Članak

Počeli najveći zračni manevri u historiji NATO-a: Učestvuje 25 nacija sa 10.000 vojnika i 250 aviona

Nesumnjivo je to najveći izazov za njemačko ratno zrakoplovstvo u posljednjih nekoliko decenija.

(Patria) - Službeno su počele najveće zračne vojne vježbe u historiji Sjevernoatlantskog saveza pod nazivom Air Defender 2023. Na njima učestvuje 25 nacija i NATO s ukupno 10.000 vojnika i 250 aviona.

Nesumnjivo je to najveći izazov za njemačko ratno zrakoplovstvo u posljednjih nekoliko decenija: nakon četiri godine priprema, danas je počeo NATO-ov zračni manevar Air Defender 23. Riječ je o najvećoj vježbi takve vrste od kada postoji ovaj vojni savez.

Od 12. do 23. juna Njemačka će biti logistički centar. U određenim trenucima će 250 aviona biti stacionirano na šest vojnih aerodroma u zemlji. U vježbu je uključeno ukupno 25 zemalja. Samo SAD šalje 100 letjelica preko Atlantica.

U zraku će se krizna situacija simulirati u tri zone leta: iznad sjeverne Njemačke i Sjevernog mora, na istoku i u manjem pojasu u južnoj Njemačkoj. Te zone će naizmjenično biti zatvorene za civilni zračni promet na nekoliko sati dnevno.

Održati redovan red letenja u civilnom prometu tokom vježbe jedan je od najvećih izazova. Jer nebo iznad Evrope s Njemačkom u centru jedan je od najprometnijih zračnih prostora na svijetu.

Stručnjaci za zrakoplovstvo stoga sa zanimanjem prate može li paralelno s Air Defenderom 23 civilni zračni promet nastaviti funkcionisati bez većih prekida. Tokom deset dana manevara njemačke zračne luke također će produžiti svoje radno vrijeme i noću.

- Zato se nadam da, ako sve ove mjere stupe na snagu, neće biti otkazivanja letova - kaže po činu najviši pilot njemačkog ratnog zrakoplovstva Ingo Gerhartz. No, inspektor zračnih snaga ne želi unaprijed isključiti kašnjenja u dolascima i odlascima.

Ni u udruženju evropskih avioprevoznika "Airlines for Europe" ne očekuju otkazivanja letova.

- Međutim, postoji mogućnost da će biti kašnjenja, ali ona, prema trenutnim procjenama, ne bi smjela biti velika - rekao je za DW Kevin Hiney, glasnogovornik ove organizacije sa sjedištem u Briselu.

Međutim, interakcija civilnih letačkih operacija s NATO vježbom je "živa situacija" i toga putnici moraju biti svjesni i uračunati i moguće poteškoće.

Njemački aviostručnjak Clemens Bollinger u razgovoru za DW podsjetio je na posebnost njemačke kontrole zračnog prometa u poređenju s drugim zemljama Evrope: rad civilnih i vojnih kontrolora zračnog prometa ovdje je integrisan već 30 godina - upravo zbog toga što je njemački zračni prostor toliko opterećen.

I dok npr. francuske zračne snage redovno blokiraju cijele zone letova za civilni promet tokom svojih vježbi, civilni i vojni letovi iznad Njemačke svakodnevno se međusobno koordinišu. Civilni kontrolori zračnog prometa u stalnom su kontaktu sa svojim kolegama u zračnim snagama.

- Ali svi znamo da postoje mnogi faktori koji mogu uzrokovati kašnjenja, poput oluje ili prevelikog prometa - govori Bollinger.

Drugim riječima, zrakoplovstvo je vrlo složeno: dodaju li se drugi ometajući faktori tokom Air Defendera 23, odgode se teško mogu isključiti. Pogotovo ako se uzme u obzir da je civilni promet u Evropi sada gotovo jednako opsežan kao i prije pandemije koronavirusa.

 

Germany kicks off largest multinational air force deployment in #NATO history

10,000 personnel and more than 250 aircraft from Allied and Partner nations will participate in collective defence training exercise #AirDefender23#AD23

Find out more: https://t.co/hNH1skvVdj pic.twitter.com/7kRnyNGmU4

— NATO (@NATO) June 12, 2023

- Vježbom Air Defender usred redovnog civilnog prometa NATO također želi poslati politički signal odvraćanja kroz pokazivanje sile - riječi su Torbena Arnolda iz Njemačkog instituta za međunarodne i sigurnosne poslove (SWP) u intervjuu za DW.

"Naravno, to šalje jasan signal koji poručuje da su, čak i ako je ovaj zračni prostor izuzetno prometan, spremni pokazati da će braniti svaki centimetar teritorije NATO-a".

Više od 10.000 vojnika učesnika iz zemalja NATO-a proći će kroz brojne pripremljene situacije. I to ne samo u zraku, nego i na tlu.

- Evakuacija s aerodroma također je dio rutinske vježbe - kaže Ingo Gerhartz, inspektor njemačkih zračnih snaga.

Ova je vježba očito dodata rasporedu manevara nakon haotičnih dana u zračnoj luci u Kabulu 2021., kada su SAD i njeni saveznici naglo okončali misiju u Afganistanu.

Ostali scenariji su podrška kopnenih trupa iz zraka, borba na nebu protiv neprijateljskih zrakoplova, ali i presretanje projektila srednjeg dometa od strane borbenih bombardera.

S nevidljivim bombarderom F-35 američke oružane snage šalju preko Atlantica najmoderniji borbeni avion Atlantskog saveza.

SWP stručnjak Arnold kaže da se odbrana od neprijateljskih podmornica ili brodova također vježba iznad Sjevernog mora. Jer, "neprijatelj ne vreba samo s kopna nego i s mora".

Očito je da mnogi u Evropi kada pomisle na tog "neprijatelja", pomisle na Rusiju i njen napad na Ukrajinu koji traje od 24. februara prošle godine. To se nameće samo po sebi.

Međutim, prilikom predstavljanja planova za Air Defender 23 medijima u Berlinu, inspektor njemačkog zrakoplovstva Ingo Gerhartz pokušao je na sve načine izbjeći pomisao da se radi o neprijatelju koji dolazi s istoka.

No, to je na istoj konferenciji za medije preuzela ambasadorica Sjedinjenih Država u Njemačkoj Amy  Gutmann.

- Danas je prevencija kroz pripremu važnija nego ikad - rekla je.

SAD i njeni saveznici u NATO-u igraju na kartu odvraćanja s potencijalno ne sasvim nepoželjnim nuspojavama. Izvidnici ruskih oružanih snaga također će proučavati i biti zaokupljeni manevrima NATO-a i to u trenutku kada ukrajinska vojska sve češćim napadima vrši sve veći pritisak na ruske agresore.

#Svijet #Njemačka #NATO #Vježba