Članak

Analiza Patrije: Privatni interesi zaustavili gradnju Koridora 5c

U nedostatku političkog dogovora, prvenstveno unutar hrvatskog korpusa, a potom i sa bošnjačkim strankama, Vlada FBiH ne donosi dalje odluke u vezi gradnje Koridora, što je dovelo do blokade svih proc

SARAJEVO, (Patria) - Gradnja Koridora 5c kroz Federaciju BiH zustavljena je već neko vrijeme. Direktor tog javnog preduzeća Adnan Terzić zatražio je nedavno od Vlade FBiH da se očituje o tome da li će nastaviti kreditni aranžman s Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), koji bi trebao osigurati finansiranje četiri dionice na Koridoru, ali se Vlada još nije očitovala na taj zahtjev. Riječ je o sredstvima od blizu 150 miliona eura, uslovljena izmjenama Zakona o akcizama BiH.

Je li Zakon o akcizama ključni problem zbog kojeg je zaustavljena gradnja najvećeg infrastrukturnog projekta u FBiH? Agencija Patria napravila je prikaz hronologije dešavanja u vezi gradnje na Koridoru 5c u posljednje dvije godine. Sve ukazuje na to da iza blokade gradnje Koridora stoje ipak privatni interesi.

Poništeni potpisani ugovori

Krajem 2016. godine Autoceste Federacije BiH su imale potpisana tri ugovora za gradnju na Koridoru 5c: dionica Svilaj - Odžak i dvije dionice na zeničkoj obilaznici. Na stolu je bio spreman za potpis i četvrti ugovor za dionicu Počitelj - Zvirovići.  Dvije od ove četiri dionice su „hrvatske“ a dvije „bošnjačke“. To je staro postavljeno pravilo među vladajućim strankama u FBiH - metar za metar autoputa na „hrvatskoj i bošnjačkoj teritoriji“.

Stvari u vezi ovim projektima su se iskomplikovale kada je tadašnji direktor Autocesta FBiH, Đenan Salčin, odbio potpisati ugovor za dionicu Počitelj – Zvirovići. Njegov nasljednik Adnan Terzić obnovio je postupak, ali on još uvijek nije okončan.

Federalna vlada trenutno je blokirala i ostale radove na Koridoru 5c, pa i one na “bošnjačkoj dionici“ kod Zenice, iako za to nisu ponudili niti jedno kredibilno objašnjenje.

U februaru 2016. poslan je pripremljen tender za finansiranje, projektovanje i izgradnju tunela Prenj, a odmah zatim po principu “metar za metar” i tender za mostarsku zaobilaznicu. Niti jedan od ovih tendera nikada nije objavljen, iako su mediji pisali o kredibilnim investitorima i svjetskim kompanijama spremne da se nadmeću za ove poslove. Investitori su ubrzo nakon toga otišli, a ti projekti pali su u zaborav. Plan je bio da se radovi na tunelu Prenj i mostarskoj zaobilaznici realiziraju u narednih pet do šest godina.

U maju 2016. pripremljen je i projekat za koncesiju dionice Doboj jug – Žepče. Prezentovan je u Vladi FBiH. Trebao je biti objavljen u narednom mjesecu. Projekat je pripremao IFC, a trebao ga je finansijski podržati EBRD. Vlada FBiH se zahvalila tim institucijama i blokirala dalje aktivnosti oko njegove realizacije. Prema podacima iz Federalne vlade čak desetak svjetskih kompanija se pojavilo i iskazalo interes za gradnju dionice Doboj jug – Žepče, koji će nekoliko mjeseci poslije biti odbačen.

Potezi bez objašnjenja

Vlada FBiH nikada nije dala objašnjenje zbog čega je odustala od modela izgradnje Koridora 5c koji je, tvrde eksperti, trebao da u narednih 5 do 6 godina omogući dovršetak autoputa kroz Federaciju.

Ubrzo će uslijediti odbijanje i banaka sa kojima su ispregovarani krediti za izgradnju južnih dionica do Mostara i dionica od Zenice do Žepča. EIB, EBRD, OPEC i KFAER su sa svoje strane potpisali ugovore o zajmu, ali Vlada FBiH nikada nije uradila svoj dio posla, nakon čega su ti ugovori propali. Grantovi u vrijednosti od nekoliko desetina miliona eura koji su bili odobreni da nadopune kreditna sredstva su prvo stavljeni na čekanje, a potom su se počeli preusmjeravati na druge države regiona.

„Zbog nepostizanja političkog dogovora oko gradnje na koridoru 5c, i ponašanja Federalne vlade, ne samo da je teško povjerovati u to da će se nešto graditi u narednom mandatu, već se ništa novo ne može započeti ni u aktuelnom mandatu Federalne vlade“, upozoravali su eksperti više puta.

Vlada FBiH ne reagira na upozorenja iz Autocesta FBiH.

Iz Autocesta FBiH su Vladu nedavno upozorili da će se i radovi koji su trenutno u toku na Koridoru 5c također morati obustaviti ako se ne stave u funkciju krediti EBRD-a koji su ranije potpisani. Iz Vlade FBiH nisu reagirali ni na ovu informaciju, iako se u informaciji navodi da će usljed nastavka blokade kredita EBRD-a doći do štete po budžet Autocesta i Vlade FBiH.

Dva krila HDZ-a

Nakon nedodjeljivanja ugovora za dionicu Počitelj i narušavanjem principa “metar za metar” najvjerovatnije je nastala svađa među određenim ljudima u vladajućim partijama, a zatim pokrenuto destruktivno začarano kolo koje je dovelo do potpune paralize najpotentnije firme u BiH.

Suština svađa svakako oko gradnje Koridora 5c nije samo u narušavanju balansa izgradnje, već i u tome ko će izvoditi radove na Počitelju. Kako stvari sada stoje, sukobljavaju se dva krila hrvatskih stranaka okupljena oko dva različita izvođača radova.

U nedostatku političkog dogovora, prvenstveno unutar hrvatskog korpusa, a potom i sa bošnjačkim strankama, Vlada FBiH ne donosi dalje odluke u vezi gradnje Koridora, što je dovelo do blokade svih procesa i zastoja u izgradnji tog infrastrukturnog projekta u FBiH.

#BiH