Članak

Čičić za Patriju: Akcize su, ipak, dobro rješenje

Trebalo je da se u gradnju autoputeva namjenski ulaže tih 15 feninga povećanja cijene goriva.

Nakon što set zakona o povećanju akciza nije usvojen u Predstavničkom domu PS BiH po hitnom postupku, već će se razmatrati u skraćenoj proceduri, pitali smo profesora Ekonomskog fakulteta u Sarajevu prof. dr. Murisa Čičića, kakve su druge mogućnosti za eventualno finansiranje izgradnje autoputa kroz Bosnu i Hercegovinu. Postoje kao rješenje i koncesije, klasični investitori, javno-privatno partnerstvo. Možemo li u tome naći izlaz iz ove situacije?

- Teško je sve te modele porediti sa akcizama, koje su izuzetno jednostavno i elegantno rješenje – kaže profesor Čičić.

Trebalo je da se u gradnju autoputeva namjenski ulaže tih 15 feninga povećanja cijene goriva.

- Nažalost, svemu se pristupilo neozbiljno. Neko se igra politike, prihvata to neozbiljno, ali svi mi ćemo se suočiti sa ozbiljnim posljedicama nepovećanja akciza u Državnom parlamentu - kaže Čičić.

Sredstva bi se uzimala od građana, ali profesor Čičić navodi da i tu imamo nekoliko zabluda koje se šire u javnosti.

- U nekoliko navrata sam pročitao u medijima tvrdnje da će sve poskupjeti. Ja tvrdim da neće. Uz sve to vidim i tvrdnje da već sada rastu cijene i da je sve skuplje. To nije tačno. Tvrdim da cijene ne rastu. Hajde da izmjerimo inflaciju na godišnjem nivou. Ona je oko jedan posto. Upravo sa povećanjem akciza na cijenu benzina mogli smo napraviti dobar posao, jer je cijena benzina još uvijek relativno povoljna. Negdje sam pročitao pitanje zašto građani moraju platiti gradnju autoputa? Pa kome trebaju ti autoputevi i ko će ih koristiti ako ne građani? Zatim, vidim da se ljute i u Bihaću i u Tuzli jer nisu na trasi. Ali, može se bez velikih mudrovanja dokazati da bi apsolutno svi imali ekonomski interes od gradnje tog evropskog koridora – kaže profesor Čičić.  

Možemo li pretpostaviti kakav je razlog, motiv ovog neusvajanja Prijedloga novog zakona o akcizama?       

- Ko će ga znati? Političari mogu tvrditi da rade za građane. Ali, tu su nekakve borbe za pozicije u stranci, trka za nekakvim političkim interesima. Nažalost, obični ljudi ne razumiju važnost ovog parlamentarnog poteza sa akcizama. Da znaju imali bi sa te strane neku vrstu pozitivnog pritiska u javnosti - ističe Čičić.

Profesor Čičić kaže da će sada u javnom mnijenju nastupiti uobičajeni posttraumatski period, kada će početi žalovanje  i zaredati pitanja zašto nemamo autoputeva.

- Puteve nećemo moći tek tako napraviti. Svi modeli finansiranja su skuplji i problematičniji u odnosu na akcize. Ne možemo dobiti kvalitetnog koncesionara jer nemamo dovoljno frekventne autoceste, osim ove relacije Sarajevo – Zenica koja je najprometnija, pa je valjda zato već izgrađena. Možemo pretpostaviti da će srednja i istočna Evropa krenuti tim putevima, ali investitori bi odavno sami došli da tu vide isplativost, a ne probleme i rizik - ističe on. 

Šta profesor Čičić misli o mogućnosti gradnje autoputa pomoću javno-privatnog partnerstva? Građani imaju više od deset milijardi KM na bankama, koje su potpuno neiskorišten kapital. Je li ljudima isplativo uložiti te novce u gradnju autoputa?

- Teško se odlučiti za tu mogućnost. Ja bih vas kao građanina upitao: "Da li bi, u slučaju da posjedujete veće sume novca, htjeli uložili svoja sredstva uz kamatu od 5 posto?" Naravno, dobro bi razmislili. Nemamo mi baš i „pravih“ poduzetnika koji bi bili spremni uložiti svoj kapital u nešto dugoročno isplativo. Nažalost, nemamo tu vrstu poslovne atmosfere. Svi su na tragu brzog povrata investicije i što brže zarade. Međutim, činjenica je da ogromne pare stoje na bankama i ništa se ne preduzima. Dakle, opet se vraćamo na akcize, kao rijetko povoljnu varijantu. To rješenje smo, nažalost, zasad odbili iskoristiti, što je za sve nas pomalo tragično - kaže profesor Muris Čičić.  

#BiH