocem svih aktivnosti”???

Da, ako se ne poštuje ZJN BiH može, drugačije nikako. Zato se postavlja pitanje kome ministar Forto priprema svilen gajtan oko vrata??? Da li će to biti Komisija za javne nabavke ispred Ugovornog organa ili će pak nekome dati ovlaštenje za potpis nezakonitog.

Poznavajući lik i djelo gospodina Forte ne bi bilo iznenađenje da nekome “poturi” da “proguta žabu” i udari “fasadu na ovaj Ugovor”, jer mu ne bi bilo prvi put.

Svi se sjećamo, a i mediji su objavili, da je većinu “sumnjivih odluka” kao premijer KS dao da potpisuje po ovlaštenju njegova šefica kabineta ( respiratori, umanjenje cijene isporuke toplotne energije za apartmane na Bjelašnici i pored negativnog mišljenja Ureda za zakonodavstvo KS... ).

Da li se može mijenjati Ugovor o javnoj nabavci?

Članom 75. stav 5 ZJN BiH je jasno određeno da izuzetno od odredbi člana 72. stav 5 pomenutog zakona Ugovor o javnoj nabavci se može izmijeniti tokom njegovog trajanja bez provođenja novog postupka javne nabavke samo ako su komulativno ispunjeni sljedeći uslovi:

- Do potrebe za izmjenom došlo je zbog okolnosti koje savjestan Ugovorni organ nije mogao predvidjeti

- Izmjenom se ne mijenja cjelokupna priroda ugovora

- Svako povećanje cijene nije veće od 30% vrijednosti prvobitnog ugovora i nema za cilj izbjegavanje primjene ovog zakona.

Ako pažljivo sagledamo koji uslovi moraju biti kumulativno ispunjeni jasno je da bilo kakvo prepuštanje ili potpisivanje sa zagrebačkom firmom kao članom grupe ponuđača u konkretnom slučaju predstavlja kršenje ZJN BiH.

Ukoliko se budemo bavili proučavanjem svakog od gore navedenih uslova postoji bezbroj dokaza koji ne idu u korist Ugovornog organa na čijem čelu je Forto. Savjesti nema, jer se godinama pisalo po medijima ko je i šta je nosilac konzorcija, kome je blizak itd..

Druga odredba također nije ispunjena jer bi se u konkretnom slučaju izmijenila cjelokupna priroda Ugovora (od promjene nosioca konzorcija, preferencije domaćeg tretmana, potpisnika ugovora, smanjenja broja učesnika u odnosu na provedeni postupak javne nabavke….sve što nije u skladu sa ZJN BiH) i na kraju treća kumulativna odredba koja je ključna, odnosi se na izmjenu cijene vrijednosti prvobitnog Ugovora.

Upravo ova odredba ZJN BiH je ključna intencija Zakona da daje mogućnost izmjene ugovora je fokusirana na ovu odredbu koja je svakodnevna u praksi. Zašto? Zbog ekonomskog tržišta i kretanja cijena, dužine trajanja postupka javnih nabavki, čestih žalbi desi se da cijena iz dostavljene ponude za neku robu ili uslugu do okončanja postupka nabavke se često na tržištu promijeni.

U ovom konkretnom slucaju cijena kao kumulativni uslov nije razlog niti se na istu pozivaju od strane UGOVORNOG ORGANA.

Dakle, postojeći ZJN BiH i provedbeni akti istog niti u bilo kojem svom dijelu ne daju pravni osnov niti su vidljive odredbe u istim koje ukazuju ili taksativno definišu koji su to dokumenti ili situacije koji se mogu prihvatiti kao dokazi koji potvrđuju postojanje pravnog osnova ili činjenica da bi se konkretni Ugovor mogao izmijeniti kako to najavljuje Ugovorni organ na čijem čelu je ministar Forto.

Ostaje samo pitanje da li će Makbul Forto (“Miljenik”) postati “Maktul Forto” (“Pogubljenik”)?

#AlmirBečarević #EdinForto #javnenabavke #Sirius2010 #zakon #BiH