Članak

Tehnička saradnja CBBiH sa drugim centralnim bankama i ekonomskim institucijama

Uz pomoć projekata tehničke saradnje, CBBiH je nastavila sa jačanjem institucionalnih kapaciteta i provođenjem aktivnosti usmjerenim ka približavanju i usklađivanju sa standardima Evropskog sistema c

Centralna banka Bosne i Hercegovine (CBBiH) ima dugogodišnju saradnju sa drugim centralnim bankama, pogotovo sa bankama u regionu, Srbijom, Crnom Gorom i Hrvatskom.

Protokol o saradnji sa Narodnom bankom Srbije potpisan je 2008. godine i njime je uspostavljen odnos poslovne saradnje u vidu studijskih posjeta, seminara, radionica, stručnih projekata i slično. U periodu od potpisivanja protokola do danas, CBBiH je iz Beograda posjetilo ukupno 39 službenika iz raznih odjeljenja i sektora, a Narodnu banku Srbije je kroz studijske posjete posjetilo 45 službenika CBBiH.

Sa Centralnom bankom Crne Gore je protokol o saradnji potpisan nešto kasnije, 2010. godine, te je na isti način uspostavljena saradnja kao i sa Narodnom bankom Srbije.

Iako zvanično nije potpisan protokol, uz pomoć uspostavljenih kolegijalnih kontakata sa rukovodiocima sektora i odjeljenja, redovne studijske posjete se obavljaju i Hrvatskoj narodnoj banci.

Cilj studijskih posjeta je da službenici, bilo domaćini ili gosti, na dinamičan i održiv način razmijene znanje, iskustva i ideje, te da steknu uvid u praktične modele koje primjenjuju ili će u budućnosti primjenjivati u obavljanju svojih zadataka.

Protokoli o poslovnoj saradnji omogućuju centralnim bankama da postanu partnerske institucije, te da uspostave mrežu kontakata koji će objema stranama ubrzati poslovne procese i olakšati rješavanje poslovne problematike. Službenicima je najkorisniji praktični rad i praktičan uvid u poslovne procese drugih, po organizaciji i strukturi sličnih bankarskih institucija.

Osim banaka u regionu, tehnička saradnja je ostvarena i sa Deutsche Bundesbank i Narodnom bankom Češke koje su u projektu Twinning Light „Jačanje kapaciteta upravljanja ljudskim resursima u Centralnoj banci Bosne i Hercegovine“ imale glavnu ulogu u unapređenju sistema i procedura Odjeljenja za ljudske resurse CBBiH.

Polugodišnji projekat je rezultirao unaprijeđenim procesima iz oblasti edukacije službenika i oblasti zapošljavanja, te je nakon implementacije, ovaj projekat predstavljen javnosti u februaru 2010. godine kada je održana konferencija za novinare, predstavnike sektora ljudskih resursa komercijalnih banaka u BiH, centralnih banaka regiona i šire. Koliko su značajne ovakve saradnje govori podatak da je isti projekat sa istim ciljem implementiran godinu kasnije u Narodnoj banci Srbije.

CBBiH se, osim saradnjama sa centralnim bankama kroz koje kontinuirano unapređuje svoje poslovne procese, može pohvaliti saradnjom sa St.Antony's College Oxford sa kojim je u maju ove godine završila realizaciju trogodišnje tehničke saradnje tokom koje su održane dvije vrlo uspješne konferencije iz ekonomske oblasti u Sarajevu, čiji su gosti bili, između ostalih, članovi Predsjedništva BiH, ministri finansija, guverneri centralnih banaka, kao i druge eminetne domaće i strane zvanice. 

Trenutni projekat u čiju implementaciju je uključena cijela CBBiH je započeo početkom 2014. godine kada je potpisan Sporazum o bilateralnoj pomoći između Vlade Švicarske (Državnog sekreterijata Švicarske za ekonomske poslove) i CBBiH.  Ovaj projekat je omogućio posjete vrhunskih eksperata iz Istraživačkog instutituta Švicarske koji su održali i koji će održavati radionice za službenike CBBiH. Zatim, omogućio je prisustvovanje naših službenika konferencijama u Švicarskoj, a najznačajniji doprinos projekta je mogućnost posjete naših službenika Švicarskoj u trajanju od šest mjeseci u okviru studijskih programa. Pravo na učešće u šestomjesečnim studijskim posjetama dobijaju službenici čije prijedloge za istraživačke radove iz oblasti ekonomije organizator ocijeni kao najkorisnije i takvi službenici uz mentora u Švicarskoj dovršavaju svoje specijalističke/istraživačke radove. Ovakvi radovi za službenika mogu poslužiti kao osnov za pisanje magistarske ili doktorske teze, te predstavljaju korisnu referencu za objavljivanje u naučnim časopisima.

