Međunarodni institut za bliskoistočne i balkanske studije (IFIMES) iz Ljubljane, Slovenija, redovno analizira događanja na Bliskom istoku i Balkanu. IFIMES povodom odugovlačenja procesa uspostavljanja vlasti u Bosni i Hercegovini (BiH), nakon Općih izbora, koji su održani 12.oktobra/listopada 2014.godine godine analizira aktualna događanja u toj državi.
Novinska agencija Patria prenosi u cjelosti ovu izuzetno zanimljivu analizu.
Odugovlačenje procesa uspostavljanja vlasti u Bosni i Hercegovini nakon održanih Općih izbora 12.oktobra/listopada 2014.godine je proizvod, prije svega, opstrukcije Saveza nezavisnih socijaldemokrata-Milorad Dodik (SNSD) iz Republike Srpske (RS) i Saveza za bolju budućnost-Fahrudin Radončić (SBB) i Socijaldemokratske partije (SDP) iz Federacije Bosne i Hercegovine (FBiH). Dok SNSD grozničavo pokušava da se domogne vlasti na državnom nivou, SBB, koji je izopćen iz postizbornih koalicija, „kuje“ planove kako da se domogne vlasti i preko svog glasila „Avaz“ svakodnevno stvara negativnu političku atmosferu u BiH i priziva proteste građana i „priprema“ prošlogodišnji februarski scenarij protesta.
Sasvim je jasno da SNSD i SBB trenutno nastupaju zajedno što se javno očitovalo prilikom pokušaja smjene Šefika Džaferovića (SDA) u Parlamentu BiH, kada su zastupnici/poslanici iz navedenih stranaka zajednički pokušali inicirati smjenu Džaferovića. Također, aktivnosti Mirsada Kebe, odlazećeg potpredsjednika FBiH, analitičari dovode u vezu sa pokušajima opstrukcija, da se uspori i zaustavi formiranje vlasti između SDA–HDZ-DF-Savez za promjene, odnosno da se formira druga parlamentarna većina koja bi uključivala SNSD, SBB, pa čak i SDP.
OBAVJEŠTAJNO OSMIŠLJENE AKTIVNOSTI
Analitičari upozoravaju, da su aktivnosti potpredsjednika FBiH Mirsada Kebe obavještajno osmišljene, ne samo na usporavanje uspostave vlasti u BiH, nego i na ponovni pokušaj da se SDA sada preko Šefika Džaferovića, koji je slovio kao primjer tzv. poštenog političara, povezuje sa ratnim zločinom i terorizmom, odnosno SDA prikaže kao stranka „opasnih namjera“ i da izazove reakciju međunarodne zajednice, prvenstveno SAD. Ovakav scenarij je već viđen, a hapšenje predsjednika FBiH Živka Budimira (SPP) je trebalo biti uvertira, da se paralelno kriminaliziraju ili eventualno procesuiraju i Bakir Izetbegović i Šefik Džaferović upravo za navodne zločine mudžahedina i ratne akcije skupine „Ševe“, jedinice MUP BiH. Sadašnji trendovi u svijetu, a posebno nakon zločina u Parizu, pogoduju upravo ovakvim ličnostima, koji se u javnosti pojavljuju „po potrebi i po narudžbi“.
Analitičari ocjenjuju, da je Mirsad Kebo veoma sofisticiran u obavještajnim djelatnostima, iako je gostujući u TV emisiji „Face TV“ javno opovrgao bilo kakvu povezanost sa obavještajnim službama. Upravo je Mirsad Kebo bio osoba koja je 1992.godine obavljala intervjue, primala i raspoređivala iskusne obavještajce unutar tadašnjih civilnih i vojnih sigurnosno–obavještajnih službi Republike BiH. Tako je 20.augusta 1992.godine, između ostalog, rasporedio jugoslavenskog civilnog obavještajca u službu vojne sigurnosti, koji je poslije toga postao načelnik analitičkog Odjeljenja pri Generalštabu Armije BiH i koji je bio direktno vezan za praćenje djelovanja osoba iz Afro-Azijskih (A-A) zemalja i odred „El Mudžahid“. Upravo je Kebo, upozoravaju analitičari, po svemu sudeći, bio osoba koja je s tim u vezi znala i usmjeravala akcije kada su u pitanju osobe porijeklom iz A-A zemalja. Također, postoji niz dokaza o Kebinim djelatnostima u „Patriotskoj ligi“, organizaciji koja je formirana 1991.godine o čemu je i niz svjedoka svjedočilo pred međunarodnim sudovima. Također, djelovanje Mirsada Kebe se može dovesti u vezi sa našim dosada objavljenim analizama.
