(Patria) - Nedavni postupci Milorada Dodika štete narodu Republike Srpske, ali i cijele Bosne i Hercegovine. Avanturistički i nepripremljen, Dodik je doveo do situacije koja vrlo lako može da eskalira do sukoba. Pravi se vrlo negativan ambijent koji može da dovede do ekonomskog kolapsa, ocjenjuje za "Novu" Mladen Ivanić, nekadašnji član Predsjedništva Bosne i Hercegovine.
Narodna Skupština Republike Srpske nedavno je usvojila zaključke o prenosu nadležnosti. Ova odluka izazvala je buru u čitavom regionu, a mnogi je smatraju i kršenjem Dejtonskog sporazuma. Znači li najavljen prenos nadležnosti kršenje Ustava BiH i Dejtona?
Mislim da tu ima malo pojednostavljenog pristupa, to je dominantno došlo kao teza iz Sarajeva. Argumentacija da je to protivpravno djelovanje ne stoji. Ja iskreno mislim da je to bio pogrešan potez – avanturistički i nepripremljen, ali ne stoje ni ti argumenti koji su iskazani. Republika Srpska jednim dijelom nema ni koristi od vraćanja nadležnosti. Cijeli koncept Dodikove igre je komplikovan, preambiciozan i avanturistički, neće dovesti ni do čega, a vjerovatno je to i bio njegov cilj.
Jedna od stavki oko koje se vodi polemika je formiranje vojske Republike Srpske. Ukoliko do toga zaista dođe, možemo li da očekuje određeni vid eskalacije tenzija, obzirom na veliko protivljenje drugih članova Predsjedništva BiH, ali i određenog dijela naroda?
Oni ne shvataju da se formiranjem vojske Republike Srpske formira istovremeno bošnjačka vojska i Hrvatsko vijeće odbrane, a to nikome ne treba. Mislim da krajnji rezultat pravljenja tri vojske jeste međusobno takmičenje tih formacija. Kod tri naroda možda ne postoji želja da se uđe u ratne sukobe, ali uvijek ima dovoljnog broja, moram da upotrebim ovu riječ – ludaka, koji prave incidente. Kada imate incidente, vrlo lako se ode u sljedeću fazu, a to su sukobi.
Spomenuli ste da je Dodikovo ponašanje avanturističko. O ispravnosti njegovih postupaka i izjava se govori već duže vrijeme. Kakve posljedice ima njegova trenutna retorika, može li da donese dobro narodu RS ili ipak šteti?
Govoriti o tome da ćete vratiti 140 nadležnosti bez analize šta je krajnji cilj, kako ćete to ostvariti i ko će vas podržati, mislim da je to jako pogrešno i ne može imati dobar rezultat po narod RS, već uvodi u još veću neizvjesnost. Kada samo pogledam seriju tekstova u zadnjih 10 dana u ključnim svjetskim medijima, ponovo smo u nekom negativnom kontekstu koji je štetan za RS. Ko će u ovakvim uslovima da investira, kako ćemo da zaposlimo ljude? Pravi se jedan vrlo negativan ambijent koji može dovesti do ekonomskog kolapsa. Ja i dalje mislim da je RS snažna, i mi nju volimo, bez nje srpski narod nema perspektivu, ali ovim potezima se iritira dobar dio međunarodne zajednice, da bude protiv RS, što nama apsolutno ne treba.
Upravo ta međunarodna zajednica je osudila Dodikove odluke, čak su najavljene i sankcije protiv njega samog, ali i Republike Srpske. Njemačka je jedna od zemalja koja prednjači u takvim najavama, šta bi sankcije značile za dalji razvoj RS?
Ja mislim da bi to bilo katastrofalno jer poistovećuje RS sa samo jednom partijskom strukturom i jednim čovjekom. Nije RS u cjelini Dodik, ima snažnu opoziciju koja Dodika u ovom avanturizmu ne podržava. Kažnjavati cijeli narod zbog ovoga po meni bi bila katastrofalna greška i može dovesti samo do objedinjavanja stanovništva oko Dodika, nikako do promjene. Ne vjerujem da će to uraditi, valjda toliko elementarnog političkog znanja imaju.
