(Patria) - Analizirajući Nacrt zakona o Sudu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Nacrt zakona) kojeg je Ministarstvo pravde 11. tekućeg mjeseca dostavilo i predložilo Vijeću ministara Bosne i Hercegovine na razmatranje i usvajanje, te upoređujući odredbe kojima se propisuje krivična odgovornost Suda Bosne i Hercegovine s odredbama važećeg Zakona o Sudu Bosne i Hercegovine potpuno je jasno da predlagač, odnosno stranke aktuelne vlasti na državnom nivou„Trojka-HDZ-SNSD“ koje su ga usaglašavale, imaju namjeru značajno smanjiti i teritorijalno ograničiti postojeće i važeće nadležnosti Suda Bosne i Hercegovine.
U Nacrtu zakona u Poglavlju I – Nadležnosti Suda, u članu 16. (Krivična nadležnost) izbačena je nadležnost koja je u važećem Zakonu o Sudu Bosne i Hercegovine propisana u članu 7. sav (2) tačka b).
To konkretno znači da Sud Bosne i Hercegovine, ako bi stranke u vlasti na državnom nivou usvojile ovakav prijedlog, ne bi bio nadležan za krivična djela iz oblasti privrednog, ekonomskog i financijskog kriminala, a koja su u cjelosti počinjena na teritoriju jednog od entiteta ili Brčko Distrikta BiH.
S obzirom da je nedavno Sud Bosne i Hercegovine vodio i okončao jednu poznatu aferu pod nazivom „Respiratori“, ukoliko bi došlo do smanjenja nadležnosti kako je predloženo ovim Nacrtom zakona, u budućnosti taj sud više ne bi bio nadležan za slične afere i predmete, već bi se isti vodili i završavali u sudovima jednog od entiteta ili Brčko Distrikta BiH, ovisno o teritoriju na kojemu bi bila počinjena ta krivična djela.
Tko je zagovarač i naručilac da se na ovaj način smanje i ograniče nadležnosti Suda Bosne i Hercegovine za sve eventualne moguće buduće afere i procesuiranja krivičnih djela iz vremena korone, nije teško prepoznati.
Iz novog teksta Nacrta zakona o sudu Bosne i Hercegovine izbačene su i nadležnosti koje su propisane važećim Zakonom o Sudu Bosne i Hercegovine u članu 7. stav (3) pod tačkama a) i b). Ukoliko bi stranke u vlasti na državnom nivou„Trojka-HDZ-SNSD“ usvojile ovakav prijedlog smanjenja važećih nadležnosti, tada Sud Bosne i Hercegovine ne bi bio nadležan da daje konačan i prvno obavezujući stav u vezi s provođenjem zakona Bosne i Hercegovine i međunarodnih ugovora po zahtjevu bilo kojeg suda entiteta ili bilo kojeg suda Brčko Distrikta Bosne iHercegovine.
Dalje, Sud Bosne i Hercegovine više ne bi bio nadležan niti da donosi praktična uputstva za primjenu krivičnog materijalnog prava Bosne i Hercegovine iz nadležnosti Suda u vezi s krivičnim djelima genocida,
zločina protiv čovječnosti, ratnih zločina i kršenja zakona i običaja rata, te pojedinačnoj krivičnoj odgovornošću vezano za ta djela, po službenoj dužnosti ili po zahtjevu bilo kojeg entitetskog suda ili suda
Brčko Distrikta BiH.
Čiji je i ovo zahtjev i interes da se eliminira svaki oblik usklađivanja i primjene sudske prakse, također nije teško prepoznati.
U Nacrtu zakona u Poglavlju I – Nadležnosti Suda u članu 16. (Krivična nadležnost) potpuno je izmijenjen stav 3) na način da su dodane i nove tačke: a), b), c) i d).
U članu 16. stavom (3) Nacrta zakona ograničava se nadležnost Suda, za krivična djela iz oblasti terorizma, trgovine ljudima i seksualnom iskorištavanju žena i djece, nezakonite trgovine drogom, nezakonite trgovine oružjem, pranja novca, korupcije, zaštite okoliša, krivotvorenja sredstava plaćanja, kompjuterskog i organiziranog kriminala propisana krivičnim zakonima Federacije Bosne i Hercegovine, Republike Srpske i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine, uvjetima koji su određeni tačkama a), b), c) i d).
Ukoliko bi se usvojila predložena teritorijalna ograničenja Sud Bosne i Hercegovine više ne bi bio nadležan za ta navedena krivična djela koja budu počinjena na teritoriju jednog entiteta ili Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine, osim u slučaju da je izvršenjem tih krivičnih djela nastala šteta velikih razmjera za državu Bosnu i Hercegovinu.
To praktično znači da Sud Bosne i Hercegovine ne bi bio nadležan za slučajeve poznate u javnosti kao Dženan Memić, David Dragičević i slične predmete.
Zbog očiglednih propusta u nekim konkretnim sudskim postupcima koji su vođeni od strane sudova na nižim nivoima nastalo je veliko nepovjerenje građana prema pravosuđu, te se od uključivanja Suda Bosne i Hercegovine u konkretnim slučajevima očekuje ispravljanje svih propusta u radu nižih pravosudnih tijela i vraćanje pravne sigurnosti.
Nedopustivo je da se, umjesto jačanja Suda Bosne i Hercegovine kako bi vratio povjerenje u nepristranost i nezavisnost vođenja sudskih postupaka, smanjuje i ograničava nadležnost tog suda, a posebno je nedopustivo oduzimanje nadležnosti za krivična djela kao što je bio predmet Respiratori ili još uvijek aktuelni slučajevi Memić i Dragičević.
Kome je u interesu smanjenje i ograničavanje važećih nadležnosti Suda Bosne i Hercegovine, nije teško zaključiti.
Neki ministri „Trojke“ ranije su izjavili da to neće podržati, ali uskoro ćemo vidjeti njihovu odgovornost i dosljednost kod izjašnjavanja o predloženom zakonu.