Zakon o dugu, zaduživanju i garancijama FBiH, čiji je Nacrt na današnjoj sjednici u Sarajevu utvrdila Vlada Federacije BiH, uređuje uvjete, način i postupak zaduživanja FBiH, kantona, gradova, općina, vanbudžetskih fondova, vanbudžetskih korisnika i javnih preduzeća, izdavanje garancija FBiH, kantona, gradova i općina, osiguranje sredstava za servisiranje duga, vođenje evidencija i izvještaje o dugu i garancijama, piše agencija Patria.
Donošenje ovog zakona potaknuto je potrebom Federacije BiH da provede planirane ekonomske politike i reforme za uspostavu novih fiskalnih pravila Evropske unije za dug, zaduživanje i garancije, te radi obuhvata mjerenja javnog duga prema statističkoj metodologiji EU.
Provođenje ekonomskih politika podrazumijeva postizanje tri temeljna cilja, od kojih je jedan osiguranje kontinuiranog održavanja javnog duga u odnosu na bruto domaći proizod u okviru kriterija iz Mastrichta.
Od decembra 2009. godine u FBiH se poduzimaju aktivnosti na unaprjeđenju upravljanja dugom, u okviru kojih je Odjel Svjetske banke koji se bavi procjenom performansi za upravljanje dugom proveo procjenu učinka u FBiH. Na tom temelju je sačinjen izvještaj, prema kojem su identificirane aktivnosti koje zahtijevaju provođenje korektivnih mjera, te je predložen Reformski plan za upravljanje dugom.
U skladu s tim, te Pismu namjere, kojim se Vlada Federacije Bosne i Hercegovine obavezala da u parlamentarnu proceduru uputiti tekst novog Zakona, pristupljeno je njegovu donošenju s ciljem uvođenja novih fiskalnih pravila i jačanja kontrole nad zaduživanjem u skladu s principima dobre prakse.
U postupku izrade zakona učestvovali su i međunarodni konzultanti, a radna verzija ovog zakona dostavljena je svim relevantnim institucijama u BiH na očitovanje (Ministarstvo finansija i trezora BiH, Centralna banka BiH, Udruženje banaka BiH, federalna ministarstva, kantoni, gradovi, općine, Ured za reviziju institucija FBiH, vanbudžetski fondovi, javna preduzeća), kao i međunarodnim finansijskim institucijama (Svjetska banka, MMF, EBRD).
Federalno ministarstvo finansija je dostavljene komentare, prijedloge i sugestije razmotrilo, te je dio prihvatljivih prijedloga postao sastavni dio Zakona, a neki će biti ugrađeni u podzakonske akte.
Zakon, uz ostalo, stvara pretpostavke za jaču kontrolu nad zaduživanjem u FBiH i utvrđuje ciljeve zaduživanja, te propisuje obavezu Vlade FBiH da donosi Strategiju upravljanja dugom koja je zasnovana na ciljevima utvrđenim Zakonom.
Uz to, Federalna vlada je obavezana na usvajanje godišnjeg plana zaduživanja. Zakon utvrđuje novi limit servisiranja duga kantona, gradova i općina u odnosu na redovite prihode, te definira pragove zaduženosti u odnosu na GDP.
Uvodi se godišnje ograničenje novog zaduživanja za zakonom propisane institucije i pravne osobe, ograničava novo zaduživanje bez prethodnog odobrenja, a javnim zdravstvenim ustanovama je izričito zabranjeno novo zaduživanje.
Zakonom je propisana obaveza uspostave, planiranja finansiranja i održavanja garantnog fonda na nivou FBiH, kantona, grada i općine. Garantni fond je namijenjen isključivo za plaćanje po aktiviranim garancijama. Utvrđena je i obaveza naplate potraživanja nakon izvršenog plaćanja na temelju izdatih garancija.
Date su ovlasti Federaciji BiH, kantonima, gradovima i općinama za donošenje podzakonskih akata.
Za provođenje novog zakona nije potrebno osigurati sredstva u budžetima jer njegovo usvajanje ne predstavlja novu finansijsku obavezu.
Provođenjem Zakona, finansijske obaveze mogu nastati isključivo na temelju pojedinačnih odluka o zaduženju i izdavanju garancija.
Međutim, u slučaju izdavanja garancija, nivo vlasti koji izdaje garanciju dužan je uspostaviti i održavati Garantni fond koji će zahtijevati finansijska sredstva prema dinamici utvrđenoj aktom o uspostavljanju Garantnog fonda, kako u FBiH, tako i u kantonima, gradovima i općinama.