Piše: Rasim Belko
Izbor sudije Ustavnog suda Bosne i Hercegovine umjesto penzionisanog Mate Tadića zapeo je u koracima kroz Predstavnički dom Parlamenta Federacije BiH. Zapeo ili zapleten jer to nekim političkim garniturama odgovara veliko je pitanje.
Tridesetak zastupnika uputilo je zahtjev za održavanje sjednice kako bi taj proces bio odblokiran, a sudija Ustavnog suda imenovan. Zahtjev upućen 5. oktobra, ali se neće desiti.
"Smatramo da se radi o izrazito značajnom pitanju o kojem se mora izjasniti Predstavnički dom FBiH u najkraćem roku. Znajući kako postoji komisija koja ima zadatak da sačini listu kandidata, što nije postupak određen Ustavom Bosne i Hercegovine, a posebno vidjevši da komisija opstruira i odugovlači postupak, tražimo da se Predstavničkom domu dostavi lista sa svim kandidatima, te da se u jednom ili više krugova glasa, sve dok se ne imenuje sudija", navodi se u zahtjevu zastupnika.
Međutim, predsjedavajući Predstavničkog doma FBiH Mirsad Zaimović za Patriju kaže da je zahtjev protuproceduralan, protuposlovnički i protuzakonit.
"Zastupnici traže da glasamo o 13 ili 14 sudija u više krugova i da izaberemo jednog. Međutim, kako je obrazložio sekretar Doma Ivan Miličević, postoji Odluka iz 2005. godine koja definiše izbor sudije kroz Komisiju i Radnu grupu, a čine je zastupnici i sudije iz Udruženje sudija FBiH. Ne možemo kršiti procedure. Nakon prijema zahtjeva, zatražio sam od Komisije odgovore zašto nisu uradili posao. Problem je do Komisije nije do Parlamenta. Trebalo je tražiti od Komisije, jer sve ostalo bi bilo rušenje procedura", pojašnjava Zaimović.
Podsjećamo da se jučer na procedure i probleme u radu Komisije i Radne grupe za izbor ustavnog sudije žalio i predsjednik tih tijela Mladen Bošković, kazavši da su ih godišnji odmori i kampanja usporili, te da će u skorijem vremenu biti zakazan termin za intervjue s kandidatima.
No upućeni zastupnici, ali i stručnjaci smatraju da je pozadina svega dogovor HDZ-a i SDA, te poručuju da je posrijedi svega trgovina pomenute dvije stranke.
Primarno, zastupnici tvrde da se Odluka koju spominje Zaimović odnosi na rad Komisije za izbor, ali ne i na zaključke o njihovim ovlaštenjima.
"Predstavnički dom FBiH ima mehanizme da deblokira proces. Sazove sjednicu, usvoji izmjene Odluke o imenovanju Komisije, ovlaste nekog od članova te komisije da bude zamjenik predsjednika i da može sazivati sjednice, jer očito Bošković neće. Odluka koju spominjete odnosi se na izbor sudija, a ne na zaključak o promjenama ovlasti potpredsjednika u Komisiji ili Radnoj grupi", kaže za Patriju Irfan Čengić.
Dobro upoznati tvrde da postoje dva osnova po kojima se sumnja u trgovinu HDZ-SDA. Prva sumnja je da je u cijeli proces uključen izbor narednog sudije Ustavnog suda BiH, nakon što Suada Palavrić 2024. godine ode u penziju. Prema nezvaničnim informacijama SDA već ima kandidata za njenog nasljednika, a riječ je o Dževadu Mahmutoviću. Međutim, problem je broj ruku koje će ove dvije stranke imati prema projekcijama budućeg Predstavničkog doma FBiH. I u činjenici da bi stranke opozicije mogle imati više ruku i izabrati drugog sudiju. U svemu tome očito se traži krivina kako da se i jedni i drugi osiguraju.
Još jedna od opcija koja može biti razlogom zašto je sabotiran izbor Ustavnog sudije je i činjenica da sutra Dom naroda PFBiH odlučuje o troje sudija Ustavnog suda FBiH, koje su predložili predsjednik/potpredsjednici FBiH. No, činjenica je da će se birati još jedan sudija, koji po dosadašnjoj praksi treba da bude Bošnjak, ali, navodni dogovor HDZ-a i nekih sarajevskih stranaka ide u pravcu da se imenuje Dubravko Čampara iz reda ostalih.
Šta god da bili razlozi parlamentarne i proceduralne zavrzlame očito je da onima koji se dohvate pozicija funkcionisanje Bosne i Hercegovine nije neki prioritet. Činjenica da će i Miodrag Simović uskoro u penziju dodatno će usložniti rad Ustavnog suda BiH. Ali, koga briga. Zvono o blokadama državnih i drugih institucija je na SNSD-u, a iza zvukova tog zvona skriveni su interesi, dilovi i tal kombinatorike većine političkih subjekata.
Ovo je ionako zemlja u kojoj Ustav i zakoni vrijede za sirotinju, a sirotinja može čekati. Dok se legitimni dogovore!