Radionice u trajanju od sedam do četrnaest dana, koje su tokom prošle i ove godine održali eminentni profesori iz oblasti ekonomije su ocijenjene kao zahtjevne, obimne ali dosad najkvalitetnije i najkorisnije za službenike.

U 2011. godini fokus saradnje je bio u sferi programa IPA2008 tehničke saradnje sa Evropskom centralnom bankom (ECB) i partnerskim centralnim  bankama Eurosistema, koji predstavlja nastavak projekta „Procjena potreba CBBiH“ sa ECB/ Eurosistemom. CBBiH i ECB su uspješno završile 18-mjesečni program tehničke saradnje koji je proveden u saradnji  sa sedam centralnih banaka Eurosistema: Njemačke, Grčke, Španije, Italije, Holandije, Austrije i Slovenije. Eksperti centralnih banaka Bugarske i Rumunije su također učestvovali u ovom programu.

Projektom su bile obuhvaćene sljedeće poslovne oblasti: statistika, ekonomsko modeliranje, finansijska stabilnost, harmonizacija legislative sa EU, koordinacija procesa evropskih integracija i informaciona  tehnologija. U oktobru 2012., nakon završetka programa tehničke saradnje CBBiH i ECB, EU je projekat, koji je i finansirala, ocijenila kao svoj najambiciozniji  i najuspješniji projekat do sada realizovan u BiH. U izvještaju EU o post-implementacijskom monitoringu projekta potvrđena je ocjena 5A koja je i ranije dodijeljena. Ocjena 5A predstavlja najveću moguću ocjenu u evaluaciji.

Uz pomoć projekata tehničke saradnje, CBBiH je nastavila  sa jačanjem institucionalnih kapaciteta i provođenjem aktivnosti usmjerenim ka približavanju i usklađivanju sa standardima Evropskog sistema centralnih banaka i Eurosistema.

U 2013. godini finaliziran je projektni zadatak Statistika finansijskih računa u okviru sektorskog projekta podrške EU statističkim institucijama u BiH u sklopu reforme javne uprave i nastavljene su dalje aktivnosti iz pretpristupne pomoći EU (IPA) u oblasti statistike uključujući višekorisničke projekte  tehničke pomoći namijenjene jačanju statističkog sistema u BiH finansiranih iz IPA fondova EU.

Na osnovu Memoranduma izmedu CBBiH i GIZ-a cilj programa tehničke saradnje uz finansijsku podršku Saveznog ministarstva za ekonomsku suradnju i razvoj SR Njemačke (BMZ) bio je  jačanje kapaciteta CBBiH u cilju unapređenja procesa priprema za pristup Evropskom sistemu centralnih banaka i harmonizacije sa standardima koji se primjenjuju u EU. Uspješno su realizovane aktivnosti Programa jačanje javnih institucija u BiH, koje vode ka unapređenju poslovanja CBBiH kroz integraciju postojećeg IT sistema i razvoj novih aplikacija. Ostvareno je i unapređenje kapaciteta kroz savjetodavnu pomoć i obuku osoblja u četiri oblasti: upravljanje rizicima, statistika, upravljanje gotovinom i IT. Projekat je osigurao kontinuirano uvođenje EU standarda i nastavak pojedinih aktivnosti započetih u okviru prethodnih projekata sa ECB. 

U realizaciji II faze u 2014.godine izdvaja se nadogradnja Business Intelligence sistema sa aplikacijom za kompilaciju i diseminaciju statistike portfolio investicija, kao i uspostava statističke web platforme Panorama Necto takođe bazirane na BI tehnologiji. U toku je druga faza Programa jačanja javnih institucija.

Značaj tehničke saradnje u okviru IPA, te sa GIZ-om i SECO-om ogleda u dobro planiranom, visokom stepenu vlasništva, što garantuje uspješnost i održivost rezultata.

#Biznis