Piše: Ernad Metaj
Došlo je vrijeme da GRAS moraju spašavati oni koji tamo rade. Ovo je poruka ministra saobraćaja u Vladi KS Adnana Štete nakon što su računi ove firme ponovo blokirani kao i procedure nabavke goriva i rezervnih dijelova od kojih ovisi broj vozila s kojima će se pružati usluga građanima.
- Priznajem znatno sam manji optimista nego 2019. godine kada smo bili stvorili budžetski okvir da značajnije intervenišemo u pravcu rješavanja nagomilanih problema. U 2020. planirani novac za GRAS je preusmjeren odlukama tadašnje vlade, a naše mogućnosti su sada limitirane padom prihoda usljed korona virusa. Mi ćemo obaviti svoj dio posla oko nabavke novih tramvaja i trolejbusa, renoviranja tramvajske pruge, njenog proširenja, uvođenja trolejbusa za Vogošću, ali konačno se i uprava preduzeća mora uhvatiti ukoštac s unutrašnjim problemima, istakao je Šteta.
Vlada KS ne može pomoći u deblokiranju računa koji su pritisle tužbe radnika teške 5,5 miliona maraka. U sindikatu vjeruju da se radnici neće buniti kao što nikada nisu ako se naplata na određeno vrijeme prolongira, ali odbijaju bilo kakvo rješenje koje bi vodilo ka gašenju pojedinih cjelina u ovom preduzeću,
- U svim dosadašnjim varijantama samo su radnici nosili teret odgovornosti. Odricali smo se po 15 posto plaće, svojim sredstvima nabavljali vozila, 15 godina se nismo mogli liječiti, vrijeme je da se poduzmu konkretne mjere, a rješenja ima, smatra Amir Muminović, predsjednik Sindikata GRAS-a.
Dok premijer KS Edin Forto javno priča o višku radnika i to njih oko 500 Vlada KS nedovoljno brzo popunjava upražnjena mjesta u rukovodstvu preduzeća. U toku je imenovanje predsjednika Skupštine GRAS-a, a sav teret pao je na leđa novog v.d. direktora Senada Mujagića kojem treba podrška Nadzornog odbora za formiranje uprave preduzeća.
- U ovom trenutku nam je prioritet da završimo sistematizaciju uz pregled svih koji ispunjavaju uslove za penziju kako bi napravili optimalnu organizaciju poslovanja. Imamo 41 radnika koji može u penziju, ali nam treba podrška da im se izmiri osam godina neuplaćenih doprinosa što je obećano od strane vlade. Puno je problema koje moramo rješavati zajedno sa Vladom KS-a, za Patriju je istakao Mujagić.
Kao i sindikat, Mujagić nerealnom vidi priču o 500 ljudi viška. Tvrdi o tome se pričalo i kada je GRAS imao 2.000 zaposlenih. Njegova procjena je da bi viška moglo biti stotinjak radnika. Pri tome se poziva na rađene analize u vrijeme kada je Gras imao 1.500 radnika.
- Tada je rečeno da je viška 270, mi sada imamo 1.330 radnika. Ključni problem su i invalidi rada, jer mi smo godinama vozače prebacivali u administraciju. Danas imamo 194 invalida rada o kojima ne brine država, već GRAS, rekao je Mujagić.
Ono što zabrinjava je da blokada računa može dovesti do značajnijih problema u funkcionisanju saobraćaja. Hitne obaveze prema dobavljačima su 3,5 miliona maraka, a 9 autobusa već duže vrijeme stoji van upotrebe jer GRAS ne može da nabavi LPG plin.
Ministar Šteta najavljuje da bi se uskoro trebao riješiti problem kompletiranja uprave, ali navodi da problem predstavlja mali interes kvalifikovanih i sposobnih kadrova da idu u GRAS.
- To više nije stvar politike, nama trebaju ljudi koji znaju i koji su spremni rješavati probleme. Zato kažem da je velika odgovornost na članovima uprave, rekao je Šteta.
Što se tiče vlade pokrenuta je procedura nabavke novih tramvaja a u roku godine bi mogla krenuti i isporuka 25 novih trolejbusa. Paralelno s tim radiće se elektrifikacija za Vogošću a zahvaljujući činjenici da će se nabavljati trolejbusi koji mogu određeno vrijeme voziti i van mreže u budućnosti može doći do rasterećenja autobuskih linija, posebno prema Semizovcu.