SARAJEVO, (Patria) - Ministarstvo saobraćaja i komunikacija Bosne i Hercegovine donijelo je novi Pravilnik o registraciji vozila u BiH koji će nakon što je objavljen u Službenom glasniku BiH stupiti na snagu 1. septembra ove godine.
Nakon objave u Službenom listu reagirala je Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA) navodeći sve manjkavosti i nezakonitosti ovog postupka, kao i činjenicu da su ignorirane njihove sugestije.
No, prema saznanjima Patrije, a i na osnovu informacija koje smo dobili od više izvora svi raniji pravilnici su vođeni kroz proceduru do objave, a ovo je prvi slučaj da većina ljudi u Ministarstvu nije uopšte znala za ovaj Pravilnik. Upravo iz tog razloga moguće je da Upravna inspekcija bude pozvana da izvrši nadzor.
Faktički nije uopšte proveden postupak javne rasprave. U javnu raspravu se u ovakvim slučajevima uključuju sve zainteresovane strane (MUP-ovi, stručne ustanove, istaknuti pojedinci koji se bave problematikom saobraćaja,...) putem radnih sastanaka i okruglih stolova.
Iz Ministarstva na čijem je čelu Vojin Mitrović (SNSD) za Patriju tvrde da su provedene javne konsultacije sa zainteresovanom javnošću nekoliko puta te održavani radni sastanci sa nadležnim organima.
„Posljednji put su javne konsultacije provedene u periodima od 15. 5. do 5. 6. 2020. i od 25. 5. do 10. 6. 2021. godine, i to putem portala ekonsultacije.gov.ba i dostavom Nacrta pravilnika organima nadležnim za unutrašnje poslove.
Na portalu su, nakon konsultacija sa zainteresiranom javnošću, javno objavljeni i svi pristigli komentari po osnovu Nacrta pravilnika. Nakon toga, a prije objave, Nacrt pravilnika je ponovo dostavljen nadležnim organima za unutrašnje poslove i IDDEEA-i na mišljenje“, naveli su iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH.
IDDEEA-ino mišljenje je ignorisano, a nastavljena je procedura, s tim da je nejasno da li su MUP-ovi dali svoj stav.
Pravilnik je praktično bez nekih izmjena u odnosu na ranije pravilnike, izuzev što je ubačen Prilog 7 (jedinstveni informacioni sistem sa stiker naljepnicom), gdje je praktično "nacrtana" stručna institucija koja to može dobiti!?
Prema nezvaničnim informacijama Patrije posao bi mogla dobiti firma Prointer, s kojom po vlastitom priznanju „sarađuje“ sin Milorada Dodika Igor.
IDDEEA je također upozorila i na tu nezakonitost odredbe Pravilnika koja predviđa davanje tih poslova putem javnog natječaja stručnoj instituciji – pravnom subjektu, jer navode kao obrazloženje da se prema Zakonu o upravi BiH procedura povjeravanja javnih ovlaštenja u konkretnom slučaju stručnoj instituciji može povjeriti samo zakonom.
Da bi javnost razumjela o čemu je riječ jednostavno rečeno poenta je da se dosadašnji stikeri, koje su izdavali MUP-ovi (koji su od ovoga dopunjavali svoje budžete 5 KM po stikeru), zamijene sa tzv. stikerima sa RFID etiketom sa čipom koji su povezani sa informacionim sistemom.
Ove bi poslove preuzela "stručna institucija" koja je propisana u Pravilniku. Stvarna cijena dosadašnjih stikera je cca 0,5 KM/kom, a prodajna cijena 5 KM/kom. Zarada koja je ogromna išla je MUP-ovima po cijeloj BiH. Cijena novih stikera je cca 1,0-1,5 KM/kom, a prodajna cijena stikera je definirana 9,0 KM/kom. Prema novom Pravilniku sva zarada ide stručnoj instituciji.
U BiH ima stvarno registrovanih 1,15-1,2 miliona vozila, a kad se to pomnoži sa cijenom od 9,00 KM razmjera zarade je nevjerovatna, jer se stikeri mijenjaju svake godine.
Ali, iz Ministarstva za Patriju tvrde da novi Pravilnik ni na koji način neće poskupiti registraciju vozila, već će istu olakšati i učiniti bližom građanima, a ne nadležnim organima, te je uvezati sa tehničkim pregledima, homologacijom i sertifikovanjem vozila, kako bi svi podaci bili objedinjeni.
„Namjera Ministarstva je bila da se javno objave svi pristigli komentari kako bi se iz njih vidjelo da su zaposleni u MUP-u na poslovima registracije preopterećeni naplatom tuđih računa, gdje je svrha registracije vozila bila podređena upravo takvim elementima. Nadamo se da će novi koncept podržati građani, koji i jesu u fokusu ovog novog pravilnika“, navode iz Ministarstva.
Dodaju da je Vijeće ministara BiH još 2012. godine dao saglasnost za implementaciju RFID tehnologije u stanicama za tehničke preglede i registraciju vozila pa razmatrao ovo pitanje ponovo 2014. godine.
„Sada će to ovim pravilnikom provedeno. Važno je naglasiti da, u ovom trenutku, ne postoji nikakva promjena u pogledu registracije vozila. Da bi bilo koja promjena zaživjela, neophodno je uspostaviti funkcionisanje novog sistema stiker naljepnice.
Potrebno je najmanje godinu dana za uspostavljanje sistema i vidjećemo kako će se stvari odvijati u narednom periodu. Ono što je sigurno, jeste da će građani imati koristi ukoliko ovaj koncept funkcionalno zaživi“, tvrde iz Ministarstva.
(A.Č.Z.)