Piše: A. Čorbo-Zećo
Mnogobrojne su navodne kriminalne radnje bivšeg direktora Autocesta FBiH Adnana Terzića (SBB) koji je zajedno s izvršnim direktorima koji mahom pripadaju HDZ-u vršio u svom mandatu. O tome svjedoči i izvještaj Finansijske policije Federacije BiH, u koji smo imali uvid, kao i izvještaji Ureda za reviziju, koji su nedvosmisleno potvrdili da ne mogu potvrditi efikasnost realizacije projekata jer nisu aktivirani i stavljeni u upotrebu u skladu s Planom aktivnosti na izgradnji autocesta i brzih cesta za 2020. godinu.
„Za završenu dionicu Zenica jug – Zenica sjever u iznosu od 484.705.059 KM nije osigurana upotrebna dozvola u skladu sa Zakonom o prostornom planiranju. Također, za ovu dionicu, kao i dionicu Svilaj – Odžak, izvršeno je povećanje prvobitno potpisanih ugovora za građenje za ukupno 42.357.128 EUR“, navodi se.
S obzirom na to da kreditna sredstva nisu realizovana u skladu s Planom poslovanja i Planom aktivnosti na izgradnji autocesta i brzih cesta za 2020. godinu, Društvu je obračunata taksa za nepovučena sredstva u iznosu od 3.178.213 KM za tri ugovora koja su potpisana sa EBRD-om.
Patria se u više navrata bavila nabavkom vatrogasnih vozila u Autocestama, a revizija i Finansijska policija su utvrdile da odredbe potpisanog ugovora za nabavku dva vatrogasna vozila u vrijednosti od 1.796.800 KM nisu ispoštovane.
Dio iz Izvještaja Finansijske policije
„Tenderska dokumentacija za pojedine postupke nije sačinjena u skladu sa članom 53. Zakona o javnim nabavkama, u cilju jednakog tretmana i nediskriminacije potencijalnih ponuđača“, precizira se.
Uz Terzića ovim procesima su rukovodili izvršni direktor Marin Jelčić (HDZ), koji je ostao i u novoj Upravi, kao i njegova desna ruka Dario Ćuže.
Ali, dolaskom novog direktora Elmedina Volodera mnogi su očekivali drugačiji način rada. Izvori iz Autocesta otkrivaju drugačije.
Autoceste FBiH su već godinama izvor za nezakonito stjecanje imovinske koristi. Sumnja se da HDZ-ov resorni ministar u Vladi FBiH Denis Lasić uz pomoć svojih kadrova u ovoj javnoj kompaniji, predvođenih šeficom Službe za nabavke po međunarodnim procedurama, manipulira procedurama i procesima dodjele ugovora za dionice autoceste, ali i svim ostalim aspektima finansijskog poslovanja JP Autoceste FBiH.
„Direktna posljedica ovog koruptivnog djelovanja je očigledni zastoj u izgradnji Koridora Vc i nezabilježena zloupotreba finansijskih sredstava ovog javnog preduzeća. Nažalost, čini se da je sa imenovanjem Elmedina Volodera (SDA), v.d. generalnog direktora JP Autoceste FBiH, ova praksa eskalirala i poprimila razmjere koje izazivaju sve veću zabrinutost zaposlenih, ali još uvijek ne privlače pažnju niti medija, niti nadležnih institucija odgovornih za borbu protiv korupcije i organizovanog kriminala, što upućuje na činjenicu da se sve dešava pod pokroviteljstvom vladajućih političkih struktura“, navode zaposlenici ove kompanije u pismu koje je poslano na više adresa.
O navedenom svjedoče i sljedeće činjenice koje se vežu za poslovanje kompanije u prethodna dva mjeseca.
Dionica Buna – Tunel Kvanj - tenderska procedura za navedenu dionicu traje dvije i po godine. Komisija koja je provodila postupak je izvršila evaluaciju prispjelih ponuda i utvrdila da je konzorcij kojeg čine kompanije Hering i Azvirt najpovoljniji, te predložila da se navedenim kompanijama i dodijeli ugovor za izgradnju dionice.
Međutim, jedna od prvih aktivnosti novoimenovanog v.d. generalnog direktora Volodera, odmah po njegovom imenovanju, bila je da, u koordinaciji sa šeficom Službe za nabavke po međunarodnim procedurama, i nekadašnjim direktorom Federalne direkcije za autoceste i v.d. direktora Autocesta FBiH Erdalom Trhuljem, trenutno konsultantom koji po ugovoru pruža tehničku pomoć za provođenje ovog tendera, utvrdi kako pomenuta komisija za provođenje postupka nije radila svoj posao kvalitetno.
Konsultantska firma Trhulja
Stvarni problem je u tome što komisija nije predložila kompaniju iz Kine koju, prema saznanjima uposlenika JP Autoceste FBiH, otvoreno favorizuje ministar Lasić.
Članovi komisije su smijenjeni, a istovremeno su imenovani 'podobni' uposlenici koji će pripremiti i potpisati drugačiji izvještaj, promijeniti rangiranje uspješnih ponuđača i ugovor dodijeliti firmi iz Kine čija ponuda je skuplja u odnosu na onu koju su dale kompanije Hering i Azvirt.
Ipak, i ovdje se pojavio problem, budući da se ispostavilo kako je u komisiju imenovan i jedan uposlenik koji očigledno nije prihvatio ovu očiglednu manipulaciju, te je dao otkaz nedvosmisleno navodeći da to čini zbog nezakonitog utjecaja na rad komisije i mobinga.
Pritužbe člana komisije poslane direktoru Voloderu
Da cijela situacija bude još složenija, pobrinuo se i v.d. direktor Voloder koji je članovima komisije poslao i pismenu uputu u kojoj se ukazuje na potrebu da se kompanija Hering diskvalifikuje u ovoj tenderskoj proceduri.
On je ove navode u izjavi za Federalnu TV negirao.
"Ja sam tražio pismeno od komisije da donese konačnu odluku i preuzme odgovornost. Nisam sugerisao na koji način se treba raditi, nego samo da se mora okončati posao", kazao je Voloder.
Sada je na potezu Banka koja finansira projekat, a u krugovima uposlenika JP Autoceste FBiH, zabrinutim nad ovakvim djelovanje rukovodilaca, postoji nada da će se, u slučaju da se ovaj koruptivni scenario ostvari, navedeni tender ipak poništiti.
Ostaje pitanje da li će konačno reagovati naše pravosudne institucije i ispitati cijeli slučaj.
Nažalost, ova praksa se u JP Autoceste FBiH kontinuirano ponavlja. Primjera radi, tri godine ranije se dva puta poništavao tender na dionici Počitelj – Zvirovići jer je opet, sticajem okolnosti, kompanija Hering i ovdje bila najpovoljniji ponuđač. Rezultat je da se sada ta dionica tek gradi a trebali smo se njom voziti već tri godine.