SARAJEVO, (Patria) - Na sutrašnjoj sjednici Doma naroda Parlamenta FBiH naći će se i Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o pripadnosti javnih prihoda u Federaciji Bosne i Hercegovine čiji su predlagači delegati Jasmin Duvnjak, Slađan Ilić i Ivo Tadić.
Delegat Duvnjak uoči sutrašnje sjednice za Patriju govori o predloženom zakonu, a u istom obliku zakon je usvojen u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH što je izazvalo burne reakcije vlasti u Kantonu Sarajevo jer bi tim izmjenama ovaj kanton ostao bez 100 miliona KM.
Na pitanje da li se moralo drugačije pristupiti ovom ekonomskom pitanju Duvnjak ističe da se ovaj nepravedni i diskriminirajući Zakon trebao promijeniti još prije 10 godina.
“Vlada FBiH i Ministarstvo finansija su bili nezainteresovani, KS zadovoljan jer je imao povlaštenu poziciju, a ostali nisu umjeli kvalitetno artikulisati svoje stavove. Falilo je odlučnosti i koncepta da se Zakon mijenja, što je KS odgovaralo. Uprihodili su i potrošili više od milijarde KM posve neopravdano”, kaže Duvnjak.
Ukoliko zakon dobije podršku šta građani ostalih kantona, osim sarajevskog, mogu očekivati. Imaju li pravo nadati se realnim benefitima od smanjenja pondera 2?
“Ovo nije nikakav sukob 10 kantona. Takva filozofija nas udaljava od današnjih problema i realnih potreba svih građana entiteta FBiH i države BiH. Naše društvo vapi za socijalnom pravdom. Gdje je nestala solidarnost?! Kome odgovaraju dodatni jazovi?! Zar ćemo naše javne politike i odnose svesti na razmirice glavnih centara i regija. Mi smatramo da građanin mora biti centralni dio priče o raspodjeli javnih prihoda. Građanin u smislu, da u svim dijelovima zemlje za iste poslove u javnom sektoru se moraju imati identične plate, građanin u smislu jednakopravnosti u smislu ostvarivanja zdravstvene i socijalne zaštite, boračkih prava, pristupa poticajima za zapošljavanje, kulturu, sport... Ustavna je obaveza ravnopravan tretman svih građana. Benefite mogu očekivati svi, ukoliko kantonalne vlasti budu umjele doznačena sredstva utrošiti na transparentan, odgovoran i efikasan način.
Amandman delegata Anera Žuljevića predviđa da se Zakon počne primjenjivati od 1. 01.2023. godine, je li vama kao predlagačima prihvatljiv ovaj amandman?
“Meni lično kao jednom od predlagača je taj amandman potpuno razumljiv, možda čak i prihvatljiv. Važno je decenijsku nepravdu otkloniti, stupio na snagu za 10 dana ili 10 mjeseci. Nisam siguran za ostale kolege da li postoji ovako raspoloženje. To ćemo vidjeti na samoj sjednici Doma naroda. A ja svakako imam obavezu da uskladim svoj stav sa kolegama supredlagačima Ilićem i Tadićem”
Mnogi smatraju da je zakon u Parlament došao u pogrešnom trenutku, da zastupnici i delegati iz preostalih kantona ne smiju odbiti izmjene Zakona o javnim prihodima jer se bliže izbori, niti ga zastupnici i delegati iz KS smiju podržati. Možemo li očekivati da on sutra bude usvojen?
“Nadam se da ćemo ga usvojiti. No kako god da prođe glasanje, naš Zakon je već sada pokrenuo mnoge stvari sa mrtve tačke i procesi idu nezaustavljivo u pravcu donošenja boljih i pravednijih rješenja u cilju ravnomjernijeg regionalnog ekonomskog razvoja i ravnopravnog tretmana i jednakih šansi za sve građane u skladu sa ustavnim nadležnostima. Naš Zakon je prvi korak u reviziji cjelokupnog sistema raspodjele javnih prihoda od nivoa države BiH, preko entiteta, kantona do lokalne samouprave. Nama dugoročno treba sveohuhvatnije i funkcionalnije rješenje. Očekujem da Vlada FBiH što prije ponudi to "ekspertsko" rješenje kojim ćemo ostvariti ključne ciljeve stabilnosti, razvoja i jednakopravnosti. Podržavam rad navedene radne grupe Vlade FBiH, koja se formirala na zahtjev nas iz Doma naroda Parlamenta FBiH. Ne zaboravite ova parlamentarna borba traje godinama, i meni lično je žao što i ranije nije riješeno jer svi nedobronamjerni, u odsustvu ozbiljnih argumenata, nam spočitavaju što se nalazimo u izbornoj godini. Ja lično ovim pitanjima sam se bavio skoro sedam godina”.
Na pitanje da li je trebalo sačekati Vladu FBiH da pripremi novo zakonsko rješenje kako bi se izbjeglo da ovo pitanje prebacuje na politički teren i zavađaju ostali kantoni sa Kantonom Sarajevo, Duvnjak je istakao da su sedam godina pokušavali ići prema Vladi FBiH s različitim inicijativama iz Zeničko-dobojskog i Tuzlanskog kantona, s ciljem da se pripremi i usvoji novi zakon baziran na pravičnijim i ekonomski i socijalno prihvatljivijim načelima.
“Postojeći obuhvat parametara raspodjele (broj stanovnika, broj učenika osnovnih i srednjih škola i površina kantona) jako je uzak, principi fiskalnog federalizma koji se primjenjuju u društvima federalne strukture i visokog stepena decentralizacije uopće nisu uzeti u obzir prilikom raspodjele najvažnijih javnih prihoda – onih od PDV-a. Nema vertikalnog izjednačavanja gdje bi resursno jake regije, tj. kantoni, pomogli resursno slabije i nerazvijenije. Moramo shvatiti, država nije dioničko društvo, nije firma da se dijeli dobit i da u raspodjeli novca vrijede isključivo ekonomski kriteriji bazirani na nečijoj moći i administrativno-političkoj poziciji. Država je zajednica koja se mora zasnivati na principima jednakosti, solidarnosti i društvene pravde, a o kakvoj pravdi i jednakosti mi govorimo ako su drastične razlike u standardima naših građana u prečniku 20 kilometara, primjerice od Sarajeva do Breze u ZDK, Kiseljaka u Srednjobosanskom kantonu ili čak i Istočnog Sarajeva iz entiteta RS?! Svi smo mi prije svega građani ove zemlje i državljani BiH, ali tako velike socijalne razlike i uvjeti življenja pokazuju koliko ne postoji ne jednak nego barem donekle ravnopravan tretman svih građana”, zaključio je Duvnjak.