Federalni zastupnik Mahir Mešalić zatražio je od Vlade Federacije Bosne i Hercegovine izradu Nacrta Zakona o zaštiti prava djeteta po uzoru na „Aleksin zakon“ u Republici Srbiji. Budući zakon, rekao je Mešalić, mora sadržavati oštre sankcije za maloljetne prestupnike ali i za druge odgovorne u obrazovnom sistemu (direktori, nastavnici, pedagozi), piše bh. novinska agencija Patria.
Odgovornosti, prema budućem zakonu, smatra Mešalić, ne bi smjeli biti pošteđeni ni roditelja ili skrbnici kao i ostali nadležni za zaštitu prava djece.
Pooštravanje Zakona o zaštiti prava djeteta ovaj federalni zastupnik zatražio je nakon što je prije nekoliko dana maloljetnik iz Sarajeva izvršio samoubistvo jer su ga zlostavljali vršnjaci u školi.
Evo i nekoliko konkretnih mjera koje je predložio zastupnik Mešalić, a koje bi trebale biti uvrštene u budući Zakon o zaštiti prava djeteta:
1. USPOSTAVLJAVANJE NEZAVISNOG ORGANA SA KOMPETENCIJOM PREVENCIJE/BORBE PROTIV VRŠNJAČKOG NASILJA I UNAPREĐENJA OSTVARIVANJA PRAVA DJECE
Imajući u vidu praksu susjednih zemalja, predlažemo osnivanje Ureda pravobranitelja za djecu (kao u Hrvatskoj) s ciljem unapređenja zaštite prava djece i sprečavanja svih oblika zloupotrebe i nasilja nad djecom, te posebno prevencije i borbe protiv vršnjačkog nasilja.
Zakonom bi se definisale nadležnosti ove institucije i njena uloga u odnosu na druge ustanove/institucije koje takođe imaju određene obaveze vezano za sprečavanje i kažnjavanje vršnjačkog nasilja (škole, Centri za socijalni rad, MUP, Disciplinski centri za maloljetnike itd).
Institucija bi imala ulogu praćenja i koordinacije rada ovih organa, donošenja strateških dokumenata u ovoj oblasti, usklađivanja propisa, godišnje izvještavanje zakonodavnog tijela u ovoj oblasti s prijedlogom mjera za unapređenje...
Ova institucija bi usaglasila postojeće dokumente u ovoj oblasti (jer npr. u školama na području Tuzlanskog kantona postoje Protokoli za prevenciju i sprečavanje vršnjačkog nasilja), posebnu pažnju posvetiti savremenim formama takozvanog „elektronskog“ vršnjačkog nasilja putem društvenih mreža odnosno cyberbullying-a.
2. POOŠTRAVANJE KAZNENE POLITIKE- PRECIZIRANJE POZIVANJA RODITELJA U USTANOVU U SLUČAJU VRŠNJAČKOG NASILJA I UVOĐENJE NOVIH KAZNI ZBOG NEODAZIVANJA NA POZIVE USTANOVE
U svrhu jačanja uloge škole u prevenciji vršnjačkog nasilja, ova mjera podrazumjeva uvođenje sankcija za roditelje i to: „Novčanom kaznom od 1.000 do 5.000 KM kazniće se roditelj, odnosno staratelj ako se ne odazove pozivu ustanove.“
Roditelji ne shvataju ozbiljno pozive ustanova, kada su u pitanju incidenti u kojima njihovo dijete učestvuje. Škola, sa druge strane nema drugi mehanizam kojim bi mogla da izvrši pritisak na roditelja da dođe do ustanove i uz saradnju da pokušaju riješiti navedeni problem. Smatramo da jedino prijetnja novčanom kaznom može uroditi plodom u ovakvim situacijama, s tim da je gradirana sa većom zaprijećenom kaznom u situaciji kada se roditelj ne odaziva pozivu ustanove u slučaju najtežeg prekršaja vršnjačkog nasilja. U okviru ove mjere definisati organ ovlašten za izricanje mjere.
Istovremeno, definisati ulogu Centra za socijalni rad u smislu djelovanja prema porodici učenika koji odbijaju saradnju, obilaska porodice i davanja prijedloga za dalje djelovanje i mjere prema porodici i učeniku.
Definisati i kazne za institucije i odgovorna lica u institucijama koje imaju nadležnosti na provođenju mjera za prevenciju i sprečavanje vršnjačkog nasilja, u slučaju nepoduzimanja propisanih mjera i aktivnosti.
3. FORMIRANJE POSEBNOG TIJELA U SVAKOJ OBRAZOVNO-ODGOJNOJ USTANOVI KOJE ĆE SE BAVITI ISKLJUČIVO ORGANIZOVANJEM I SPROVOĐENJEM AKTIVNOSTI U CILJU PREVENCIJE VRŠNJAČKOG NASILJA
Mjera podrazumjeva da direktor obrazuje mješoviti tim za prevenciju vršnjačkog nasilja.
Tim za prevenciju vršnjačkog nasilja čine: psiholog i /ili pedagog, 2 predstavnika izabrana od strane nastavničkog vijeća, 2 predstavnika savjeta/vijeća roditelja, 2 predstavnika vijeća učenika.
Članovi tima se biraju na početku svake školske godine na prvim sjednicama svojih vijeća i dužni su da izrade plan preventivnih aktivnosti koji će se sprovoditi u toj školskoj godini, a koji bi bio sastavni dio Godišnjeg programa rada škole.
Plan, kao i izveštaj o realizaciji planiranih aktivnosti podnose na početku, odnosno kraju školske godine nastavničkom vijeću i savjetu roditelja. Tim prolazi odgovarajuće edukacije i provodi aktivnosti i projekte koje organizira Ured pravobranitelja za djecu.