Drugi razlog sporosti formiranja vlasti je suštinska politička borba između stranaka oko ključnih pozicija na državnom, a za stranke i političke partije iz FBiH na federalnom nivou. Iako ne postoje naznake, da bi se koalicija SDA-DF-HDZ-Savez za promjene, mogla raspasti, veoma je važna činjenica da bi Dragan Čović (HDZ) za partnera itekako želio Milorada Dodika (SNSD) i Fahrudina Radončića (SBB). Iako većina političkih analitičara smatra, da se odnosi između trojice spomenutih političara vezuju za budući novi preustroj BiH, njihove veze su privatne i upravo su privatni odnosi i relacije osnova za njihovo kontinuirano paktiranje. Naravno, ne treba zaboraviti kontinuirana direktna uplitanja susjednih država u dešavanja u BiH. „Zaklinjanje“ Srbije u vjernost Republici Srpskoj, kao i najave novoizabrane predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar Kitarović (HDZ), koja kao i Slobodan Milošević licemjerno „podržava svaki dogovor naroda u BiH“, a za to vrijeme hrabri i podupire HDZ BiH za stvaranje trećeg entiteta u BiH zahtijevaju dodatnu opreznost.
Četvrti faktor je međunarodna zajednica, koja je odredila Njemačku i Veliku Britaniju kao nosioce budućih promjena u BiH. BiH trebaju promjene, koje bi osigurale ekonomski oporavak i prosperitet zemlje. Samo jasna opredijeljenost političkih elita za promjene i etabliranje, ne samo stručnih, nego na ključnim mjestima vrhunskih eksperata može donijeti prijeko potrebne promjene.
RAZVOJ EKONOMIJE I SIGURNOST NAJVAŽNIJI ZA BiH
Ukoliko međunarodna zajednica zaista želi korjenite promjene i ona sama mora imati jasan i definiran stav, posebno predstavnici država, koji se nalaze u diplomatskim misijama u BiH i Vijeću za implementaciju mira u BiH (PIC). Očekuje se, da ovoga puta neće biti „popusta“ za kočničare promjena u BiH. Generalno gledajući političkim elitama na sve tri strane u BiH ne odgovara „miješanje“ međunarodne zajednice na ovaj veoma čvrst i jasan način. Samo pritisak međunarodne zajednice može pokazati tko zaista želi progres i boljitak, a tko je stvarni kočničar pozitivnih procesa u BiH. Međunarodna zajednica mora biti veoma suptilna i treba pružiti apsolutnu podršku onima koji formiraju vlast, a za uzvrat tražiti poštivanje i ispunjenje preuzetih obaveza. Ekonomija i sigurnost su najvažnije stavke za BiH u naredne četiri godine. Samo najbolji eksperti u vladama i obavještajno-sigurnosnim agencijama mogu pomoći da se ideja i inicijativa Njemačke i Velike Britanije uspješno sprovede u praksu u BiH. Nije ohrabrujuća činjenica, da su vodeće stranke u BiH za vođenje Vijeća ministara ali i Vlade FBiH i Vlade Republike Srpske predložile osobe skromnih mogućnosti i nedovoljnog iskustva kako bi BiH uspješno pokrenuli prema članstvu u NATO-u i EU integracijama. Samo ekonomski progres i stabilna sigurnosna situacija u zemlji mogu osigurati i ubrzati prijeko potrebni put prema članstvu u EU i NATO.
