(Patria) - Povodom Dana šehida i šehidske dženaze u Vlasenici za Agenciju MINA govorio je muftija tuzlanski dr. Vahid-ef. Fazlović.
„Pojam Eš-Šehid jedno je od Allahovih lijepih imena, sa značenjem po kojem On svemu svjedoči, to jest sve zna i ništa Mu nije skriveno. O tome se u Kur'anu kaže: 'A svetili su im se samo zato što su u Allaha, Silnoga i hvale dostojnoga, vjerovali, čija je vlast i na nebesima i na Zemlji - a Allah je svemu svjedok (šehid)'.
U arapskom jeziku riječ šehid označava osobu koja je prisutna, koja svjedoči, koja nešto zna i kojoj to nije skriveno. Pojam šehid u terminologiji islamskih pravnika označava muslimana koji je poginuo u legitimnoj borbi protiv neprijatelja, braneći islam i muslimane i njihove vrijednosti, čineći to iskreno, radi zadovoljstva Uzvišenog Allaha“, objasnio je muftija Fazlović.
Naveo je da je izraz šehid i njegova množina šuheda' više puta spomenut u kur'anskim ajetima i hadisima, u različitim kontekstima, a većinom u spomenutom jezičkom značenju, koje u različitim oblicima i okolnostima ukazuje na svjedočenje i prisustvo.'
„U kontekstu borbe na Allahovom putu, riječ šehidi se pominje u sljedećem kur'anskom ajetu:
"Oni koji u Allaha i poslanike Njegove budu vjerovali imat će u Gospodara svoga stepen pravednika i mučenika (šehida) i dobit će nagradu kao i oni i svjetlo kao i oni; a oni koji ne budu vjerovali i dokaze Naše budu poricali bit će stanovnici u vatri“, naveo je muftija.
Naglasio je da osoba sa statusom šehida u islamu zauzima visoko i časno mjesto.
„Zbog njegove spremnosti da svojevoljno i bez prisile žrtvuje vlastiti život radi Allaha Uzvišenog, braneći živote nedužnih, svoju i njihovu vjeru, slobodu i čast, šehidu se, prema islamskom učenju, pripisuju posebne vrijednosti i nagrade. Pošto je šehid bio spreman da na Pravom putu, u ime Boga Svemogućeg, odustane od života na ovome svijetu, za njegovu pravednu borbu i požrtvovanje čekat će ga visoka i trajna nagrada na Budućem svijetu. Njemu se u islamu dodjeljuje posebno ime šehid, što je jedno od imena Allaha, dželle šanuhu, te se zabranjuje da se šehidi smatraju i opisuju kao mrtvi: 'I ne recite za one koji su na Allahovu putu poginuli: 'Mrtvi su!'. Ne, oni su živi, ali vi to ne znate", kazao je muftija Fazlović, podsjetivši da je Allahov vjerovjesnik Muhammed priželjkivao da s ovog svijeta preseli kao šehid.
Zbog posebnog hurmeta koji se u izvorima islama pridaje šehidima, u tradicijama muslimanskih naroda je prema ovoj kategoriji ljudi odnjegovano posebno poštovanje, istaknuo je muftija.
„I u sjećanju Bošnjaka duboko je urezana žrtva koju su šehidi podnosili tokom minulih stoljeća, ugrađujući se u temelje države i njenog opstanka. Ta velika žrtva uložena je u borbi neizrecivih razmjera za opstanak našeg naroda na ovim prostorima, tokom tamnih vremena progona i pokušaja našeg uklanjanja sa šireg balkanskog prostora. Šehidi se u tradiciji našeg naroda doživljavaju kao zalog i garancija našeg opstanka zbog veličine i svetosti njihove žrtve i krvi kojom je natopljena naša domovina. Stoga su bosanskohercegovački muslimani prema svakom mjestu na kojem su šehidi pokopani razvijali kulturu sjećanja na njihovu jedinstvenu ulogu, istovremeno tako jačajući i vlastito samopouzdanje“, naglasio je on.
Podsjetio je da su u odbrani od agresije na Bosnu i Hercegovinu i genocida nad muslimanima Bošnjacima svoje živote dali mnogi šehidi.
„Na cijelom prostoru ove zemlje ponikli su novi šehitluci. Svako ovo šehidsko mezarje zauvijek je svjedok o borbi našega naroda za opstanak u slobodi i dostojanstvu. Putokazi su to i poruke novim generacijama o nužnosti očuvanja vlastite domovine, s težnjom da u njoj svi ljudi žive u slobodi, miru i sigurnosti“, potcrtao je muftija tuzlanski.
Muftija Fazlović se osvrnuo na to je li danas govoriti o šehidima i njihovom značaju nerazdvojivo od smisla i značaja domovine i treba li u njihovoj žrtvi tražiti stalni poticaj za borbu za domovinu.
„Domovina Bosna i Hercegovina je natopljena krvlju šehida, njihov zalog je u njenim temeljima. Uloga i primjer šehida su poruka ljudima svakog vremena: domovini se daje i daruje, a ne samo uzima od nje; domovini i zemlji se mnogo duguje, a domovina ništa ne duguje ljudima. Valja mijenjati pogrešne predodžbe i shvatanja domovine, jer su ljudi - njeni stanovnici - ti koji je oblikuju i uređuju, organizirajući u njoj dostojan život i trasirajući put prosperiteta za svakoga, bez razlika po bilo kojoj osnovi“, kazao je muftija.
Naglasio je da sjećanje na šehide treba da u našu svijest „utka osjećaj neodvojive pripadnosti i odanosti Bosni i Hercegovini, kao našoj obećanoj zemlji“.