Dolazak emira Katara šeik Tamim bin Hamad Al Thanija u Sarajevo, pokazao je novu svijetlu perspektivu odnosa Bosne i Hercegovine sa jednom od najbogatijih država svijeta. Ta je posjeta otvorila i neka ozbiljna pitanja.
Nakon pisanja “Patrije“ o problemu sa otvaranjem linije Doha – Sarajevo, koja je trebala biti otvorena 2013. godine, o razlozima tog kašnjenja govori Zoran Andrić, pomoćnik ministra komunikacija i transporta.
ANDRIĆ: Tačno je da sam tada primio delegaciju Katara u posjeti BiH, gdje sam u ministrovo ime razgovarao na temu uspostavljanja redovne vazdušne linije između dvije države. Međutim, kako tada, tako i danas, ne postoje prepreke da se linija uspostavi. Protokol nije prepreka uspostavljanju redovnog vazdušnog saobraćaja između dvije zemlje.
Kako je protekao taj davni sastanak i dogovor oko otvaranja linije?
ANDRIĆ: Posljednji sastanak je održan u Kataru 2012. godine kada su vođe delegacija potpisali Memorandum o razumijevanju koji je stupio na snagu danom potpisivanja. I ono što je možda po Sporazumu iz 1998. godine možda bilo nejasno otklonjeno je 2012. godine Memorandumom. Što se Bosne i Hercegovine tiče, ne postoje prepreke da katarski avio-prevoznik započne operacije u skladu sa Memorandumom, osim proceduralnih najava početka obavljanja prevoza. Tako smo potvrdili i na sastanku koji je održan u Ministarstvu. To nije bila Komisija za međudržavne odnose Katara i BiH, već smo iskoristili prisustvo predstavnika Katara da porazgovaramo o toj temi. Tom prilikom smo, da bismo ubrzali proceduru, drugoj strani direktno uručili naše tekstove.
Agenciji Patria je rečeno da je državni Protokol uobičajena procedura kojom Katar ovjerava ovakve odnose.
ANDRIĆ: Protokol kojim se mijenja Sporazum iz 1998. godine je konačno potvrđen od katarske strane u junu mjesecu 2014. godine, a izmjena bilo koje riječi u protokolu koji ima snagu sporazuma zahtijeva provođenje nove procedure sa naše strane. Protokol će biti upućen na Savjet ministara BiH, okončana je procedura potvrđivanja. Očekujemo uskoro razmatranje i upućivanje na Predsjedništvo BiH.
Kakva god opravdanja se pronalazila, u pitanju je bio i još je običan paraf, pa nije jasno zašto se toliko dugo čeka.
ANDRIĆ: Djelimično razlog procedure je nepostojanje izvršioca u Ministarstvu koji se bavi ovim pitanjima. Službenik koji je obavljao poslove savjetnika za vazdušni saobraćaj prešao je u Ministarstvo bezbjednosti BiH 2014. godine, a raspisani konkurs za popunu upražnjenog mjesta je kasnije poništen. Poslovi za vazdušni saobraćaj se regulišu po prioritetima, Protokol ne stoji nigdje u fiokama, aktuelan je i u završnoj fazi za upućivanje na Vijeće ministara BiH. Tačno je da kasnimo sa aktivnostima iz više razloga sa naše strane, ali je tačno i da ne postoje nikakve prepreke za uspostavljanje avio-linije. Od Ministarstva vanjskih poslova BiH smo u junu 2014. godine zaprimili obavještenje da je katarska strana završila tekst protokola. Dopis je bio pripremljen za upućivanje na SM, ali nije potpisan. Uzeli smo u prioritet da ovu aktivnost okončamo.
Katarska strana je tražila i mogućnost da Aerodrom Sarajevo bude tranzitna destinacija.
ANDRIĆ: Ono što katarska strana treba jeste da između dvije destinacije može slijetati u Sarajevo. Na primjer na avio liniji Rim – Doha uvesti i Sarajevo. To je u vazdušnom saobraćaju pojam „pete slobode“. I na sastanku održanom 2013. godine smo potvrdili da za to ne postoje prepreke u BiH. Mi trenutno nemamo prevoznika u BiH koji je zainteresovan za ovaj let, ali ćemo sve omogućiti da katarski prevoznik započne letove.