(Patria) - Eventualna podrška Nikšiću da vodi Vladu FBiH je podrazumijevala stvaranje širokog probosanskog bloka koji bi formirao koherentnu piramidu vlasti od kantona, preko entiteta do države. U takvoj piramidi vlasti bi bilo mnogo stranaka, a time i malo pozicija za svaku od njih, ali bismo postigli snagu patriotskog bloka koji bi mogao zemlju povući u pravom smjeru. Imenovanjem Vijeća ministara BiH bez SDA, ova mogućnost je pala u vodu. Preostaje borba za federalnu i kantonalne vlade, kazao je ovo Bakir Izetbegović, predsjednik SDA u intervjuu za Faktor .
Vjerujete li i dalje da federalna vlast neće biti formirana bez SDA i na čemu zasnivate svoj stav? Iz rivalskog političkog tabora (Osmorka) i dalje ubjeđuju javnost kako niko neće sa SDA. Ima li ikakvih signala da se odnosi ipak mijenjaju, jer i Vi ste u više navrata izjavljivali da su toku neki razgovori, da ste u kontaktu sa predstavnicima nekih stranaka, da ima pregovora…
- Ne može se formirati federalna vlast bez SDA i DF-a. Pa sama SDA je dobila više glasova nego sve tri stranke "Trojke" zajedno. "Trojka" bez pomoći HDZ-a i SNSD-a nema nikakvu snagu u federalnom Domu naroda, a nastupa samouvjereno kao da su oni pobjednici. Može se nastaviti sa djetinjastim insistiranjem da se pobjedničke stranke na vlastitu štetu povuku i omoguće "Trojci" da sa HDZ-om napravi federalnu strukturu vlasti onako servilno kako su napravili Vijeće ministara sa HDZ-om i SNSD-om, ali svima je jasno da od toga nema ništa.
Na šta bi to ličilo, i ko bi tu dominirao, sasvim jasno se vidjelo po amandmanima koje je HDZ ovih dana nametnuo "Trojci". Recimo da nema finansijske pomoći FK Velež, a ima NK Zrinjskom, da nema finansijske podrške bolnicama u Konjicu i Mostaru, u kojima se većinom liječe Bošnjaci, a ima Kliničkom centru kojim upravlja struktura HDZ-a i koji je napravio nevjerovatne dugove, i tako dalje.
Utisak je i da visoki predstavnik Christian Schmidt mijenja retoriku i posljednjim izjavama šalje signal "Osmorki" da se nametanjem svojih odluka više ne namjerava miješati u proces formiranja federalne vlasti. Kako tumačite taj zaokret, kao Schmidtovo prihvatanje rezultata izbora ili bojazan da bi dodatnim intervencijama mogao ugroziti poziciju HDZ-a?
- Radi se o prihvatanju realnosti, sazrijevanju stava međunarodnih predstavnika. Nakon završetka jesenjih izbora oni su kreirali političko-medijski talas koji je trebao da poštedi SNSD i HDZ, a da ukloni SDA i zamijeni je poslušnijom "Trojkom". Potcjenjivali su žilavost i snagu SDA, neki od njih su bez imalo ustručavanja izjavljivali kako će "slomiti" ili "kupiti" koliko treba SDA-ovih delegata u Domu naroda, o čemu je i Nermin Nikšić posvjedočio ovih dana.
Međutim, struktura kadrova SDA se pokazala vjernom, pouzdanom, sposobnom da izbori i sačuva pozicije, a "Trojka" se pokazala nezrelom, prepotentnom, pohlepnom na vlast, nisu poštovali partnere unutar "Osmorke", nisu poštovali vlastite glasače, narod, bili su servilni i popustljivi prema Dodiku i Čoviću, i politički vektori su se okrenuli protiv njih. Nevjerovatno je kakav gubitak kredibiliteta su doživjeli u samo par mjeseci. Sada bi talas nezadovoljstva mogao da pogodi njih.
Da li je bilo zahtjeva iz "Osmorke" prema SDA-u da omogući formiranje vlasti i ako jeste šta se konkretno tražilo, odnosno da li se i nešto nudilo. Nermin Nikšić nedavno je pominjao kako je razmatrana varijanta da se SDA-u ponudi jedno ministarsko mjesto u Federalnoj vladi, ali on to nije prihvatio jer, navodno, nije htio da "toliko ponižava" SDA. Jesu li do Vas došle ikada slične ponude?
- Nikakvu ponudu nisam dobio od Nikšića.
Ako bi SDA ušla u pregovore o formiranju federalne vlasti na kojim uvjetima bi insistirala?
- SDA će ući u pregovore o formiranju vlasti, a da li će to biti kroz par sedmica ili kroz par mjeseci, zavisi od brzine procesa sazrijevanja unutar onoga što je ostalo od "Jedanaestorke", "Osmorke", "Šestorke"...
Prvo o čemu se treba buduća federalna vlast dogovoriti jesu jasni prioriteti djelovanja, ne izlizane fraze i okvirna opredjeljenja nego jasan sadržaj strategija i zakona kojima bi se rasteretila privreda, ubrzala izgradnja infrastrukture, osigurala energetska stabilnost i jeftina energija za građanstvo, efikasnije zaštitio okoliš i tako dalje.
Sljedeće jeste, naravno, raspored pozicija i kompetentnost kadrova. Federacija vuče cijelu Bosnu i Hercegovinu. Bitno je ispred RS-a, ali i istočnih susjeda po rastu BDP-a, porastu budžeta, porastu izvoza i tako dalje. Taj zamah se nije desio sam po sebi. Proizveli smo ga u teškom mandatu obilježenom pandemijom, konstruiranim aferama i blokadama, i nemamo namjeru dopustiti da se on zaustavi i upropasti imenovanjima nekompetentnih.