Već neko vrijeme postoje spekulacije da Aleksandar Vučić preko Richarda Grenella intenzivno radi na uklanjanju Milorada Dodika sa političke scene. Jesu li ovo realne predikcije, obzirom na izuzetno blizak odnos ovih državnika u javnosti?
Ko god očekuje od Beograda da rješava probleme unutar RS i BiH zaista greši. Ne vidim kojim instrumentima to može da se uradi, a iskreno ne vidim ni potrebu. Očekivati da Beograd ruši vlast u RS je pogrešno. Međunarodna zajednica i Beograd ne treba da dopuste da budu sredstvo za ovakav avanturizam, a sve ostalo je nepotrebno i kontraproduktivno.
Kada posmatrate današnju situaciju u BiH, šta se promijenilo u odnosu na period kada ste Vi bili jedan od članova Predsjednštva BiH?
Tokom zadnje kampanje u kojoj je Dodik pobijedio, ja sam javnosti rekao – ono što vam ja nudim su mir i sigurnost, a ono što vam Dodik nudi su rizik i neizvjesnost. Nažalost, to se pokazalo istinitim. Kada sam ja bio član Predsjedništva, RS nije imala nijedan poraz, čak je imala ozbiljnih i značajnih političkih pobjeda. Mislim da se drugim pristupom može odbraniti RS, a Dodik i ja se razlikujemo po tome što on puno galami, a nema rezultate. Ja manje galamim, a imao sam rezultate i u tome vidim ključnu razliku onoga što se dešavalo tokom mog mandata i ovoga danas.
Znamo da kriza postoji već duže vrijeme, šta je ono što može da zaustavi produbljivanje tenzija u BiH?
Ključni okidač za nastanak krize bilo je nametanje Inzkovog zakona. Mislim da je to i preduslov za smirivanje kize. Taj zakon je neprihvatljiv zbog načina na koji je donesen. Ne može to da se desi odlukom visokog predstavnika, pravno je nemoguće da se to radi, a politički je potcjenjivanje suvereniteta zemlje. Sadržajno zakon nije dobro definisan jer se ograničio na Srebrenicu, a nije spriječio da se negiraju zločini drugh generala. Odatle mora da krene i rješenje, što se neće desiti sve dok Parlament BiH ne donese zakon koji mora biti uravnoteženiji , koji ne izdavaja samo jedan događaj, već u isti koš stavlja sve ratne zločine sa ovih prosora.
Pomenuli ste Valentina Inzka, ali njega je ubrzo nakon donošenja spornog zakona zamenio Christian Schmidt. Može li Schmidt da bude osoba koja će uticati na smirivanje tenzija?
Preduslov smirivanja krize nalazi se u međunarodnim institucijama i kancelariji viskog predstavnika, koja je i nametnula zakon. Novi visoki predstavnik je u vrlo teškoj poziciji. Vlast u RS ga ne priznaje, ima problem legitimiteta i odnosa sa Rusijom i Kinom. On je skoncentrisan na pokušaj stabilizacije svoje uloge, a manje na rješavanje kize. Kada bi pokazao jasniji stav oko Inzkovog zakona, to bi sigurno pomoglo da dobije ozbiljniji međunarodni legitimitet, a bez toga je njegova uloga ograničena i on neće moći da uradi mnogo u takvim uslovima.
Obzirom na nedavni sastanak Dodika sa ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom, mnogi smatraju da Dodikova politika podršku crpi od Rusije. Ima li istine u ovim navodima?
Rusiju doživljavam kao ozbiljnu zemlju sa ozbiljnim pristupima. Nisam čuo da Rusija podržava formiranje vojske RS i ukidanje Uprave za indirektno oporezivanje. Ranije sam čuo da Rusija stoji čvršće na odbrani prava RS. Neće Rusija preći granicu da podržava poteze koji bi rušili Dejtonsk sporazum. Naravno, zbog geopolitičkih odnosa, Rusija, SAD, Kina, i EU su u tenzičnom odnosu, tako da BiH postaje mjesto njihovog sukoba. Nije dobro kada se veliki tuku na prostoru male zemlje, jer tu one nastradaju. Daleko je bolje da im nismo u fokusu interesa, ali smo sami uveli velike da se preko nas tuku, a to nikako nije dobro.