SARAJEVO, (Patria) - Misija OSCE-a u Bosni i Hercegovini predstavila je u ponedjeljak u Sarajevu izvještaj pod nazivom „Dvije škole pod jednim krovom: Najvidljiviji primjer diskriminacije u oblasti obrazovanja u Bosni i Hercegovini“.
Izvještaj opisuje praksu „dvije škole pod jednim krovom“ kao najvidljiviju manifestaciju diskriminacije u obrazovnom sistemu BiH i sadrži preporuke o ostvarenju vizije o mirnoj, stabilnoj i multietničkoj BiH.
Praksa „dvije škole pod jednim krovom“ postoji u 56 škola u BiH, uključujući osnovne i srednje škole, zajedno s područnim i centralnim školama. Najviše takvih škola nalazi se u Srednjobosanskom kantonu (36), slijedi Hercegovačko-neretvanski kanton (16), a četiri ih je u Zeničko-dobojskom kantonu. Iz izvještaja se vidi da praksa „dvije škole pod jednim krovom“ postoji samo u onim sredinama gdje je izmiješano hrvatsko i bošnjačko stanovništvo. Premda međunarodna zajednica insistira da se ta praksa ukine, vlast u Bosni i Hercegovini - uglavnom HDZ BiH – ne želi odstupiti od te ideje.
Osim toga, kada je Općinski sud u Mostaru 2012. godine naložio “da se preduzmu neophodni i zakonom predviđeni koraci u cilju prestanka dalje diskriminacije djece u školama na području HNK na temelju njihove etničke pripadnosti, i to najkasnije do 1. septembra 2012. godine” tadašnji ministar obrazovanja u Vladi HNK Zlatko Hadžiomerović iz SDA se žalio na takvu odluku Suda.
"Veoma je žalosno što predstavljamo ovakav izvještaj jer on opisuje praksu s kojom je odavno trebalo da se prestane", rekao je novinarima u Sarajevu šef Misije OSCE-a u Bosni i Hercegovini Brus Berton (Bruce Berton).
„Dvije škole pod jednim krovom“ uspostavljene su kao privremena mjera, kojoj je cilj bio da odgovori uvredljivim poslijeratnim etnocentričnim obrazovnim sistemom i da potakne povratak izbjeglica i raseljenih osoba. Privremena mjera je postala trajna, uprkos naporima međunarodne zajednice da osigura njenu tranziciju.
Djeca u podijeljenim školama ulaze na isti ulaz, dijele isto dvorište, njihovi nastavnici imaju istu zbornicu, ali različite nastavne programe po kojima uče. U nekim školama, kao što je „Prva osnovna škola” u Stocu učenici Bošnjaci i Hrvati ulaze na različita vrata, dok nastavnici imaju dvije zbornice, jednu za nastavnike Bošnjake, a drugu za nastavnike Hrvate.
U junu prošle godine učenici iz Jajca su mirnim protestima uspjeli zaustaviti razdvajanje učenika u tom gradu, dok zahtjev za ukidanje sistema "dvije škole pod jednim krovom" u cijelom kantonu nije prihvaćen.
Kompletan izvještaj OSCE-a o praksi "Dvije škole pod jednim krovom" dostupan na linku OVDJE.