Bosna i Hercegovina jedina nije potpisala pristup Transportnoj zajednici na samitu šefova Zapadnog Balkana 12. jula u Trstu, dok su sporazum potpisale Albanija, Makedonija, Srbija, Kosovo i Crna Gora...
BiH je ovim nelogičnim potezom, objašnjavaju stručnjaci, prenosi agencija Patria, stavila na čekanje oko 500 miliona KM investicija u infrastrukturu zemlje, od čega skoro 100 miliona KM nepovratnih sredstva iz Evropske unije. Tri dionice na autoputu 5c trebale su biti finansirane iz ovih sredstava, a koje su na čekanju već treću godinu, kao i proširenje Luke Brčko.
Predsjedavajući Vijeća ministara BiH Denis Zvizdić tvrdi da on ne zna koji ministri u Vijeću ministara su izdali državne interese odnosno ne zna koji ministri nisu dali podršku pristupanju BiH Transportnoj zajednici. Ono što može potvrditi, rekao je jučer novinarima u Sarajevu je da su ministri iz SDA i on glasali za Transportnu zajednicu. Potvrdio je da je glas dao i SBB-ov ministar Ismir Jusko. Za ostale, dodao je, ne može tačno reći kako su glasali.
"O rezultatima sjednice izvještava sekretar Vijeća ministara. U momentu kada dobijemo dovoljan broj glasova koji znače konsenzus onda imamo informaciju da je sjednica uspješno završena. Takvu informaciju nismo nikada dobili, što znači da ona nije završena na način da smo konsenzusom usvojili pitanje Transporne zajednice", rekao je Zvizdić.
Analitičari ovu Zvizdićevu izjavu ocjenjuju kao nevješto izbjegavanje teme, za koju bi možda najodgovorniji mogao biti upravo premijer.
S druge strane ministar sigurnosti BiH Dragan Mektić je mnogo otvoreniji. On tvrdi da su pristup Trnansportnoj zajednici blokirali ministri iz HDZ-a kojih je troje u Vijeću ministara Marina Pendeš (odbrana), Vjekoslav Bevanda (finansije) i Josip Grubeša (pravda).
- Ministri iz Republike Srpske bili su za pristup Transportnoj zajednici, ali ne i ministri iz HDZ-a – rekao je Mektić.
Adis Arapović iz Centra civilnih inicijativa smatra da je cijela priča sa Transportnom zajednicom od samog početka krenula pogrešno. Premijer Zvizdić, kaže, morao je znati da BiH neće pristupiti Transportnoj zajednici, jer Vijeće ministara za to nije dobilo saglasnost Vlade RS. Takav stav vlasti iz RS-a mogao se jasno vidjeti i nakon sastanka Milorada Dodika i Dragana Čovića u Mostaru nekoliko dana prije Samita u Trstu.
Iz RS-a su ranije napomenuli da Ustav BiH daje kredibilitet entitetima kada je u pitanju transportna politika Bosne i Hercegovine, te da bez ispunjenja uslova Vlade RS-a ovaj entitet neće dati podršku Transportnoj zajednici. Vlada iz Banja Luke traži da BiH u Transportnoj zajednici predstavljaju dva entitetska ministra transporta kao i državni ministar, sistemom rotacije, što je Evropska komisija odbila.
"Telefonska sjednica zakazana za 10 sati navečer na dan Samita u Trstu izgledala je posve besmislena", rekao je Arapović, dodajući da je stekao utisak da je Zvizdić pokušao odgovornost za nepristupanje BiH Transportnoj zajednici prebaciti na nekoga drugog.
"O Transportnoj zajednici se šutjelo pola godine u BiH, a onda je priča aktivirana tri dana prije sastanka u Trstu. Dogovor sa Vladom RS morao se postići mnogo ranije", kaže Arapović za agenciju Patria.