4. UVOĐENJE NOVE VASPITNO-DISCIPLINSKE KAZNE ZA POVREDU OBAVEZA ILI ZABRANA KOJE SU OPISANE U ZAKONU- SUSPENZIJA UČENIKA
Mjera podrazumjeva suspenziju učenika (udaljavanje sa nastave u određenom trajanju).
Stručna služba ustanove izrađuje program rada sa učenikom koji je udaljen sa nastave, koji će se odvijati u toku njegovog odsustva sa nastave, s akcentom na odgojne mjere.
Suspenzija predstavlja novu vaspitno–disciplinsku kaznu, kojom se učenik udaljava sa nastave, u određenom vremenskom trajanju. Smatramo potrebnim da se ovakva kazna uvede jer:
- predviđa rešavanje problem van same ustanove (razreda, generacije) u kojoj se odigravaju incidenti, te omogućava nastavnom osoblju i drugim zaposlenima da se koncentrišu na rad sa drugim učenicima i druge nastavne i vannastavne aktivnosti, u stabilnom okruženju, bez daljih ometanja procesa
- težište rešavanja problema devijantnog ponašanja se prebacuje na porodicu: roditelje, staratelje, hranitelje i druge koji obavljaju funkciju i ulogu roditelja dijetetu.
5. VOĐENJE ALTERNATIVNE VASPITNE MJERE ZA LAKŠE PREKRŠAJE UČENIKA - UGOVOR O PONAŠANJU
Mjera podrazumjeva: Ugovor o ponašanju predstavlja „postupak sistematske kontrole neprilagođenog ili nasilničkog ponašanja prema vršnjacima, uz primjenu dogovorenog sistema praćenja, podrške, nagrađivanja poželjnog ponašanja i primjenu posljedica“. Preciznije: djeca poznaju svoja prava, a ovo je prilika da se upoznaju sa svojim obavezama i odgovornostima, tako što će ih, uz pomoć ustanove, roditelja i drugih stručnih lica sami ispisati.
6. POVEĆANJE ODGOVORNOSTI I KAZNE ZA DIREKTORA USTANOVE U SLUČAJU PROPUŠTANJA REAGOVANJA NA SLUČAJEVE VRŠNJAČKOG NASILJA
Mjera podrazumjeva provođenje disciplinskog postupka za direktora koji je propustio da reaguje, ili je neadekvatno ili neblagovremeno reagovao u slučajevima međuvršnjačkog nasilja te je nastupila šteta, teška tjelesna povreda ili smrt učenika ili zaposlenog u ustanovi.
Podnošenje ostavke u toku postupka, direktora ne oslobađa odgovornosti. Definisati postupak i organ odgovoran za provođenja utvrđivanja odgovornosti direktora.
7. POVEĆANJE ODGOVORNOSTI I KAZNE ZA NASTAVNIKE, VASPITAČE I STRUČNE SARADNIKE ZBOG NEPOŠTOVANJA PROCEDURA I PRAVILA REAGOVANJA U SLUČAJEVIMA VRŠNJAČKOG NASILJA, OPISANIH U OPŠTEM I POSEBNOM PROTOKOLU ZA ZAŠTITU DECE I UČENIKA OD NASILJA, ZLOSTAVLJANJA I ZANEMARIVANJA
Mjera podrazumjeva provođenje disciplinskog postupka za nastavnika, vaspitača ili stručnog saradnik, koji je namjerno zanemario nasilničko ponašanje ili naznake nedopustivog ponašanja učenika, propustio da reaguje, ili je neadekvatno ili neblagovremeno reagovao u slučajevima međuvršnjačkog nasilja. S obzirom da navedeno ponašanje nastavnika predstavlja teži prekršaj moguće je izreći i kaznu –prestanka radnog odnosa. Definisati postupak i organ odgovoran za provođenja utvrđivanja odgovornosti nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika.
8. OSNIVANJE KOORDINACIONOG TIJELA ZA BEZBJEDNOST DJECE I UČENIKA U OSNOVNIM I SREDNJIM ŠKOLAMA NA TERITORIJI OPŠTINA/GRADOVA (PREVENTIVNA MJERA)
Mjera podrazumjeva osnivanje koordinacionog tijela na nivou opštine/grada za bezbjednost djece i učenika u osnovnim i srednjim školama na svojoj teritoriji. Članovi ovog tijela, po funkciji, moraju biti opštinski /gradski vijećnici , direktor ustanove socijalne zaštite, predstavnik ministarstva unutrašnjih poslova iz oblasti suzbijanja maloljetničke delinkvencije, predsjednici aktiva direktora osnovnih i srednjih škola na teritoriji opštine, predstavnik/ci predškolskih ustanova, doma zdravlja, savjeta roditelja osnovnih i srednjih škola, kao i druga lica sa iskustvom u prevenciji vršnjačkog nasilja.
Koordinaciono tijelo ima pravo i obavezu da daje preporuke u oblasti bezbjednosti djece i učenika u školama, vrši analize i podnosi prijedloge opštinskom vijeću i drugim relevantnim institucijama koje se bave zaštitom i bezbjednošću djece i učenika.
Imajući u vidu potrebno vrijeme za izradu ovog propisa, postupak donošenja (javne rasprave itd) predlažemo da s obzirom na hitnost djelovanja u ovoj oblasti Ministarstvo obrazovanja i nauke FBiH u koordinaciji sa kantonalnim ministarstvima planira u 2016. godini i provede projekat za prevenciju i sprečavanje vršnjačkog nasilja s nizom promotivnih i edukativnih aktivnosti u odgojno-obrazovnim ustanovama, te obrazuje Savjet za sprečavanje vršnjačkog nasilja.