U vrijeme dok brojna komunalna kantonalna preduzeća grcaju u dugovima, a pritom dodatno gomilaju nepotrebnu administraciju KJKP Toplane Sarajevo 2016. godinu su završili bez gubitka u poslovanju. Istina je da postoji raniji dug prema Sarajevogasu, ali menadžment radi na postizanju dogovora o izmirenju obaveza. O tome, ali i o drugim temama za agenciju Patria govorio je direktor preduzeća Toplane Sarajevo Admir Džubur.
Patria: Nakon dugog niza godina Toplane Sarajevo prvi put završavaju jednu poslovnu godinu bez ostvarenog gubitka u poslovanju, šta to konkretno znači za Toplane i za vaše korisnike?
Drago mi je što je došlo vrijeme da odgovaram i na ovakva pitanja. Da podsjetimo, Toplane su dugo godina poslovale sa gubitkom prije svega zbog neadekvatne i neusklađene visine cijene centralnog grijanja koju određuje Vlada Kantona Sarajevo sa cijenom prirodnog gasa kao osnovnog energenta za proizvodnju toplotne energije, koja je do oktobra 2015. godine konstatno rasla.
Kako se cijena centralnog grijanja nije korigovala shodno cijeni gasa, to su se kumulirali gubici od poslovanja. Nastali gubici se nisu u potpunosti pokrivali, shodno Zakonu o komunalnoj djelatnosti. Također, preduzeće nije bilo u mogućnosti da redovno izmiruje obaveze za gas prema svom dobavljaču Sarajevogasu, usljed čega nam je povremeno bila reducirana isporuka prirodnog gasa. Ovo je dalje iziskivalo i korištenje alternativnog goriva za proces zagrijavanja na dijelu postrojenja, što se moglo odraziti i na sam kvalitet usluge, odnosno, bilo je perioda u kojim se cjelokupan sistem centralnog zagrijavanja Kantona Sarajevo mogao dovesti u pitanje.
Pored neadekvatne cijene, Toplane su donedavno radile na osnovu prijeratne Odluke Grada Sarajeva, mislim iz 1983. godine, dakle koju smo preuzeli i naslijedili iz bivše države, a nismo imali ni adekvatan Tarifni sistem za toplotnu energiju.
Od avgusta 2016. godine Toplane imaju adekvatnu i odgovarajuću cijenu centralnog grijanja koja je usklađena sa cijenom prirodnog gasa čija je cijena također znatno niža nego prethodnih godina. Od početka 2016. godine uspijevamo izmirivati sve svoje tekuće obaveze za isporučeni gas prema Sarajevogasu, pa i dio obaveza iz ranijeg perioda. Vlada Kantona Sarajevo je u avgustu prošle godine donijela i odgovarajući Tarifni sistem koji nas između ostalog obavezuje da od januara 2020. godine počnemo sa primjenom naplate po utrošku toplotne energije za sve korisnike, danas imamo i odgovarajuću Uredbu o opštim uslovima za proizvodnju, distribuciju i korištenje toplotne energije, tako da sve to skupa predstavlja ogromne pomake u uslovima poslovanja, daje jednu potpuno novu, drugačiju i pozitivniju sliku o Toplanama, od koje bi opet najviše koristi trebalo da imaju naši korisnici jer je sve navedeno preduslov i garant stabilnog rada preduzeća, a samim tim i funkcije grijanja u glavnom gradu.
Patria: Sezona grijanja za 2016/17. godinu je već poodmakla. Da li sistem Toplana Sarajevo funkcioniše i imate li problema sa snabdijevanjem korisnika toplotnom energijom?
Toplifikacioni sistem Toplana u potpunosti funkcioniše. Naš sistem je sigurno najkompleksniji sistem ove vrste u državi sa 143 savremena kotlovska postrojenja i blizu 90 km distributivne mreže. U Toplanama Sarajevo 355 zaposlenika svakodnevno, i u sezoni grijanja i van sezone, daju sve od sebe kako bi 53 hiljade korisnika centralnog grijanja bilo uredno snabdijeveno toplotnom energijom, odnosno kako bi izbjegli situaciju i probleme u kakvoj su se nedavno nalazile neke druge sredine kada je riječ o zagrijavanju.
Uspjeli smo početkom januara dodatnim naporima održati sistem i na -23C što nije bilo lako, na snazi je 7 dana bio tzv. „topli režim rada postrojenja neprekidnog oblika“ što je podrazumijevalo minimalno zagrijavanje tokom cijele noći, kako bi izbjegli smrzavanje vode u distributivnoj mreži, a sve u cilju održanja sistema. Ne sporimo da su se u toku sezone grijanja dešavali povremeni prekidi u isporuci, kao i začepljenja na unutrašnjim instalacijama centralnog grijanja, za čije je otklanjanje nadležan Upravitelj kojeg građani sami biraju. Svi nastali kvarovi na našim mrežama ili postrojenjima u toku ove grijne sezone, su pravovremeno otklonjeni od strane naše servisne ekipe. Ipak, naši korisnici su ti koji donose krajnji sud o kvaliteti našeg rada.