GODINA STRANAČKIH KONGRESA
Na uspostavu i efikasnost buduće vlasti te budući ekonomski oporavak BiH možda će ključnu ulogu odigrati unutrašnja- stranačka prestrojavanja, odmjeravanja snaga i nadigravanja u nastupajućem periodu. U 2015.godini očekuju se četiri izborna sabora/kongresa najjačih političkih stranaka u BiH, gdje će se birati predsjednici i nova rukovodstva stranaka. Za mjesec april 2015.godine su planirana dva sabora, izborni sabor HDZ BiH i sabor SNSD na kojem će se birati predsjednici stranaka i rukovodstva navedenih stranaka. Dragan Čović je apsolutni gospodar situacije u HDZ i biće ponovo izabran, dok će Milorad Dodik imati žestoku konkurenciju u svojim dojučerašnjim suradnicima i vjerojatno neće uspjeti obnoviti svoj mandat predsjednika SNSD. Bakir Izetbegović očekuje mjesto predsjednika SDA na (vjerojatno)majskom kongresu, iako postoje nagovještaji da će se u izbor predsjednika SDA umiješati i pojedini najviši predstavnici najjačih država. Kongres SDP je planiran za kraj 2015.godine i Nermin Nikšić ukoliko želi obnovu SDP morat će da radi na reafirmaciji ideje socijaldemokracije i pokušati objediniti razjedinjenu ideju socijaldemokracije u BiH. Međutim, u fokusu su izbori u SNSD i SDA.
POGUBNOST STRANAČKE KADROVSKE POLITIKE
Osnova svake dobre i uspješne politike je kadrovska politika. U BiH, ali i u regiji kadrovska politika je vezana za međusobne interese. Kadrovska politika je ustvari politika negativne kadrovske selekcije odnosno nagrađivanja odanih i vjernih stranačkih kadrova, koji su uglavnom nestručni i nesposobni. Najbolji primjer su predloženi stranački kadrovi za vođenje Vlade RS i Vlade FBiH te Vijeća ministara BiH. Predloženi kadrovi nemaju potencijala da uspješno realiziraju Njemačko-britansku inicijativu za ekonomski oporavak BiH i uspostave visok nivo sigurnosti. Ovakva kadrovska kombinatorika predstavlja još jednu izgubljenu šansu za BiH i sve njene građane. Aktualna, a i dosadašnje kadrovske politike nisu bile usmjerena ka boljitku društva, naroda, države, nego su se svodile na personalne i stranačke interese. Nažalost, upravo predstojeći politički sabori/kongresi u najvećoj mjeri pozicioniraju većinu kadrovskih rješenja u novim vladama, kako bi se osigurala stranačka/partijska i financijska podrška i na predstojećim unutar stranačkim izborima.
JAČANJE RUSKOG UTJECAJA U BiH
BiH ima posljednju šansu da poboljša dugogodišnje slabo stanje ekonomije, a u posljednjih nekoliko godina i ozbiljno narušenu sigurnosnu situaciju. Eventualni poraz BiH je poraz svih u BiH. Opstruiranje ili neprovođenje reformi će se kao boomerang vratiti svim političkim akterima u BiH.
Srpskim predstavnicima u vlasti u BiH nad glavom lebde veze sa Vladimirom Putinom i Rusijom, koja je postala remetilački faktor u svijetu. Ako je „Zapad“ uspio, za par sedmica ekonomski uzdrmati Rusiju, nije potrebno sumnjati šta će se desiti bilo kojem predstavniku Srba u vlasti u BiH ili RS ukoliko budu opstruirali aktualnu Njemačko-britansku inicijativu za BiH.
Slično, ali na dijametralno suprotan način važe standardi i za političke predstavnike Bošnjaka. Bilo kakve opstrukcije ekonomskog oporavka države, korupcija i/ili kriminal, neće se tolerirati, a paralelno u fokusu će biti odnos spram dešavanja na Bliskom istoku i sigurnosni izazovi koji se povezuju sa dešavanjima u Siriji i Iraku.
Politički predstavnici Hrvata u BiH su pobjedom Dragana Čovića i HDZ osigurali povoljniju poziciju, nego što su imali posljednjih osam godina. Pobjeda Kolinde Grabar Kitarović u Republici Hrvatskoj mogla bi biti „uteg oko vrata“ HDZ BiH i posebno Draganu Čoviću u određenim narednim političkim razigravanjima u BiH.
Poruka međunarodne zajednice bosanskohercegovačkim političarima je veoma jasna: „Pristupite efikasno promjenama i možete imati našu podršku“. Ukoliko se Njemačko-britanska inicijativa ne realizira, BiH čeka težak i neizvjestan period, ne samo u ekonomskom smislu.