Članak

Zakon trojke izaziva buru: Spriječiti nepotizam i sukob interesa ili ostaviti ljude bez posla!

Ovaj zakon je jedan od najavljenih u mjerama i principima stranaka trojke (Naroda i pravde, SDP BiH, Naše stranke, tada i NBL  koji više nije partner trojke).

SARAJEVO, (Patria) – Nacrt Zakona o sprječavanju nepotizma i stranačkog zapošljavanja u organima javnog sektora u KS naći će se pred zastupnicima u Skupštini KS 27. aprila. Predviđeno je da se uputi u javnu raspravu od 120 dana.

Ovaj zakon je jedan od najavljenih u mjerama i principima stranaka trojke (Naroda i pravde, SDP BiH, Naše stranke, tada i NBL  koji više nije partner trojke). Da li je stvarni cilj spriječiti korupciju u organima javne uprave ili je riječ o političkom hiru pojedinaca, zbog čega bi mnogi mogli ostati bez posla pokazat će se u narednim mjesecima. 

Ovim zakonom se sprječava rad pod rukovodstvom bliskog srodnika i drugi slučajevi sukoba interesa utvrđeni ovim zakonom i zabranjuje nepotizam i stranačko zapošljavanje u organima uprave, javnim preduzećima, javnim ustanovama i pravnim licima čiji je osnivač Kanton Sarajevo.

U definiciji pojmova “bliski srodnik” je bračni ili vanbračni partner, srodnik po krvi u pravoj liniji (roditelji i djeca), usvojitelj ili usvojenik, srodnik u pobočnoj liniji do trećeg stepena srodstva (braća i sestre, djeca braće i sestara) srodnik po tazbini do drugog stepena srodstva (roditelji bračnog ili vanbračnog partnera i braća i sestre bračnog ili vanbračnog partnera).

Iako se toliko govori o nepotizmu, ovim zakonom se jasno ne definiše sam pojam, već se navodi primjer “nepotizma“ i to u slučajevima u kojima nosioci javnih funkcija (premijer Kantona Sarajevo i rukovodioci organa državne službe, rukovodioci drugih organa javnog sektora, članovi skupština, upravnih i nadzornih odbora direkcija, zavoda, javnih ustanova, javnih preduzeća i drugih institucija u Kantonu Sarajevo koji su izabrani i imenovani, ili je za njihov izbor ili imenovanje data saglasnost od strane zakonodavnog organa Kantona Sarajevo ili Vlade Kantona Sarajevo) u vršenju svoje dužnosti donose odluke zasnovane na favoriziranju bliskog srodnika što utječe na zakonitost, transparentnost, objektivnost i nepristrasnost u zapošljavanju i promjeni u radnopravnom statusu zaposlenika.

Pojam “stranačko zapošljavanje“ podrazumijeva dva slučaja i to kada nosioci javnih funkcija odluku o zasnivanju radnog odnosa, internom premještaju, unaprjeđenju i sporazumu o preuzimanju zaposlenika, donose po osnovu članstva u političkoj stranci i drugi kada zapošljavanje i promjenu u radnopravnom statusu po osnovu članstva u političkoj stranci, koje se izvrše od strane nosioca javnih funkcija, čija je stranka koalicioni partner sa strankom čiji je zaposlenik član.

Zakonom se definiše da  zaposlenik može biti član političke stranke ali ne i član organa političke stranke niti smije davati novčani prilog za političku stranku. Također ukoliko zaposlenik prešuti da je u sukobu interesa i ne otkloni smetnju u propisanom roku, može mu se izdati rješenje o razrješenju odnosno prijedlog odluke o prestanku radnog odnosa, bez prava na otkazni rok i otpremninu u slučaju.

Zakonom je zabranjeno korištenje javne funkcije za sticanje privatne koristi, kao i korištenje resursa organa vlasti za obavljanje svojih dodatnih poslovnih aktivnosti, niti u lične svrhe.

Prijavu protiv nosioca javne funkcije koji je omogućio zaposlenje ili promjenu radnopravnog statusa suprotno odredbama ovog zakona, podnosi Uredu za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom Kantona Sarajevo kandidat, zaposlenik ili lice sa neposrednim interesom, kao i svako drugo lice koje ima saznanja da je došlo do takvog zapošljavanja ili promjene u radnopravnom statusu.

Zakonom se predviđa i osnivanje registra ugovora o djelu, a ugovor o djelu se ne može zaključiti za poslove koji su predviđeni pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji organa javnog sektora. Ova odredba svojevrsni je presedan s obzirom da je više primjera u javnim ustanovama o angažovanju ljudi na ugovore o djelu i pored jasno predviđenih tih radnih mjesta sistematizacijom i pravilnicima.

Kaznene odredbe

Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 KM do 9.500,00 KM kaznit će se za prekršaj rukovodilac organa državne službe, odnosno drugog organa javnog sektora koji postavi, odnosno zaposli zaposlenika u radni odnos pod neposrednim rukovodstvom bliskog srodnika.

Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 KM do 9.500,00 KM kaznit će se za prekršaj nosilac javne funkcije koji je omogućio zaposlenje ili promjenu radnopravnog statusa na osnovu srodničke ili stranačke pripadnosti.

Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 KM do 9.500,00 KM kaznit će se za prekršaj nosilac javne funkcije koji je koristio javnu funkciju za sticanje privatne koristi ili angažman srodnika.

Za ponovljeni prekršaj iz st. (1) i (2) ovog člana rukovodilac organa javnog sektora i nosilac javne funkcije kaznit će se novčanom kaznom od 10.000,00 KM do 20.000.00 KM.

Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 KM do 2.000,00 KM kaznit će se za prekršaj zaposlenik koji je član upravnih i drugih organa političke stranke ili ukoliko slijedi instrukcije političkih stranaka.

Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 KM do 9.500,00 KM kaznit će se za prekršaj rukovodilac organa javnog sektora koji zaključi ugovor o djelu sa licem koje mu je bliski srodnik.

Ured pokreće prekršajni postupak za prekršaje iz ovog člana, u skladu sa Zakonom o prekršajima. Ukoliko prekršaj propisanih obaveza iz ovog zakona sadrži obilježja krivičnog djela, Ured podnosi krivičnu prijavu nadležnom tužilaštvu.

Očekuje se da će ovaj nacrt izazvati burne reakcije kako opozicije u Skupštini KS tako i uposlenih u javnom sektoru koji će biti obuhvaćeni primjenom zakona.

#BiH