Patria: Nedavno je premijer Vlade Kantona Sarajevo Elmedin Konaković iznio određene primjedbe na rad Toplana. Kako to komentarišete?
Mi ne sporimo zasluge ovog saziva kantonalne Vlade i podršku resornog Ministarstva kada je u pitanju stvaranje uslova i ambijenta u kojim preduzeće posluje, tu prvobitno mislim na značaj donošenja adekvatne cijene centralnog grijanja o čemu sam već govorio, na donošenje Tarifnog sistema i sl., ali mislim da se pritom ne smije umanjivati značaj, uloga i dobrinos kolektiva Toplana, jer su Toplane uvijek uspijevale adekvatno odgovoriti na sve nedaće na koje su nailazile. Naš posao je da grijemo pola grada i mi to radimo, toplifikacioni sistem u potpunosti funkcioniše i velika većina korisnika je zadovoljna što je za nas najvažnije.
Samo u posljednje četiri godine 25 objekata, novoizgrađenih ili postojećih, kao što su objekti pravosudnih institucija, Narodnog pozorišta, Higijenskog zavoda, Veterinarskog fakulteta, stambeno poslovni objekti: City garden view, Moja malta, OKI eksluzive, novoizgrađena 3 nebodera u naselju Socijalno „S2A“,“S2B“ i „S2C“ i drugi ini su postali dio našeg sistema.
Priključenjem 25 novih objekata smo samo u posljednje četiri godine proširili zagrijavanu površinu za novih 200 hiljada m2, napravili smo 15 novih kotlovskih postrojenja, podstanica, što valjda dovoljno govori o realizaciji projekata na povećanju energijske efikasnosti, o pravcu u kojem razmišljamo, jer razvojem svog toplifikacionog sistema KJKP „Toplane – Sarajevo“ d.o.o. na najbolji način daju doprinos u zaštiti čovjekove okoline i smanjenju stepena zagađenosti glavnog grada BiH.
Realizacija ovih i sličnih projekata nam posebno imponuje jer su dokaz da sve više privatnih investitora ili državnih institucija u nama vidi siguran, ekonomičan i ekološki prihvatljiv način zagrijavanja. Na ovaj način smo u zadnje četiri godine povećali imovinu Toplana, a time i Kantona Sarajevo, za cca 3 miliona KM.
U ovom trenutku vodimo aktivnosti na realizaciji novih projekata, za koji dan počinje izgradnja nove kotlovnice u naselju Stup, pred potpisom smo novih ugovora za priključenje novih objekata na postojeći sistem u naselju Malta, pripremamo aktivnosti za novu sezonu remonta postojećih postrojenja. Ukratko, radimo svoj posao i to je najbolji odgovor na sve kritike.
Patria: Koji su prioriteti Toplana u narednom periodu?
I dalje, naplata potraživanja od korisnika centralnog grijanja predstavlja jedan od prioriteta u poslovanju Preduzeća. Toplane koriste sva zakonom predviđena sredstva kako bi naplatila potraživanja od korisnika stambenih i poslovnih prostora. Također, kontinuirano se provode aktivnosti provjere i pozivanja korisnika radi ažuriranja baze podataka, radi provjere stvarnih razloga neplaćanja i pokušaja poticaja korisnika koji duguju na postizanje dogovora o plaćanju na rate i rješavanju eventualnih spornih odnosa, sve s ciljem povećanja naplate potraživanja.
Trenutno radimo na postizanju dogovora sa KJKP „Sarajevogas“ d.o.o. o načinu izmirenja obaveza koje Toplane imaju prema njima, a koje su akumulirane do 31.12.2015. godine. Nadamo se da ćemo i ovaj problem riješiti na obostrano zadovoljstvo.
Koristim priliku da se zahvalim svim korisnicima koji redovno izmiruju svoje obaveze plaćanja usluge zagrijavanja, te ujedno još jednom pozivamo korisnike koji duguju Toplanama da se obrate centrima za korisnike Preduzeća radi izmirenja duga odnosno postizanja dogovora o načinu izmirenju istog.
U godini u kojoj proslavljamo 40 godina od postanka preduzeća, kada su stvoreni uslovi poslovanja sa kojim ne moramo brinuti o opstojnosti osnovne funkcije, Toplane Sarajevo se mogu više posvetiti stvaranju preduslova za početak implementacije projekta mjerenja utroška toplotne energije za sve korisnike, projektima povećanja energijske efikasnosti i mnogim drugim razvojnim projektima koji će u konačnici doprinijeti većem zadovoljstvu korisnika i smanjenju stepena zagađenosti glavnog grada.