Iz kompanija „ORMAN“ d.o.o. Kiseljak i „GLAJZ“ d.o.o. Sarajevo optužuju Upravu Željeznica FBiH i direktora Enisa Džafića da ne žele krenuti u obnovu dijelova pruge u Federaciji oštećenih tokom poplava 2014. godine, iako za to, tvrde iz ovih kompanija, postoje obezbijeđena finansijska sredstva. Zbog svega, sigurni su, ugroženi su životi putnika.
Novac je, pojašnjavaju iz ORMAN-a i GLAJZ-a, obezbijedila Svjetska banka. A iz Banke sada prijete da će ova sredstva povući, jer nisu utrošena.
Iz kompanija „ORMAN“ d.o.o. Kiseljak i „GLAJZ“ d.o.o u pismu koje su uputili na redakciju Patrije navode da je projekt obnove oštećenih dijelova pruge na području FBiH potpisan u aprilu 2015. godine. Posao je trebao biti završen iste godine. Nažalost, tvrde iz ovih kompanija dalje, „obnova oštećene pruge još nije ni krenula. Sigurni su da su zbog toga životi putnika i radnika na pruzu ugroženi. Vozovi se moraju kretati smanjenom brzinom.
- Želimo ovim putem javnost obavijestiti da Uprava JP Željeznice Federacije BiH svjesno ugrožava živote uposlenika ove forme (mašinovođa) i putnika koji se prevoze u vozovima JP Željeznice FBiH. Razlog je katastrofalna pruga, koja je posebno dotrajala na dionici od Sarajeva do Zenice. Dokaz za to je i nedavna željeznička nesreća u kojoj je zbog dotrajalosti pruge Talgo voz iskliznuo iz šina u Podlugovima kod Ilijaša, pri čemu samo pukom srećom nije bilo ljudskih žrtava – tvrde iz kompanija „ORMAN“ i „GLAJZ“.
- Zato, kao odgovorni ljudi, građane BiH i predstavnike vlasti, najozbiljnije želimo upozoriti na opasnost u koju se svakodnevno dovode putnici u vozovima Željeznica FBiH. Istovremeno želimo upoznati javnost i vlasti da postoji novac za sanaciju najoštećenijih dijelova pruge (na kojima svakodnevno prijeti katastrofa), ali da iz Željeznica FBiH, iz samo njima poznatih razloga, ne žele aktivirati projekt.
Bitno je napomenuti i to da novac za sanaciju pruge neće ići na štetu Željeznica FBiH, dakle, preduzeće neće biti zaduženo, nego će dobiti donaciju.
Odlukom Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine prihvaćeno je zaduženje Federacije Bosne i Hercegovine po Sporazumu o finansiranju između Bosne i Hercegovine i Svjetske banke – Međunarodne asocijacije za razvoj.
Ovom odlukom je utvrđeno da se navedena sredstva koriste za finansiranje Projekta od hitnog oporavka od poplava u BiH.
Nakon provedene zakonom propisane procedure JV „Orman“ d.o.o. i „Glajz“ d.o.o. ocijenjeni su kao konzorcij koji jedini ispunjava sve tražene uslove za obavljanje građevinskih radova iz Projekta hitnog oporavka od poplava. Međutim, generalni direktor JP Željenice FBiH, kao krajnji korisnik finansijskih sredstava, ne želi da predmetne poslove obavlja navedeni konzorcij, pri tome žrtvujući sigurnost građana koji koriste željeznički saobraćaj.
Da svjetska banka neće imati tolerancije za subjektivne razloge zbog kojih se ne koriste navedena finansijska sredstva, dokazuje dopis Svjetske banke od 17. oktobra 2016. godine, upućen Federalnom ministarstvu financija i Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija, u kojem se jasno daje do znanja da će sredstva biti realocirana na općinske projekte lokalne infrastrukture.
Ukoliko dođe do realociranja finansijskih sredstava, kako to upozorava Svjetska banka, postavlja se pitanje sigurnosti korištenja željezničkog saobraćaja, kao i to na koji način će se izvršiti rehabilitacija oštećene željezničke infrastrukture, ako znamo da JP Željeznice FBiH same nemaju finansijskih sredstava iz kojih bi radili sanaciju – navodi se u pismu iz „ORMAN-a“ i „GLAJZ-a“.
Iz ovih kompanija najavili su da će, u slučaju definitivnog odbijanja prihvatanja darovnih sredstava za obnovu pruge pokrenuti tužbu protiv JP Željeznice FBiH i generalnog direktora.
ŽELJEZNICE FBIH ODBACUJU OPTUŽBE
Iz Željeznica FBiH odbacuju optužbe ORMAN-a i „GLAJZ-a. Putnici, tvrde iz ovog preduzeća, nisu ugroženi. Odbacuju i optužbe da Uprava JP ŽFBiH i generalni direktor koče realizaciju projekata obnove željezničke infrastrukture koja je pogođena poplavama u 2014. godini. Problemi su, objašnjavaju, pravne prirode.
- Rad JP ŽFBiH d.o.o. Sarajevo zasniva se na Statutu ove kompanije. Tim Statutom je regulisan način na koji kompanija može primati donacije ili se kreditno zaduživati – kaže za Patriju Enis Džafić, generalni direktor Željeznica FBiH.
- Vlada FBiH 2014. godine se kreditno zadužila kod Svjetske banke kako bi osigurala određena sredstva za područje kompanija koje su pretrpile štete izazvane poplavama. Tim zaduženjem Vlade FBiH za JP ŽFBiH je predviđen iznos od 7,8 miliona KM.
Iako se JP ŽFBiH više puta obraćalo Vladi FBiH da nam dostavi Odluku o kakvim sredstvima se radi (grant ili kreditna sredstva), nikada nismo dobili odgovor. To je jedan od razloga zbog čega nismo u mogućnosti nastaviti projekat bez prethodne saglasnosti Vlade FBiH – kaže Džafić.
Džafić kaže da kada je došao na mjesto predsjednika Uprave – generalnog direktora, obaviješten je od Federalnog ministarstva poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva da je u postupku provedbe ovih tendera došlo do kršenja principa povjerljivosti, kao i sumnje u prevarne radnje članova evalucione komisije.
- Uprava i Nadzorni odbor JP ŽFBiH su donijeli odluke da su navedena sredstva koja su dodijeljena Društvu neophodna za finansiranje sanacije željezničke infrastrukture, ali obzirom na niz uočenih neregularnosti, kao i trenutnog stanja potreba za predviđenim nabavkama, donesena je odluka da se navedeni tenderi trebaju poništiti u potpunosti i raspisati nove postupke u iznosu obezbjeđenih finansijskih sredstava u skladu sa stvarnim, trenutnim potrebama JP ŽFBiH.
Odluka Uprave Društva i Nadzornog odbora dostavljena je nadležnim ministarstvima od kojih do danas JP ŽFBiH nije dobilo nikakav odgovor – rekao je Džafić. Dodao je i to da Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača na tenderima koji trebaju izvršiti rekonstrukciju pruge, JP ŽFBiH d.o.o. Sarajevo nikad nije dobilo od evaluacione komisije koja je provodila tendersku proceduru. Ovu komisiju formiralo je Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva.